Hvem er flink til å lære bort salg

K

Kontoristen

Guest
Det jeg lurer på er hvilken kompetanse du har innen feltet salg som gjør deg i stand til å holde et kurs av denne typen. Det er vel det sentrale her, tenker jeg. At du liksom har peiling på det du snakker om. Og det må du på en eller annen måte "bevise" overfor interesserte. Så det ville jeg fått fram hvis jeg var deg.

Min erfaring tilsier at utdannelse ikke er det viktigste når det handler om salg. Salg kan ikke studeres på samme måte som feks regnskap.

Jeg sier ikke at utdannelse er bortkastet, men at erfaring er viktigere enn skolekunnskap innen salg.
 
K

Kontoristen

Guest
Vil nødig kuppe tråden til Msites her, men jeeeeeeezez kraist for et fullstendig latterlig utspill! Unnskyld at jeg sier det, men OH MY GOD. Jeg vil bare spørre deg, sett at du skulle opereres, hvilken kirug ville du valgt?

Alt A: En kirurg uten utdanning. Han opererer utifra kreativitet og egen erfaring.
Alt B: En kirurg med utdanning. Han opererer utifra kunnskap.

Ville du virkelig valgt kirurg nr A?

Peterandrej, jeg skrev dette:
Min erfaring tilsier at utdannelse ikke er det viktigste når det handler om salg.
Dette betyr ikke at utdannelse er uviktig.

Sett at du skulle opereres peterandrej:
Ville du helst valgt å bli operert av en kirurg som har 1 års utdannelse og 30 års erfaring eller en kirurg som har 30 år på utdannelse og 1 års erfaring?
 

peterandrej

pensjonert moderator
@Kontoristen: Jeg skulle gjerne svart deg, men jeg kan ikke siden moderatorer går bananas og sletter mine flotte innlegg. Men HVIS jeg skulle svart, så ville jeg sagt at grunnen til at selgeryrket blir sett nedpå av svært mange, skyldes at selgere som oftest mangler elementær utdanning innen markedsføring. Innen eiendomsmegling, f.eks, var det inntil kort tid siden fritt fram for enhver gjøk med sleik, dress og to par lakksko. Dette prøver man nå å løse litt gjennom å påby meglere en sånn liten utdanning.

Jeg er HELT enig i at enkelte er "gudegitt" til salgsyrket, men derfra til å påstå at utdanning IKKE er det viktigste for ethvert yrke blir faktisk litt søkt.
 

zapotek

Medlem
Kontoristen har helt rett. Feltarbeid teller 100 ganger mer enn teori når det kommer til salg. Når det er sagt får du mest ut av teorien når du først har litt feltbakgrunn...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg gjetter vilt på at hverken kontoristen eller zapotek har høyere utdanning innen markedsføring. Hvor er du, Kenneth Dreyer??

*vi med utdanning må holde sammen*
 
K

Kontoristen

Guest
@Kontoristen: Jeg skulle gjerne svart deg, men jeg kan ikke siden moderatorer går bananas og sletter mine flotte innlegg.

Ja, jeg så at dette ble slettet, men jeg skjønner ikke hvorfor moderator slettet kommentaren din? (dette sendte jeg også Moderator PM om)

Til moderatorer: Hvorfor ble tråden slettet?
 
K

Kontoristen

Guest
Jeg gjetter vilt på at hverken kontoristen eller zapotek har høyere utdanning innen markedsføring.

Utdanning er er bare et papir på at du gått på en skole/kurs.

Jeg tror det er mange her på forumet som er flinkere til å lage nettsider, selv om de ikke studert dette på en skole/kurs, enn mange av de som har studert "hvordan lage nettside" på skole/kurs.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg tror det er mange her på forumet som er flinkere til å lage nettsider, selv om de ikke studert dette på en skole/kurs, enn mange av de som har studert "hvordan lage nettside" på skole/kurs.

Til en viss grad enig med deg, men nå skal du huske at teknologi forandrer seg svært kjapt, slik at nesten ethvert kurs innen web vil være utdatert før det har startet. Likevel vil en utdanning være nyttig fordi du får verktøy til å bearbeide dine erfaringer. Og det er stort sett dette utdanning handler om også, at du får en del knagger du kan henge erfaringer på. Uten knaggene blir erfaringene veldig ofte fragmenterte og usammenhengende.

Det er derfor mange her inne på forumet bruker grunnleggende begreper som markedsføring, reklame og PR om hverandre og uten mål og mening. Man mangler rett og slett den grunnleggende forståelsen for faget markedsføring.

Jeg vil sterkt anbefale alle som jobber med salg av et eller annet slag å styrke sin kompetanse. Gjerne ved hjelp av eksempelvis ett års høyskolestudie i markedsføring.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Jeg gjetter vilt på at hverken kontoristen eller zapotek har høyere utdanning innen markedsføring. Hvor er du, Kenneth Dreyer??

*vi med utdanning må holde sammen*

Lærer man seg å bli en god selger når man studerer markedsføring? Hvilken type salg snakker vi om her egentlig? Reklame eller face-to-face/telemarketing?
 
Var en litt rotete tråd det her, men det skyldes kanskje at enkelte innlegg har blitt slettet... Salg i denne settingen viser vel til innlegget hvor det ble spurt om interesse for et salgskurs - jeg tenker da i alle fall face-to-face salg, hvor god man er til å selge inn noe. Kanskje også via telefon.

Men jeg vet jo ikke om det er det som menes. Og salg er sikkert 80% talent og 20% opplæring/utdanning - etter min mening.
 

zapotek

Medlem
Men jeg vet jo ikke om det er det som menes. Og salg er sikkert 80% talent og 20% opplæring/utdanning - etter min mening.

Hard arbeid er grovt undervurdert i salgssammenheng. Om du studerer de aller beste selgerne i landet, vil du oppdage at dette er hemmeligheten bak nesten alle. I tillegg til en voldsom drive og innstilling, noe som igjen avler hardt arbeid.
 
K

Kontoristen

Guest
Aristotle sa følgende en gang:
The things we have to learn before we can do them, we learn by doing them.

Mary Beard sa følgende:
Action without study is fatal. Study without action is futile.

Dette sitatet av Stephen Covey er heller ikke dumt.
The key to success is dedication to life-long learning
 

zapotek

Medlem
Hehe. I rest my case.

Why do you rest your case? Du mener altså at det ikke er forskjell på å jobbe med reklame og business to business salg face to face?

Isåfall: I rest my case too! hehe
 
Topp