Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er en blogg?

Keanu

Geek
Etter min mening er den store forskjellen på en blogg og f.eks. et nyhetsmedie at blogger er subjektive. De reflekterer forfatterens meninger, og følger ikke journalistenes regler om objektivitet og kildekritikk.

La oss ta et eksempel, Wired.com (ikke blogg) og TechCrunch (blogg). Mange av nyhetene er helt klart veldig like på disse to sidene, som viser hvor vanskelig det er å skille mellom en blogg og en nyhetsside i dag (om det i hele tatt er mulig). Den lille forskjellen jeg finner, er at TechCrunch ikke har noe i mot å legge til subjektive meninger, og kommer raskere med ubekreftede rykter.

En blogg har også tydelig definert(e) forfatter(e), som skiller det fra for eksempel et forum. Derimot er det fullt mulig å bruke forum-software for å blogge, på samme måte som det er mulig å bruke blogge-CMS uten å blogge.

For min del ser jeg ingen forskjell på en "leder" (lederkommentar) i en avis og et blogginnlegg, bortsett fra mediumet.

PS: Dette er selvsagt mine personlige meninger om blogging vs andre måter å publisere innhold på, ikke noen definisjon jeg har funnet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Å spørre om hva en blogg er, blir jo litt som å spørre hvor langt et tau er. Men den "gamle" definisjonen var jo rett og slett internettdagbok. I dag har "sjangeren" utvidet seg voldsomt, spesielt teknisk. I begynnelsen var blogger tekst så langt øyet rakk. Men nå har man mange verktøy som utvider bruksområdet. Video er for eksempel vanlig, samt heftig bruk av bilder.

Noen kjennetegn på blogger:
- Innlegg vises i omvendt kronologisk rekkefølge nedover en ganske lang side.
- Personlig stil, ofte muntlig språk, ofte hyppig bruk av bilder/video.
- Klart definiert(e) forfatter(e).
- Innleggene kjennetegnes av å være korte (mellom 200 og 400 ord).
- Forfattere og lesere befinner seg ofte i samme "miljø"/på samme "nivå"/i samme "bransje"/eller i samme alder.
- Blogger, ulikt andre nettpublikasjoner, handler mer om dialog enn monolog. Sånn sett ligger blogger nærmere forum enn nettaviser.

----------

Som en artig tilleggsopplysning kan det nevnes at Twitter regnes som blogging. Nærmere bestemt mikroblogging, hvor hvert innlegg er begrenset til 140 tegn.
 

picxx

Well-Known Member
Som en artig tilleggsopplysning kan det nevnes at Twitter regnes som blogging. Nærmere bestemt mikroblogging, hvor hvert innlegg er begrenset til 140 tegn.

Det som er "artigere" er at enhver tweets faktisk ses på som en trackback av wordpress... er du enig?
 

raakanin

Medlem
Etter min mening er den store forskjellen på en blogg og f.eks. et nyhetsmedie at blogger er subjektive. De reflekterer forfatterens meninger, og følger ikke journalistenes regler om objektivitet og kildekritikk.

Nettopp! Jeg deler den oppfatningen jeg også. Grensen mellom blogg og magasin/avis/nyhetspublikasjon er blitt veldig liten, så det er vanskelig å se det helt svart/hvitt :)
 
U

Uregistrert

Guest
"Norske blogger har et personlig preg og er skrevet av noen som bor i Norge eller kan kommunisere på norsk. I tillegg er det påkrevet med et kommentarfelt, en Atom- eller RSS-strøm og en revers kronologisk liste over siste innlegg."

Hentet fra blopp.no
 

Gaasehud

Medlem
Er enig i mange av argumentene her. Det er vel slik at de i 99% av tilfellene er personlige, subjektive eller er skrevet fra én persons synsvinkel – hvor en ordentlig nettavis skal ta det hele fra flere sider og henvise til kilder og være korrekte, etc.

Noe som forøvrig gjør det hele enda mer forvirrende er at en side blir en blogg så fort man får klistret opp "Blogg" på siden. Kanskje salgssider eller lignende, men som de kaller blogg for at det "skal være kult". :p

Nei, dette er nok en utvannet sjanger som det ikke går an å definere lengre. Da blogg kom var det vel ikke så mange andre sider som hadde omvendt kronologisk rekkefølge? Nå holder det ikke helt mål å si at det er en blogg på grunn av det (selv om jeg skrev det tidl), nå som så mange sider har det. La oss dra opp denne tråden om 5 år og se hva vi sier da (evt. ler). ;)
 
Topp