Hva kan man forvente av gratis programvare

Santo

Active Member
Jo men nå har du misforstått.....

Jeg sier jo at om jeg har behov for noe som ikke er innebygget i zenphoto. Så har jeg ingen problemer med og betale for det. Det jeg sier er at hvorfor skal jeg så i ettertid dele dette gratis med noen.

De som lager zenphoto wordpress phpbb eller andre gratis programmer. Gjør dette av egen fri vilje. De har en kunnskap og velger og bruke den på og lage noe. Og som sagt hadde jeg hatt kunnskap om php for eks og bestemt meg for at nå skal jeg prøve og lage en plugin for zenphoto bare for morro skyld. Hadde jeg ikke hatt noe problem med og gi den vekk gratis.

Om du velger og hjelpe det lokale idrettslaget med og lage en webside gratis som en form for dugnad. Så tenker du ikke at dette er 10000 i tap fordi det er det du tar for en webside til vanlig.

Så det du mao. egentlig forsøker å si er at du er en "gnien sleiping" som gjerne vil tjene penger på andres gratisarbeid, men fordi du ikke selv er en koder så kunne du heller ikke under noen annen omstendighet tenke deg å bidra med noe tilbake til dette communityet? ;)

Sist redigert:

tyr897

Medlem
Jeg sier jo at om jeg har behov for noe som ikke er innebygget i zenphoto. Så har jeg ingen problemer med og betale for det. Det jeg sier er at hvorfor skal jeg så i ettertid dele dette gratis med noen.

Dette er jo konseptet bak GPL. Du får koden gratis, under forutsetningen at du også på samme vilkår tilgjengliggjør videreutvikling og endringer du gjør i koden. Det er da vel egentlig ikke så urimelig? Koderen gir fra seg arbeidet gratis mot at du også deler eventuelle forbedringer av arbeidet med han. Det finnes dog noen smutthull når det gjelder kode kjørt på nettet som ikke er under AGPL.

Det finnes også andre open source lisenser som ikke er "virale". MIT lisensen er kanskje den vanligste, og den forplikter deg til lite annet enn å beholde copyright kommentarene i kildekoden.

Er du ikke villig til å dele endringene du gjør (eller betaler for), bør du ikke videreutvikle på kildekode lisensiert under GPL. Finn et annet produkt under en mindre restriktiv lisens, eller utvikle noe fra grunnen av - men da mangedobles jo gjerne plutselig prisen.

Hupsey

Medlem
Jeg er i prinsippet enig, men såvidt jeg har lest trenger ikke GPL å være gratis. Wordpress tar betalt for enkelte ting som akismet for kommersielle sider. Så det ville vært ok om du laget et betalt plugin. Men bakdelen med det er at du da må gi support, og om du må leie in kodere for det kan vinning gå opp i spinning. Jeg ville gitt koden tim utviklerne gratis, da ville de også sansynligvis vedlikeholde det du gir dem. Det vil du også nyte godt av senere..

Så det du mao. egentlig forsøker å si er at du er en "gnien sleiping" som gjerne vil tjene penger på andres gratisarbeid, men fordi du ikke selv er en koder så kunne du heller ikke under noen annen omstendighet tenke deg å bidra med noe tilbake til dette communityet? ;)

Joda det kan jeg. Jeg kan lenke tilbake. Om jeg er fornøyd så kan jeg gi de god reklame osv osv. Skulle det behøves kan jeg jo skrive en tutorial om noe for eks.

Men og gi vekk arbeid til 25000 kroner gratis nei det gjør jeg ikke.

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Joda det kan jeg. Jeg kan lenke tilbake. Om jeg er fornøyd så kan jeg gi de god reklame osv osv. Skulle det behøves kan jeg jo skrive en tutorial om noe for eks.

Ingen krever at du skal det. De fleste her på forumet bruker åpen kildekode i en eller annen varieant, som f.eks. et ikke ukjent verktøy som heter Wordpress.

WP kan man fritt bruke som man vil, men man kan ikke (hvis den har GPL lisens e.l.) gjøre noen endringer i den for så selge det som WP++).

Dette er poenget, hvis du har brukt en pakke med åpen kildekode, og deretter betalt neon 25k for å tilpasse den til ditt behov, så er det helt fint. Kjør på, det er mange som gjør dette. Man har et behove som noe åpen kildekode kan fikse, og så leier man in noen til å gjøre den siste tilpasningen. Bra, det er gjenbruk av kode!

