Hva gjør man med folk som stjeler tekster?

hansson

Langveisfarende
Hvis man sitter å skriver en tekst for egen maskin skal det mye til at innholdet blir prikk likt noe annet på nettet. Men er enig i at det kan være smart å ikke miste hodet og beskylde webkollegaer for ting offentlig, men hvis det er tydelig at noen har stjelt dine "åndsverk" er det ingen grunn til å ikke la dem få ta konsekvensen av det. Man vet som oftest alltid selv om man har en god sak eller ikke.

Tonny Kluften

Administrator
Ja, jeg fjernet selvfølgelig artiklen med det samme jeg oppdaget det. Hvis det ikke hadde blitt fjernet ville jeg sendt faktura.

Men fra spøk til alvor. En kunde av meg oppdaget i går at en konkurrent har tatt noe tekst fra hjemmesiden deres. Hvor mye kan man fakturere i et slikt tilfelle? Hva er f.eks. makspris i forhold til frilansjournalister? 20 kr pr. ord? 50 kr?

zapotek

Medlem
Det er stor forskjell på om det er komersielle aktører som stjeler innhold enn bloggere på gratisbloggtjenester. Jeg har ikke tall på hvor mange kopier av innhold jeg har skrevet, som jeg funnet igjen på blogg.no eller pointblog. En fjortenåring derfra kan du selvsagt ikke kreve for penger.

hansson

Langveisfarende
Frilanssatsene gir deg en pekepinn, men de er ikke helt realistiske. Tror ikke mange mediehus betaler de prisene, men det avhenger av kvalitetsnivå, scoop-faktor og mye annet. Hvis det er webtekster uten høyt ambisjonsnivå ligger prisen deretter, men det er vel ingen journalister som leverer artikler til 500 kroner stykket. Det er heller snakk om det tidobbelte.

Johan

Medlem
Satt og diskuterte samme problemstilling med en advokat på jobben her en dag. Han mente at hvis det er ren copy paste, dvs ordrett så har du (kanskje, dvs du må ha penger til å backe dette opp) noe og fare med dersom det ikke er satt i anførselstegn og med kildehenvisning. Er det ikke ordrett identisk med det du har skrevet har du lite du skulle ha sagt.

Hvis du ser på forfattere som beskylder hverandre for plagiater oppnår de stor sett ikke annet en publisitet i media, men ingen økonomisk kompensasjon eller at verkte trekkes fra markedet.

Uansett, noen lar seg skremme av et brev fra advokat, andre ikke. Kanskej det er verdt pengene.

zapotek

Medlem
Det er litt skummelt å henge ut noen fordi de har kopiert tekster. Mange kjøper tekster og er intetanende om at tekstene er kopierte. Jeg har selv kjøpt tekster som det viser seg i etterkant at jeg selv har skrevet, de var kopiert fra en av nettsidene mine :D

Haha er det mulig! Noen her inne du kjøpte dette fra?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg vil tippe at det gjelder et kjøp han gjorde på Mikrojobb, for jeg fikk samme teksten. Jeg ble vel ikke sjokkert over at kvalitetsnivået på en jobb derfra kunne være såpass lav, men det er tydelig at noen der inne bare sender ut det samme om og om igjen og ikke bryr seg så lenge de får betalt.

Det verste var at jeg klaget til selgeren og ba ettertrykkelig om unike artikler (som vi hadde avtalt), men han klarer nok en gang å sende meg blåkopier.

Jeg fant det ut da jeg kjørte det igjennom Copyscape (som jeg alltid gjør) og fant innholdet på en av Tonny`s sider.

Bjørnar

Gründer
så da er nettsideeier som publiserer kopiert tekst medvirkende til heleri. for en fantastisk fjott...

edit: som selger allerede solgt materiale.

knippsen

Medlem
så da er nettsideeier som publiserer kopiert tekst medvirkende til heleri. for en fantastisk fjott...

edit: som selger allerede solgt materiale.

Hvorfor er han en fjott? Han har helt rett.

Krenkelse av opphavsrett er straffbart etter åndsverksloven § 54. Videresalg av andres materiale kan faller inn under bedrageribestemmelsen (populært kalt svindel) i strl § 270 hvis de nødvendige betingelsene der er oppfylt . Viderepublisering/salg av materiale som er beskyttet etter åndverksloven faller inn under heleribestemmelsen i straffelovens § 317 om heleri, hvis nødvendige betingelser i bestemmelsen er oppfylt.

En annen sak er at en anmeldelse av slik art desverre veldig ofte blir henlagt.

Sist redigert:

Bjørnar

Gründer
vet ikke hva du legger i mitt innlegg, men det jeg sier, dersom det var uklart for deg, er ast en som skriver en tekst, og selger den flere ganger, må ansees å være en fjott.

knippsen

Medlem
vet ikke hva du legger i mitt innlegg, men det jeg sier, dersom det var uklart for deg, er ast en som skriver en tekst, og selger den flere ganger, må ansees å være en fjott.

Da beklager jeg misforståelsen Bjørnar, og da er vi ihvertfall helt enige :)

Erlend

Medlem
Jeg vil tippe at det gjelder et kjøp han gjorde på Mikrojobb, for jeg fikk samme teksten. Jeg ble vel ikke sjokkert over at kvalitetsnivået på en jobb derfra kunne være såpass lav, men det er tydelig at noen der inne bare sender ut det samme om og om igjen og ikke bryr seg så lenge de får betalt.

Det verste var at jeg klaget til selgeren og ba ettertrykkelig om unike artikler (som vi hadde avtalt), men han klarer nok en gang å sende meg blåkopier.

Jeg fant det ut da jeg kjørte det igjennom Copyscape (som jeg alltid gjør) og fant innholdet på en av Tonny`s sider.

Nå må du slutte å anytyde ting! Jeg har ikke kjøpt noen tekster gjennom Mikrojobb. Den eneste skribenten jeg har brukt til den aktuelle siden har ikke kopiert fra andre. Det er jo heller ikke vanskelig å se når innholdet ble lagt ut!?

Topp