Hva gjør man med en kranglete leverandør?

peterandrej

pensjonert moderator
Saken er som følger: En kunde jeg har laget en nettside til har en leverandør av hostingtjenester som er fuc**** vanskelig å ha noe med å gjøre. De bruker ukesvis på de enkleste ting, er vanskelige å få tak i og rent generelt helt vanvittig dårlig på alt som har med service å gjøre.

Siden jeg laaaaaangt ifra var noen serverekspert (er forsåvidt ingen ekspert nå heller) da jeg lagde nettsiden for over 4 år siden, så fikk jeg denne leverandøren til å installere wordpress på serveren. Fair enough, det tok 3 uker, men det kom til slutt.

Men i løpet av årene har jeg påpekt overfor kunden mange ganger at domenet deres er satt opp feil. Saken er at www. domene. no peker til nettsiden som den skal, men domene. no (altså uten www) peker RETT TIL kontrollpanelet for kontoen på serveren. Dette er selvfølgelig ikke helt bra, både fordi en hel del brukere selvsagt kutter www på adresser de skriver inn direkte i nettleseren, men også fordi dette antagelig vil representere et sikkerhetshull, tipper jeg.

Vel, kunden har ringt og ringt og ringt til leverandøren og dette problemet har jo blitt fikset et par ganger. Men nå skal vi oppdatere nettsiden litt, så da la jeg merke til at problemet er tilbake. Domenet peker rett til kontrollpanelet.

Jeg ringer kunden og ber de ringe leverandøren av hostingen og be dem fikse dette. Hvorpå kunden ringer tilbake og sier at leverandøren sier at problemet skyldes MEG. Og da blir jeg bare så oppgitt. Hva i svarte helv*** skal man gjøre med slike leverandører egentlig?

Mitt spørsmål:

1. Finnes det en teoretisk mulighet for at jeg kan redigere DNS-innstillinger via admin i wordpress?

2. Hvis ikke, går DNS-instillinger an å redigere via FTP?

3. Hvis ikke, hvordan i svarte heiteste skal jeg kunne ha klart å redigere DNS-innstillingene til kundens domene UTEN å vite passordet til kontrollpanelet på serveren?

Noen som vet?

to-ov

Medlem
1) Meget tvilsomt
2) ja dette kan styres via httacces (kan du ha lastet opp en gammel .httacces fil?)

For å redirecte uten www til www
HTML:
<IfModule mod_rewrite.c>
  RewriteEngine on

# 301 redirect to domain to 'www.'

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com$ [NC]
  RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [R=301,L]
</IfModule>

Jeg ville uansett skiftet host ved første anledning.

edit: king-nothing beat me to it:D

peterandrej

pensjonert moderator
Jojo, man kan jo selvsagt sette en 301-redirect i htaccess-filen, men dette har jeg altså ikke gjort. Slike ting skal uansett sørges for av hostingleverandøren, etter min mening. Hva ellers er det kunden betaler for her?

OK. Bare for å illustrere hvor fuck*** denne leverandøren er. Nå har vi altså hatt en FTP-konto i årevis. Denne har de plutselig stengt for trafikk på port 21, nå må vi bruke port 22. Fair enough, men får man beskjed om slikt? Neida. Her må man gjette seg fram.

Nice.

peterandrej

pensjonert moderator
Det tar deg jo 1min å lime inn kodesnutten i htaccess da, hva er problemet?

Poenget er at slike ting nettopp ikke skal måtte settes opp (av kunden selv) med en .htaccess-fil. Det sier seg selv. Slike ting skal - etter min mening - leverandøren (som jo sitter på kompetansen) fikse opp i domenets innstillinger som kun kan nås via backendkontrollpanel. Det er jo helt uhørt hvis dette er satt opp på en slik måte at hvis kunder IKKE endrer htaccess-filen på sitt webhotell, så peker alle "page-not-found" til webhotellets kontrollpanel.

Det andre poenget er vel at de mener at dette er mitt ansvar. Som jeg sa til kunden. Da må dere ringe hosten og be om pengene igjen, for de pengene skal jeg ha hvis det er sånn at jeg må operere hele serveren i tillegg til å hjelpe dem litt med å lage en page i wordpress.

Det blir jo helt meningsløst.

picxx

WF 09
Hostingselskapet heter vel ikke ***deal ?

Har selv nettopp hatt problemer hvor en kunde hostet der.
Skulle oppdatere wordpress, men fikk ikke oppdatere databasen, da de kjørte en for gammel versjon av mysql 4.X.
Kontaktet selskapet og ba de om å oppgradere sin mysql versjon til den nyeste versjonen, da cms'et vi brukte krevde dette.
Fikk til svar at de kunne flytte kunden over til en annen konto, som kostet 59.- ekstra hver mnd. og som hadde mysql 5.X.
Skrev da at vi ikke var intresserte i dette, men ville at de skulle oppgradere til den seneste mysql 4.X versjonen på den allerede eksisterende kontoen vi brukte.
Fikk til svar at de ikke hadde planer om noen mysql oppgradering i det segmentet den nærmeste tiden, så eneste mulighet for å få wordpress til å virke var å betale dem 59.- ekstra hver mnd.

Konsulterte kjapt med kunden, flyttet domenet over til annen leverandør og sa opp kundeavtale med ***deal.

Man forventer bedre .. man skal slippe å kjøpe en slagdrill bare for å få snekkeren til å komme å spikre fast noen lister han hadde glemt å sette opp.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg har brukt ***deal i alle år, og jeg er kjempefornøyd. Bedre support, stabile og oppdaterte systemer skal man lete lenger etter. Tullete tråd! Dummeste jeg har lest i hele dag!

peterandrej

pensjonert moderator
Nei, pixcc. Det er ikke ****deal. Det er snakk om ****ys.

Siste utvikling nå:
Kunden ba hostingleverandøren skrive i en mail hva liksom jeg hadde gjort/ikke gjort for at domenet peker rett til kontrollpanelet på serveren. Så skulle kunden liksom vise dette til meg, ikke sant.

Kunden fikk kun mail med at "vi har ordnet dette nå, nå peker domenet rett."

peterandrej

pensjonert moderator
Er det manuell sensurering eller har dere selv skrevet inn de stjernerne?

Kan bare snakke for meg selv, men jeg skrev inn stjernen manuelt ja.

Update: Snakket med Yngve her nede i gangen som er superflink på data. Han sa at jeg antagelig ikke hadde SJANS til å rette denne DNS-feilen, da jeg antagelig IKKE hadde tilgang til å gjøre det uansett om jeg hadde tilgang til alle kontrollpanel. Årsaken er hvordan denne leverandøren har bygget opp sine tjenester.

Ergo hadde en redirect i .htaccess-filen uansett ikke fungert.

peterandrej

pensjonert moderator
Eneste måten å få til en endring er jo selvfølgelig å bytte leverandør

Kunden "gidder" ikke bytte leverandør, til tross for at de er skikkelig misfornøyde og rent ut ikke stoler på leverandøren i det hele tatt. Jeg har gitt dem tilbud på tilbud og vist dem andre leverandører, så langt uten hell.

Topp