Hvem tjener penger på nett, og hvor mye?

Hei, er veldig interessert å høre hva dere tjener penger på nett.
Er det vanskelig, hva kreves det, og hva er fallgruvene?
Har noen eksempler på ting de har feilet på, og hvorfor det gikk sånn.
Glad for alle historier :D

Tony J

Alle skal få
Det blir et vanskelig spørsmål å svare på fordi det er så mange forskjellige måter å tjene penger på nett. Du har nettbutikker, informasjonsider og tjenestesider hovedsaklig. Så har du forskjellige nisjer i de forskjellige kategoriene. Så kommer konkurranse, potensiell kundemasse og andre ting å tenke på. For egen del prøver jeg å holde litt tritt med teknologien i forhold til webside og ta små skritt om gangen. Det er vel lettere for deg å få konkrete svar hvis du vet hva du har lyst til å satse på og det du velger vil vel også si noe om hvor mye penger du vil måtte ut med og hva fallgruvene vil være.

Det blir et vanskelig spørsmål å svare på fordi det er så mange forskjellige måter å tjene penger på nett. Du har nettbutikker, informasjonsider og tjenestesider hovedsaklig. Så har du forskjellige nisjer i de forskjellige kategoriene. Så kommer konkurranse, potensiell kundemasse og andre ting å tenke på. For egen del prøver jeg å holde litt tritt med teknologien i forhold til webside og ta små skritt om gangen. Det er vel lettere for deg å få konkrete svar hvis du vet hva du har lyst til å satse på og det du velger vil vel også si noe om hvor mye penger du vil måtte ut med og hva fallgruvene vil være.

Holder på å sette opp en side med oversikt over andre norske sider, hvor andre sider også kan legge ut konkurranser osv. Selvfølgelig for litt penger da.
Det skal være gratis å være medlem på siden med link, bilde og en kort tekst, men det koster å bli prioritert/annonser.
Har en liten vri på denne greia da, men vil ikke røpe hele oppsettet enda.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nettet er en salgskanal; jeg tjener penger på produkter (gjennom nettbutikker), og gjennom tjenester (skriver kode til nettsider eller nettbaserte services og sånt).

Du tenker vel kun annonse-inntekter kanskje?

looper

Medlem
Tjene penger på nett...høres lettere ut enn det er. Men nåååår du begynner å forstå "gamet" så blir det lettere, det tok meg 2 år (men så er jeg treig).

Mine tips er:
-Les tråder på webforumet og vær ydmyk
-Ikke les for mye på Webforumet da du må ha tid til å gjøre dine "egne" greier
-Det enkle er ofte det beste
-Ofte så er det ikke alltid det mest spennende man tjener penger på men det "kjedelige".

Fallgruver:
-Du leser ikke på Webforumet
-Kjøper et "gulldomene" på julesalg,høstsalg,sommersalg eller garasjesalg
-Du bruker ikke tiden effektivt
-Du tror det blir lett når det i realiteten tar laaaang tid

Men så er det sabla gøy å logge inn på TD,Adsense,div å se at saldoene dine stiger,spesielt når du ser du har tjent 1000,- kr mens du har sovet

Lykke til!

muffins

Medlem
Mange går inn med innstillingen om at de skal bli rike og kjøpe seg Lamborghini etter to uker fra oppstart. Vel, for å si det sånn: Forget about it.

Om du tenker på å få hovedandelen av dine besøkende fra søkemotorer, så kan ting gå skremmende sakte. Jevn og trutt jobbing over lang tid er nøkkelen her. Det nytter ikke å måle brukt tid vs. inntjening (som de fleste andre A4-jobber). Ha en tidshorisont på minst ett år før du eventuelt har tjent inn det du har brukt i tid.

Lag nettsider for brukere, ikke søkemotorer. Ikke bruk sketchy metoder for å fortere komme deg oppover i søkemotorene, da dette kan (og sannsynligvis) vil slå hardt tilbake på et tidspunkt.

Som looper nevner, følelsen av å tjene penger "uten å gjøre noe", er ganske deilig. Lite slår det å ligge på stranda med et par kalde og se at du har tjent et firesifret beløp på å gjøre: Vel, ligget på stranda og drukket øl.

Sist, men ikke minst: Ha tro på deg selv og det du driver med. Lag deg en langsiktig plan og følg denne. Ikke la bezzerwizzere uten peiling dra deg ned i søla og få deg til å miste motivasjonen. Hadde jeg gjort det, så hadde jeg gitt opp for lengst.

Grunder82

Medlem
Ja, det er fullt mulig

Hei, er veldig interessert å høre hva dere tjener penger på nett.

Etter veldig mye hardt arbeid, kan man hente ut et godt overskudd. I fjor hadde jeg en omsetning på over 5 millioner (reelt salg av varer og tjenester overstiger 70 millioner) og et overskudd på rett i overkant av 3 millioner. I år regner jeg med at overskuddet blir i overkant av 5 millioner. Dette er kun på affiliate virksomhet, altså ved å selge andre sine produkter og tjenester.

Er det vanskelig, hva kreves det, og hva er fallgruvene?

