Jeg har et rammeverk som jeg følger, stort sett uansett type nettsted, for å øke sjansen for å lykkes.
1. Planlegg og undersøk.
Kom opp med en god forretningsplan, planlegg nettstedet i detalj, sett mål og KPI, fin eventuelle partnere, bruk mindmaps, fokusgrupper, markedsundersøkelser, analyser konkurrenter.
En god strategiplan skal aldri undervurderes.
2. Bygningsarbeidet (Utfør planen)
Lag skisser (wireframes), design nettstedet (test gjerne før det går til koding mot aktuelle brukergrupper), søk hele tiden tilbakemeldinger på design. Gjør så om til kode og implementer. Husk at det er ikke bare forsiden som bør ha designerens fokus - alt fra produktsider til "om oss" er viktige sider. Om det er et eksisterende nettsted som bygges om, så bør tilgjengelig data fra webanalyse brukes flittig.
3. Tiltrekk kundene/brukerene (markedsføring)
SEO, PPC, viral markedsføring, sosiale medier, PR, linkebygging, omtaler, epostmarkedsføring, partneromtaler o.s.v. Listen er lang over hva man kan gjøre for å tiltrekke seg trafikk.
4. Optimaliser
Når man har trafikk å teste på, så bygger man et bedre nettsted. Test konvertering, forbred brukervennlighet, kjør brukertester, A/B tester, splittester, multivariasjonstester. Resultatet blir en bedre nettside, som selger mer, sparer mer penger. Vær ivrig med webanalyse og koble den opp mot markedsføringsaktivitetene (hva gir positiv ROI?)
5. Bygg forhold.
Når man får inn trafikken og når nettstedet er en vinner (høy konvertring, høy troverdighet, høy brukervennlighet), så begynner man å bygge forhold. Samle inn informasjon om brukerene, tilpass nettstedet etter brukeradferd, samle inn informasjon om brukerene (epost) slik at de kan kontaktes, få tilbakemeldinger fra brukerene og utfør det de ønsker, lag bedre produkter, bedre beskrivelser og mer innhold, kjør spørreundersøkelser for å bli enda bedre, lytt til brukerene og SVAR.
Dette er Crenia Web Matrix (Mer informasjon kommer).