Hvis du derimot har tenkt å tjene penger på å videreselge andres dugnadsarbeide (den opprinnelige kildekodepakken) så er det ikke så greit lenger.Noen har brukt sin fitid på å lage pakken, så at de da ønker tilpasningene tilbake er vel ikke å galt?

Alternativet til at du kan tilpasse en nesten klar softwarepakke for 25k er kanskje at du må skrive en fra bunnen for 250k - hva foretrekker du?

adeneo

Medlem
Zenphoto er vel gitt ut under GNU GPL lisensen, og du står fritt til å endre kildekoden akkurat slik du ønsker til eget bruk, men ikke for salg.
Det er ingen krav om å dele dette med noen andre overhode, utover at dersom koden skal gis ut må den gjøres tilgjengelig for de andre brukerne gratis eller noe slikt.

Dersom du endrer koden for å integrere dette med facebook og adsense så kan du så vidt jeg vet bruke dette på dine egne sider uten at det er påkrevet at du må dele dette, selv om det selvfølgelig kanskje hadde vært moralsk riktig å gi noe tilbake ettersom du tross alt får bruke softwaren gratis.
En annen ting er om cms'et i seg selv virkelig er verdt å koste alt dette på i stedet for å bare gå for noe annet som allerede har støtte for slikt innebygget i stedet, eller når det kommer til nettsiden du skal bruke dette på, om den har noe besøk å snakke om og er generell nok til at den genererer nok besøk til at det blir økonomisk forsvarlig å betale noen for å lage plugins for facebook og adsense.
Eller hva med når Zenphoto oppgraderes med noen funksjoner "du bare må ha" og nettsiden din ser veldig 1996 ut, men du kan ikke oppgradere fordi de dyre plugin'sene dine ikke virker i den nye utgaven, da skulle du kanskje ønske at du hadde delt de med utviklerne.

Når det er sagt, jeg har ikke brukt Zenphoto, men har så vidt kikket på det, og kan ikke se at det er så fantastisk at det er noe behov for å integrere det mot noe som helst, men å legge inn noen annonser burde vel være rimelig rett frem. Facebook derimot kan være langt verre, men det kommer an på hva du legger i å "integrere" mot facebook, er det snakk om å hive på noen "like" knapper og ferdige elementer, eller er det snakk om full integrering mot Graph API'n til facebook med mulighet for kommentarer, statusoppdateringer, federerte login løsninger og slikt, og når jeg tenker meg om så kommer vel snart alle disse løsningene fra FB med fiks ferdige kodesnutter, sett inn en linje kode og dritten spretter opp automatisk, så det er sikkert ikke veldig komplisert det heller?

Sist redigert:
Zenphoto er vel gitt ut under GNU GPL lisensen, og du står fritt til å endre kildekoden akkurat slik du ønsker til eget bruk, men ikke for salg.
Det er ingen krav om å dele dette med noen andre overhode, utover at dersom koden skal gis ut må den gjøres tilgjengelig for de andre brukerne gratis eller noe slikt.

Dersom du endrer koden for å integrere dette med facebook og adsense så kan du så vidt jeg vet bruke dette på dine egne sider uten at det er påkrevet at du må dele dette, selv om det selvfølgelig kanskje hadde vært moralsk riktig å gi noe tilbake ettersom du tross alt får bruke softwaren gratis.
En annen ting er om cms'et i seg selv virkelig er verdt å koste alt dette på i stedet for å bare gå for noe annet som allerede har støtte for slikt innebygget i stedet, eller når det kommer til nettsiden du skal bruke dette på, om den har noe besøk å snakke om og er generell nok til at den genererer nok besøk til at det blir økonomisk forsvarlig å betale noen for å lage plugins for facebook og adsense.
Eller hva med når Zenphoto oppgraderes med noen funksjoner "du bare må ha" og nettsiden din ser veldig 1996 ut, men du kan ikke oppgradere fordi de dyre plugin'sene dine ikke virker i den nye utgaven, da skulle du kanskje ønske at du hadde delt de med utviklerne.

Når det er sagt, jeg har ikke brukt Zenphoto, men har så vidt kikket på det, og kan ikke se at det er så fantastisk at det er noe behov for å integrere det mot noe som helst, men å legge inn noen annonser burde vel være rimelig rett frem. Facebook derimot kan være langt verre, men det kommer an på hva du legger i å "integrere" mot facebook, er det snakk om å hive på noen "like" knapper og ferdige elementer, eller er det snakk om full integrering mot Graph API'n til facebook med mulighet for kommentarer, statusoppdateringer, federerte login løsninger og slikt, og når jeg tenker meg om så kommer vel snart alle disse løsningene fra FB med fiks ferdige kodesnutter, sett inn en linje kode og dritten spretter opp automatisk, så det er sikkert ikke veldig komplisert det heller?

