Hvor i verden burde man bo?

appelsin

Medlem
Jeg har lyst til å flytte utenlands, siden jeg kan ta med jobben min hvor jeg vil. Men jeg er usikker på hvor jeg skal flytte. Jeg har en del kriterier for hva jeg ønsker.

-Lav kriminalitet
-Fin by, gjerne en stor by
-Lave skatter og kostnadsnivå
-Nær sjøen/havet
-Helst spansktalende, men kan også være fransktalende eller engelsk
-Varmt klima

Jeg har sett for meg et par steder jeg kan tenke meg å bo: San Francisco, Bahamas/Karibien og Spania.

Noen som har vært på et sted med faktorene over, og som kan anbefale et sted hvor jeg kan bo? Har fått nok av Norge.

looper

Medlem
Hm...SanFran vil jeg ikke anbefalt dersom du ikke er loada med cash! Its expensive sheize!

Aruba er jo flott og trygt. Hvis ikke så ville jeg sett på Florida, en by som heter St.Petersburg som ligger inn mot mexicogulfen. Fantastisk sted, hvis jeg husker rett så sliter de med å få solgt masse leiligheter der. Så en god investering r også mulig ;)

Kjenner også flere som bor i Marbeilla og trives godt;)

selbekk

Medlem
Jeg kan ikke anbefale San Francisco nok - stedet er som mitt annet hjem. Jeg kom akkurat tilbake til Oslo etter å ha bodd der et år, og ingen andre steder i USA (eller verden for den saks skyld) har jeg møtt så hyggelige mennesker, sett så få slåsskamper, vært på så kule fester eller sett mer potensiale for et fremtidig hjem.

Drawbacks for San Francisco:
- Ganske dyrt boligmarked (men billigere enn Oslo)
- Været skifter som om det skulle vært en sport
- Vannet der er iskaldt

Med tanke på hvilken bransje du er i, tror jeg SF ville vært et bra valg :) Men jeg må innrømme at det var deilig å komme tilbake til Grandiosa og brunost :)

appelsin

Medlem
Takk for mange gode svar. Fortsett å komme med alternativer, og hvorfor du mener stedet er bra.

Man får ikke alltid i pose og sekk. Alle kriteriene mine behøver ikke være oppfylt.

Frode

Medlem
-Lav kriminalitet
-Fin by, gjerne en stor by
-Lave skatter og kostnadsnivå
-Nær sjøen/havet
-Helst spansktalende, men kan også være fransktalende eller engelsk
-Varmt klima

Las Palmas, all of the above

TorsteinO

Art Director & grunder
Melbourne var ikke så dumt når jeg var der, men det kan være litt guffent der om vinteren, mye regn og litt kjølig. Skatten aner jeg egentlig ikke, men det er generelt billig for mat og bolig der. Hadde ikke inntrykk av at kriminaliteten var så gæærn heller, og folka er hyggelige :) Imidlertid kan det være litt vrient å få et visa som lar deg jobbe "ordentlig", tror også de er litt vriene på å gi ut mer langvarige ting. Work & travel går jo når du driver for deg selv, egentlig kan du max være ansatt på samme sted i 3mnd, men har du et norsk enk. eller det tilsvarende australske (går greit å starte selv om du bare er der på w&t), så løser jo egentlig det problemet, siden du da ikke er ansatt noe sted, derimot kan du ikke bli lenger enn et år, og det er de ganske strenge på.

Msites Ltd

Livsnyter
Alle landene ved Middelhavet/Adriaterhavet er vel ganske ok å flytte til. Ellers er jo Sør-Amerika et godt alternativ...

Kroatia har fine byer langs kysten, men ingen av dem er vel riktig store...

Og, må du bosette deg noe sted da?? Ta en snakk med Hansson - han har jo vært en del rundt i kortere og lengre perioder.

Ta deg noen måneder på hvert sted :) Da opplever du mye mer...

Nutz

Med lem
Tror jeg ville ventet noen gode måneder til for å se hvor hardt finanskrisa slår, hvordan den slår ut, og evt. hvor. :confused:
Mye "gruff" som sitter å venter nå fremover.

pleb

Medlem
Dubrovnik er jo terningkast 6. Koselig havneby i Kroatia med muligheter for billige boliger og sol veldig store deler av året. Kanskje noe turistpreget i høysesongen, men er langt i fra noe "partypalass" slik som Ayia Napa og Magaluf.

Tror det er et fint sted å tilbringe sine aldrende dager.

Nå antar jeg også at det kommer en del an på om du har kone og barn, da skolesituasjonen i Kroatia neppe er like trygg og god som i feks USA eller Spania.

Så sant, så sant pleb. Vet ikke om noen norske skoler i Kroatia, og språkutfordringen blir da stor dersom man skal bosette seg for en lengre periode med barn. Trygt og godt er det imidlertid. Lite kriminalitet og lav partyfaktor de fleste stedene langs kysten - med unntak av noen turistbyer langs Makarskarivieraen og et par øybyer. Boligprisene er imidlertid høye sammenlignet med land som Spania, Montenegro, Bulgaria og Tyrkia. Selv om jeg stortrives i Kroatia, blir det nok fast jobb i Norge i mange år fremover. Landet er imidlertid perfekt til lange ferier og senere (forhåpentligvis) lengre opphold på "mine eldre dager".

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Har ingen sterke råd å komme med (selv om San Francisco, Seattle og Florida har fristet meg noen ganger), men har bodd i en by som oppfyller alle kravene dine og jobbet over web i 3 år (Perth, Australia).

Om du jobber mye med norske kunder, så er tidssonen verdt å ta med i faktorene dine. Det kan raskt bli veldig slitsomt å alltid være beredt til å jobbe med kunder utenfor normale arbeidstider. I Australia ble dette på kveldstid for meg. I USA/Sør Amerika kan det fort bli på natten, alt ettersom hvor du er. Var i Salt Lake og Las Vegas nå i juni og det gikk overens med norske tider i det heletatt (24 til 08 om natten var norsk arbeidstid fra 08 til 16).

Så, om du har mye kundekontakt kan tidsforskjellen bli et slit og det kan være lurt å velge noe innenfor Europa. Om du har minimal kundekontakt og mesteparten ikke har behov for rask respons, så er hele verden åpen for deg :)

Topp