Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor finner man gratis bilder til fri bruk på blogg?

Kassimaja

Geocacher
weheartit.com? Har aldri hørt omdemog kommer ikke opp noen side på den adressen.
 

Kassimaja

Geocacher
Noen som vet hvordan det er med bilder fra weheartit.com ? Er de lov å bruke?

Det ser ikke sånn ut. Bare se hva som står nederst på siden:

© All images are copyrighted by their respective authors.

Siden ser ut til å være en bokmerkingstjeneste som henter innhold brukerne bokmerker andre steder. Uansett er det ganske enkelt å finne ut om du kan bruke et bilde. Står det at du kan bruke bildet no sted? Nei vell, da kan du bare glemme det.
 

webpiken

Medlem
Noen som vet hvordan det er med bilder fra weheartit.com ? Er de lov å bruke?

Kort svar: Nei

Noe lenger svar: weheartit.com er en bookmark-tjeneste, så selvsagt kan det være noen av bildene som kan brukes. Det kan du bare finne ut ved å se på hver enkelt side bildene opprinnelig ble brukt på.
 

Mørder Snail

New Member
Har hørt TV2 vil gi bloggere tilgang til alle sine presserelaterte images. Ellers er det ofte litt vanskelig å bruke bilder fritt her i landet, mange som krever betaling selv fra bloggere...
 
U

Uregistrert

Guest
De fleste er rause i forhold til bloggere.

Jeg linker glatt til det meste av bilder i nettaviser her i landet, men av og til er det noen som klager, da fjerner jeg bildet. Særlig Dagbladet kan være kritiske til bruk av sine bilder, mens VG ikke bryr seg om bloggere linker til deres bilder på bloggen.
 

picxx

Well-Known Member
Hvor finner jeg gratis bilder av norsk natur, fisking i Norge og Friluftsliv i Norge, som jeg kan bruke? Finner lite av dette på for eks stock.xchng. Noen tips?

Ta kontakt med "metallian" her på forumet.
Husker jeg ikke helt feil har han en del slike bilder til "fri bruk".
 

metallian

Medlem
Jeg har tusenvis av fiske/natur bilder fra Rogaland, dersom du ikke skal ha veldig spesielle bilder kan du få flotte naturbilder i høy oppløsning(betraktelig bedre enn på siden du viste til om jeg tør være så skrytende) i bytte mot link f.eks :) Send en Pm så blir vi nok enige :)
 
Bilde/bilder i bytte mot link er jo en grei deal for mange, og det kunne kanskje vært en egen kategori på forumet; "Trenger bilde av ...". Bilder er klart viktig både for helhetsinntrykket av en bloggpost/artikkel og med tanke på trafikk fra bildesøk. Flere av oss har store fotosamlinger innen ulike nisjer, og for min egen del tar jeg gjerne til takke med en link i bildetekst i betaling for bilder (evt. at man alternativt gir lave priser til medlemmer av forumet). Dermed blir det en vinn-vinn situasjon for alle parter. Selv har jeg savnet et slikt nettverk (med tilgang på bilder) når jeg lager nye nettsider. Bare en tanke....
 

gaja

New Member
Her er noen flere linker til gode gratisbilder, jeg har beskrevet disse og flere andre nærmere i bloggen min.

stock.xchng
Dreamstime
123RF

Det kan være litt begrensninger på sxc.hu, men de andre sidene jeg linker til er kommersielle RF-bilder. Det eneste du ikke kan gjøre med gratisbildene fra Dreamstime, 123RF og de andre store microstock-sidene, har å gjøre med beskyttelse av modellen. Du kan f.eks. ikke sette inn et bilde av en koselig bestefar, og så skrive at han er pedofil.
Men du står fritt til å bruke bildene i reklamer, blogger, hjemmesider, aviser etc.
 
Sist redigert:
Topp