politikk handler, iallfall etter min mening, veldig mye om identitet. De aller færreste leser partiprogrammene. De aller færreste forstår de ulike sakene fullt ut. Det å gjøre seg opp en mening utifra fakta er en ekspertøvelse forbeholdt de få. Derfor stemmer folk flest på det som føles riktig.
FrPs velgere er "vanlige" arbeidere som synes APs maktelite i Oslo styrer enten for mye eller for lite. FrPs velgere er de som har lavest utdanning av alle velgere. Den typiske FrP-velgeren har beskjeden/gjennomsnittlig økonomisk kapital og - alltid - lav kulturell kapital.
AP trekker velgere fra "alle" samfunnslag. APs velgere spriker fra folk som Kjell Inge Røkke til innvandrerkvinnen uten jobb på Oslos østkant. APs velgere er de velgerne som er klart vanskeligst å plassere i landskapet. De er ingen ensartet gruppe.
Høyres velgere har BÅDE høy økonomisk og kulturell kapital. Sagt på en annen måte: Høyre er fiffen fra Oslo Vest. Venstre er høyres søsterparti med velgere med litt mer interesse for miljø. Ellers er forskjellene små mellom Høyres og Venstres velgere.
SV er først og fremst partiet for de velgerne med høy kulturell kapital men beskjeden økonomisk kapital. Typisk lærere og mellomledere i offentlig sektor. SV er offentlig-sektor-partiet framfor noen.
Rødt er partiet for en del høyst spesielle folk. Har du grønt hår, kjæreste fra Nepal og professorstilling er du ofte å finne i Rødt.
SP er et parti for folk fra distriktet. Partiet gjør det alltid bedre i lokalvalg sammenlignet med st.valg. Partiet har beskjeden "helhetlig" politikk, men skårer høyt på enkeltsaker (skyt ulven er et godt eks).
KrFs kjernevelgere er gamle, kristne og bosatt i bibelbeltet. Partiet vil, sagt litt spøkefullt, dø ut av seg selv. Ingen partier sliter mer med nyrekrutteringen.
Sikkert mye riktig i det du sier her, men du må ikke glemme hva som driver folk; følelser.
En "typisk" Sv'er er drevet av sinne; kjemp mot fattigdom, ta de rike, kjemp for bla bla bla, kjemp kjemp kjemp... ta alle greinene fra det store grantreet og gi de til de små grantrærne.
En typisk Frp'er er drevet av kjærlighet; bygg bedre veier, hjelp de gamle, du skal få lov til å drømme store drømmer og samtidig leve ut drømmene din, la alle grantrær vokse seg så store de vil.
Kanskje satt litt på spissen, men jeg tror det er følelser som styrer valgene folk tar, og ikke dems intellekt. Hvis folk tok valg ut i fra fornuft, hvorfor har vi krig, utroskap, vold, selvmord, mord, voldtekter, og hvorfor skader folk seg frivillig med snus, røyk, narkotika og alkohol?
Kort fortalt; si meg hvem du er, så skal jeg si deg hva du stemmer.
Jeg har en utdannelse som blir sett meget høyt på, gir faen i kultur (unntatt kino), og har en betydelig bedre økonomi enn folk flest. Hva velger jeg?