Kjenner faktisk jeg blir litt irritert av det du skriver Peter. Selvfølgelig er det en det en fordel å ha teoretisk markedsføringsutdanning, men i praksis er det lite verd i den virkelige verden når du er ute å selger.
Vel, det jeg sier er at med utdanning i bunn kan du segmentere og organisere dine erfaringer som du drar med deg fra den virkelige verden der du er ute og selger. Med dette vil du selge enda bedre.
Jeg var aldri noen god selger da jeg drev personlig salg. Jeg manglet "killerinstinkt" hvis man kan kalle det det. Kort fortalt nektet jeg å "presse" gamle damer over på produkter de hverken trengte eller hadde råd til. I samme firma hadde vi en "superselger" som solgte veldig godt. Han solgte ofte dyre abonnement til gamle damer jeg først hadde snakket med. Jeg trodde de var demente og sånn, men han bare kjørte på. At de gamle damene trodde han var barnebarnet "Mats" spilte ingen rolle for ham.
Det skal slett ikke underslås at innen personlig salg så spiller menneskeerfaring/jovialitet en avgjørende rolle, men mitt poeng er at; siden jeg VET at jeg ikke er en spesielt bra selger, så benytter jeg meg av andre verktøy. Sponsoring har jeg hatt en viss suksess med, målt i antallet kunder som har lagt merke til dette. Reklame har jeg pr dags dato ikke benyttet meg særlig av, men jeg er ganske ivrig innen PR (og da spesielt gjennom Twitter/blogging).
Mitt poeng er utelukkende at utdanning er en forutsetning for å kunne gjøre kvalifiserte valg om en bedrifts markedskommunikasjonsmix/markedsmix.