Hvem er flink til å lære bort salg

peterandrej

pensjonert moderator
Why do you rest your case? Du mener altså at det ikke er forskjell på å jobbe med reklame og business to business salg face to face?

I rest my case fordi du bruker disse begrepene om hverandre på en måte som er ulogisk. Ditt utsagn bekreftet derfor mitt utsagn om at du "neppe har studert markedsføring". For hadde du gjort det, så hadde du kjent til at reklame/direkte og indirekte markedsføring/PR/Personlig salg/sponsoring/m.fl alle er en del av en verktøykassen man kaller markedskommunikasjon.

De inngår derfor i hverandre og er en del av hverandre. Men likevel er de ulike verktøy med klare skiller mellom hverandre. Do you understand, my friend?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Peter Andre sine synspunkter rundt utdannelse og begrepene er grunnen til at så og si aldri noen med masse utdanning aldri blir gode selger, men sitter og trykker teorier om ting de har lært på skolen ned over de som faktisk har vært i felten og erfart hva som funker og ikke funker.

Nå er ikke dette et angrep på PA - som selvfølgelig har rett i at jo mer KUNNSKAP man har, jo bedre grunnlag har man for å gjøre en jobb. Men, salg handler om handling - ikke teori!

Jeg har sett mange som kommer fra skole og tror de kan skli rett inn i en KAM-stilling (KAM = Key Account Manager) fordi de har så god utdanning, og som noen måneder etterpå sitter i en eller annen kontorjobb og jobber med pr/reklame/info e.l. fordi de ikke hadde forstått hva salgsyrket gikk ut på!
 
K

Kontoristen

Guest
Jeg har også sett det samme som Msites Ltd. Skoleflinke personer med bra karakterer, fine i klærne, pene i språket, som sitter og forteller/skryter i lunchen og stort sett ellers i arbeidstiden om hvordan man skal kommunisere får å få salg.

Når uka er over er de stort sett sist på lista over de som selger mest, men sittar da unnskylder seg med hvorfor det gikk så dårlig.

Den største grunnen til at disse ligger lengst ned på lista er lærerene som underviste aldri har jobbet med face to face salg og ikke kunne viderebringe denne kunnskapen.

Face to face salg handler MYE om rett tankegang, fokus og hard jobbing! Noe som desverre lærerene heller ikke vet mye om.
 

zapotek

Medlem
Kjenner faktisk jeg blir litt irritert av det du skriver Peter. Selvfølgelig er det en det en fordel å ha teoretisk markedsføringsutdanning, men i praksis er det lite verd i den virkelige verden når du er ute å selger.
 

Anders

Medlem
Kjenner faktisk jeg blir litt irritert av det du skriver Peter. Selvfølgelig er det en det en fordel å ha teoretisk markedsføringsutdanning, men i praksis er det lite verd i den virkelige verden når du er ute å selger.

Hvis du bruker teorien riktig er det utrolig mye mer du får ut av en utdannelse. I steden for å prøve å feile som selger har du muligheten til å gå ut i fra teorien og trekke ut hva som har blitt prøvd før og har bevist seg å fungere.

Jeg er litt uenig med PA, og det er at skal du være en apekattselger/stand-selger eller driver med annen lav form for telefonsalg skal du helst ikke ha utdannelse eller intelligens for å lykkes. Du må være dum nok til å tro på det du selger og lite kunnskap rundt produktet annet enn de positive sidene.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Kjenner faktisk jeg blir litt irritert av det du skriver Peter. Selvfølgelig er det en det en fordel å ha teoretisk markedsføringsutdanning, men i praksis er det lite verd i den virkelige verden når du er ute å selger.

Vel, det jeg sier er at med utdanning i bunn kan du segmentere og organisere dine erfaringer som du drar med deg fra den virkelige verden der du er ute og selger. Med dette vil du selge enda bedre.

Jeg var aldri noen god selger da jeg drev personlig salg. Jeg manglet "killerinstinkt" hvis man kan kalle det det. Kort fortalt nektet jeg å "presse" gamle damer over på produkter de hverken trengte eller hadde råd til. I samme firma hadde vi en "superselger" som solgte veldig godt. Han solgte ofte dyre abonnement til gamle damer jeg først hadde snakket med. Jeg trodde de var demente og sånn, men han bare kjørte på. At de gamle damene trodde han var barnebarnet "Mats" spilte ingen rolle for ham.

Det skal slett ikke underslås at innen personlig salg så spiller menneskeerfaring/jovialitet en avgjørende rolle, men mitt poeng er at; siden jeg VET at jeg ikke er en spesielt bra selger, så benytter jeg meg av andre verktøy. Sponsoring har jeg hatt en viss suksess med, målt i antallet kunder som har lagt merke til dette. Reklame har jeg pr dags dato ikke benyttet meg særlig av, men jeg er ganske ivrig innen PR (og da spesielt gjennom Twitter/blogging).

Mitt poeng er utelukkende at utdanning er en forutsetning for å kunne gjøre kvalifiserte valg om en bedrifts markedskommunikasjonsmix/markedsmix.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Å være kategorisk blir for dumt her! Det er mange måter å tilegne seg kunnskap på, og å si at tradisjonell utdanning er den beste blir litt vel bastant.

Hvis man tenker på utdanning som å sitte på den tradisjonelle skolebenken er jeg totalt uenig i at det er den eneste og beste løsningen!
Hvis man tenker på utdanning som å tilegne seg kunnskap - så kan vi nok langt på vei være enige.

Erfaring - er den beste utdanning du kan komme med ;-)
 

zapotek

Medlem
Det jeg prøver å få frem er at det viktigste i personlig salg er felterfaring, personlig egenskaper og "indre drive". Det er selvsagt er fordel å ha god teoretisk salgteknikk. Dette kan du dog lære deg gjennom andre kilder enn gjennom et markedsføringstudie på en norsk høyskole...
 

picxx

Well-Known Member
Jeg ser ikke helt hva det er som diskuteres i tråden?
Er det hvem det er som er flinkest til å lære bort hvordan selge,
eller hvem det er som er den beste selgeren?

Den flinkeste læreren jeg har hatt var en vi hadde i sjøveisregler.
Mannen hadde aldri satt sin fot i en båt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg ser ikke helt hva det er som diskuteres i tråden?

Nei, det snakkes nok ikke samme språk i denne tråden. Jeg prøvde iallfall bare å påpeke at utdanning er den beste måten å bli en god selger på, men det virker ikke som jeg når fram med/klarer å selge budskapet.

Kanskje jeg burde tatt et salgskurs?
 
Topp