Det som gjør at jeg har gått for dette er fordi det har elementer av et cms som wordpress i seg. Man kan for eks lage egne sider. Der man kan legge inn lenker tekst og slike ting. Veldig kjekt og kunne ha slikt når jeg nå skal begynne med lenkebygging.

rthorvald

Medlem

Jeg har følelsen av at du ikke har reflektert særlig over hva Open Source er.

Selvsagt disponerer du din egen kode fritt. Men utifra hva du skriver, virker det som du tror du taper på å gi tilbake verdi du selv har skapt til utviklergruppa. Det stemmer jo ikke.

Om du velger å dele tilbake blir du ikke fattigere på noen som helst måte. Men du tilfører verdi til prosjektet som gjør at utviklergruppa over tid får større ressurser til å forbedre programvaren. I et aktivt miljø vil folk gjerne ta tak i det du deler og forbedre det, videreutvikle det, sørge for at det spinner med framtidige versjoner, ofte utvikle avarter og helt nye produkter - som igjen blir delt tilbake. Og som du da igjen får glede av.

Kort sagt, å ikke dele tilbake gjør deg fattigere siden du må betale i tid eller penger for å vedlikeholde det du har laget mht. fremtidige versjoner av programvaren. Dele tilbake derimot, gir deg merverdi.

Man gjør hva man vil. For meg er det en no-brainer...

- rthorvald

Jeg har følelsen av at du ikke har reflektert særlig over hva Open Source er.

Selvsagt disponerer du din egen kode fritt. Men utifra hva du skriver, virker det som du tror du taper på å gi tilbake verdi du selv har skapt til utviklergruppa. Det stemmer jo ikke.

Om du velger å dele tilbake blir du ikke fattigere på noen som helst måte. Men du tilfører verdi til prosjektet som gjør at utviklergruppa over tid får større ressurser til å forbedre programvaren. I et aktivt miljø vil folk gjerne ta tak i det du deler og forbedre det, videreutvikle det, sørge for at det spinner med framtidige versjoner, ofte utvikle avarter og helt nye produkter - som igjen blir delt tilbake. Og som du da igjen får glede av.

Kort sagt, å ikke dele tilbake gjør deg fattigere siden du må betale i tid eller penger for å vedlikeholde det du har laget mht. fremtidige versjoner av programvaren. Dele tilbake derimot, gir deg merverdi.

Man gjør hva man vil. For meg er det en no-brainer...

- rthorvald

Open source er for meg folk som sitter på sin egen fritid og skriver kode og lager programmer. Ikke folk som leier inn folk på timebasis og betaler de for å gjøre jobben.
Dugnad er dugnad betalt arbeide er nettopp det betalt arbeide.

picxx

WF 09
Åpen kildekode er ikke lik = at noe skal være "gratis".
Det er lisensen produktet er utgitt under som bestemmer hvilke muligheter du i ettertid har.
SMF (forumsoftwaren) er f.eks. utgitt med en lisens som begrenser din mulighet til å lage egne moduler du i ettertid kan selge....de har et tillegg i sin lisens hvor de krever at alt av tillegg skal utgies under GPL (hvis du offentliggjør det....ingen kan selvsagt nekte deg å utvikle noe til privat eget bruk).
Åpen kildekode som kun benytter seg av GPL har ikke automatisk dette tillegget, så jeg ser absolutt ingen betenkeligheter med å ikke ville dele en modul eller et theme man selv har betalt for å utvikle gratis til andre.

Et veldig godt eksempel på åpen kildekode hvor nesten alt av tillegg må betales for er magento.

Problemet er jo at her blir dugnaden noe sånt:

Du inviterer til å pusse opp stua og kjøkkenet ditt, men det eneste du selv gjør er å kjøpe inn pensler og maleruller, ellers sitter du bare på ræva og krever/dirigerer de andre.

Da blir det en dårlig dugnad. For det der er ca så mye det du tilbyr tilbake (link og "reklame") er verdt.

Nei for du har misforstått helt. Jeg betaler selvsagt de som skal gjøre jobben. Basert på innhenting av anbud osv.

Ta for eks wordpress. JEG HAR INGEN PROBLEMER MED OG BETALE NOEN FOR Å LAGE ET THEME ETTER MINE SPESIFIKASJONER. Men hvorfor skal jeg dele det gratis etterpå.

Topp