Det er lagt ut en video på nettet om bl.a. hvor bilferja "M/F Thorbjørn" ble av under episoden på Utøya, men den er egentlig mer rettet mot å være kritikk av AUF-leder Eskil Pedersen. Motivet mitt for å linke til videoen er å kunne luke bort noe av kritikken. Innholdet i videoen er stort sett ting som har blitt vist i diverse nyhetsinnslag.
Eskil Pedersen - feghetens ansikte‏ - YouTube
Eskil Pedersen er veldig diffus i forklaringen sin, helt til han igjen kommer inn på trygg grunn i hvordan han selv opplever situasjonen når han er i sikkerhet på hotellet.
* "Ble geleidet ned til båten" (han var en av de første som kom ombord)
* "Kom meg trygt i land" (9,6 kilometer fra Utøya, nær Hønefoss)
Dalen Giske klarer seg langt bedre i forklaringene sine, blant annet fordi han innrømmer at situasjonen var kaotisk og panikkpreget, og fordi han har vurdert om de kanskje kunne handlet annerledes. Han har massevis av uvilje mot å plassere ansvar på noen enkeltperson når det gjaldt beslutningen om å forlate øya, og også dette er realt nok.
Et point som videoen bevisst utelater er at på ferjer av denne typen er det normalt en kaptein/skipper ombord, altså at den formelle beslutningen ligger hos andre enn passasjerene. Man starter normalt ikke opp en liten bilferje på eget initiativ uten å ha noen med erfaring ombord. Kapteinen på ferja ville trolig valgt å anløpe den vanlige ferjekaia 600 meter unna, så det må ha vært noen temmelig spesielle omstendigheter som fikk ham til å velge noe annet.
Kritikken i videoen går stort sett ut på at de kunne bidratt til å redde mange fremfor bare å redde seg selv, f.eks. gjennom å sirkle rundt øya og plukke opp folk. Den går også på at den største og viktigste båten i området ble gjort utilgjengelig for redningsmannskaper. "De fjernet den eneste livlinen mellom ungdommene på Utøya og redningsmannskapene" er omtrent uttrykket som ble brukt i videoen.
Konklusjon?
Hovedformålet med videoen ser ut til å være kritikk av Eskil Pedersens lederegenskaper og personlige mot, at han svikter de andre for å redde seg selv hvis situasjonen blir kritisk. Kritikken går videre på at han ikke er åpen nok om hva som egentlig skjedde, og velger hva han selv føler er "trygge beskrivelser" fremfor å være åpen om saken.
Mainstream media gjør ikke situasjonen bedre for ham når de publiserer at han sendte SMS-er til enkelte hvor han rådet dem til å legge på svøm. Rådet har helt sikkert bidratt til å redde enkelte liv, men han burde trolig heller holdt en lav profil om sin egen deltakelse i å "redde folk". Deler av kritikken går på fokuset "Eskil Pedersen bidro til å redde mange liv".
Straks han kom ombord på båten var han ikke lenger beslutningstaker, da var han kun en "vanlig passasjer" slik som alle de andre. Dette gjelder HVIS kapteinen var ombord, noe han sannsynligvis var. Deler av kritikken bommer derfor på AUF-lederen.
---------
Jeg har altså gitt ham litt mer fair behandling enn han fikk i videoen, ved at jeg fratar ham mye av ansvaret for hva som skjedde ombord i båten. Beslutninger ombord i båten er kapteinens ansvar, og kapteinen har mest sannsynlig foretatt diverse vurderinger om sikkerhet og ansvar. Jeg prøver IKKE å dytte ansvar over på kapteinen, men jeg var nødt til å inkludere ham da jeg vurderte hvem som var beslutningstakere i ulike deler av situasjonen.
Jeg synes også at Eskil Pedersen var temmelig klønete i valg av strategi overfor media. "Ble dratt ned til båten" og "kom meg trygt i land" er egentlig en temmelig villedende beskrivelse av situasjonen.
Høyst sannsynlig ville han ikke kunne gjort noe fra eller til på øya, så det var egentlig fornuftig valg å komme seg i sikkerhet. Han gjorde en viss nytte for seg da han først var i sikkerhet med rådene "Legg på svøm!". Man får allikevel en litt guffen bismak av hvordan han selv fremstiller saken.
NB. Jeg har IKKE gjort veldig grundig i å undersøke fakta i saken, men jeg sporet opp enkelte av nyhetene i vg.no som omtalte denne hendelsen. Kapteinen var f.eks. høyst sannsynlig tilstede på båten da den dro fra øya.