Sidefelt og footer er sånn ca verdiløst. I beste fall blir det regnet som en generisk/statisk lenke, som Google rangerer lavt, i verste fall blir den regnet som en betalt lenke.
Få det inn i relatert innhold, som herren over også påpeker.
For SEO er inne i innholdet best. Men for faktisk trafikk fra den ene siden til den andre kan en sitewide lenke i sidestolpen eller i footer være bedre.
Sidefelt og footer er sånn ca verdiløst. I beste fall blir det regnet som en generisk/statisk lenke, som Google rangerer lavt, i verste fall blir den regnet som en betalt lenke.
Få det inn i relatert innhold, som herren over også påpeker.
Dette stemmer ikke. Man får litt "juice" fra både sidefelt og footer, men det teller ikke like mye.
Dette er jo mer et spørsmål fra hvilken side linken kommer fra. Dersom siden har mange innlenker og høy trust flow samt citation flow vil en lenke i sidefeltet være mer verdt enn om lenken kom fra en side med mye lavere trust og citation flow selv om lenken kom som en del av et innlegg.
Jeg sier jo at man får litt link-juice - i beste fall. Men den rangeres lavt. I verste fall tolker Google det som en betalt lenke.
Underforstått så skriver jeg at det blir opp til "omgivelsene". Så vi er tydeligvis rimelig enige.
For å være litt mer spesifikk, så sier Google selv at de sorterer ut elementer som sidebar og footer, og rangerer innholdet i dem deretter. Det er generisk skapte lenker som automatisk repeteres og dermed er nærmest verdiløst i forhold til lenkebygging.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.