Det som må til er veldig hardt arbeid, mye prøving og feiling. Jeg har holdt på med dette siden 2002, heltid siden 2006, altså ca. 10 år. Du lærer mye etterhvert, men en fallgruve er å fokusere på et fåtall av nettsider. Ikke bruk tid på nettsider som ikke tjener penger. Mitt råd er å lage ca. 10 nettsider i forskjellige emner, se hvilke som tjener penger og fokuser kun på dem. Deretter lager du forskjellige niche nettsider i de kategoriene som tjener mest penger. Hiv kun ut annonsører som er relaterte, det nytter for eksempel ikke å prøve og selge mobilabonnement på en nettside som omhandler klær.

Har noen eksempler på ting de har feilet på, og hvorfor det gikk sånn.
Feiling i denne bransjen er en stor del av gamet. Jeg har 350 nettsider, 35 av disse (10%) tjener mer enn de 315 andre gjør tilsammen.

pleb

Medlem
Hadde jeg visst hvor lang tid ting skulle ta før jeg begynte å tjene OK med penger, så ville jeg nok kanskje satset på noe annet enn affiliatemarkedsføring. Du kommer til å tjene inn noen salg rimelig kjapt, men det å skaffe seg en stabil inntekt er ikke akkurat lett.

@Grunder82; regner med at du driver internsjonalt..? :)

Litt OT, men hvor finner man gode affiliateselskaper til bruk på internasjonale sider?

Mye nyttig lesestoff her :)
Er det noen mer som har godt lesestoff om affiliate?
Leser en bok om speedmarketing, hvor det står mye fint :)
Har selv skrevet en forretningsplan på greia, men det er av den lettfatelige varianten som påminner meg om mål, hva som er greia og handlinger framover.
Skal også planlegge markedsføring og budsjett!!! (Viktig)
Økonomi blir vell også en viktig del senere.
Jeg må vell opprette selskap som enk, så jeg får et org.nr og rettigheter til å tjene penger på siden.
Noen tips i forhold til hva jeg må tenke på av papirarbeid som ikke går direkte på websiden, men bedriften generelt?
Økonomi, rapporter o.l
Hvis jeg klarer og generere en omsetning på ca 2-5000kr mnd så er jeg fornøyd, men må få trafikk til siden i førsteomgang. Men har min ideer, også kommer jeg til å spørre dere brukere av WF om tips angående markedsføring hvis det oppstår problemer :)
Er skolestudent, så dette er vedsiden av.
Begynner snart å jobbe, så da vil jeg disponere all lønn på å få dette til å gå rundt.

Sist redigert:
Mange går inn med innstillingen om at de skal bli rike og kjøpe seg Lamborghini etter to uker fra oppstart. Vel, for å si det sånn: Forget about it.

Om du tenker på å få hovedandelen av dine besøkende fra søkemotorer, så kan ting gå skremmende sakte. Jevn og trutt jobbing over lang tid er nøkkelen her. Det nytter ikke å måle brukt tid vs. inntjening (som de fleste andre A4-jobber). Ha en tidshorisont på minst ett år før du eventuelt har tjent inn det du har brukt i tid.

Lag nettsider for brukere, ikke søkemotorer. Ikke bruk sketchy metoder for å fortere komme deg oppover i søkemotorene, da dette kan (og sannsynligvis) vil slå hardt tilbake på et tidspunkt.

Som looper nevner, følelsen av å tjene penger "uten å gjøre noe", er ganske deilig. Lite slår det å ligge på stranda med et par kalde og se at du har tjent et firesifret beløp på å gjøre: Vel, ligget på stranda og drukket øl.

Sist, men ikke minst: Ha tro på deg selv og det du driver med. Lag deg en langsiktig plan og følg denne. Ikke la bezzerwizzere uten peiling dra deg ned i søla og få deg til å miste motivasjonen. Hadde jeg gjort det, så hadde jeg gitt opp for lengst.

Det med lamborghini er vell en stor overdrivelse.
Personelig drømmer jeg om Mitsubishi Evo, men den koster 600,000kr så det er heller en visjon inn i framtiden.
Da snakker vi om år!
Målet er omsetning på 2-5000kr mnd førsteåret, som vil si at målet ikke oppfyller drømmen, men det er et steg på veien.
Drømmen vil hjelpe meg videre mot målene mine, men kommer til å kreve konsentrasjon!

muffins

Medlem
Det med lamborghini er vell en stor overdrivelse.
Personelig drømmer jeg om Mitsubishi Evo, men den koster 600,000kr så det er heller en visjon inn i framtiden.
Da snakker vi om år!
Målet er omsetning på 2-5000kr mnd førsteåret, som vil si at målet ikke oppfyller drømmen, men det er et steg på veien.
Drømmen vil hjelpe meg videre mot målene mine, men kommer til å kreve konsentrasjon!

Vel, det var jo satt litt på spissen. Men det er absolutt fakta at veldig mange har altfor høye forventninger til inntjening i starten, og gir opp når de ser det ikke innfrir.

Men ser jo ut ifra det du skriver her at du har mye mer realistiske mål enn mange andre.

Patience is golden. ;)

Topp