Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er en blogg?

picxx

Well-Known Member
Ifølge wikipedia betegnes en blogg slik

En blogg (av engelsk blog, en kortform av web log, av web, «vev» og log, «logg»), på norsk også vevlogg, er et oppdatert nettsted hvor én eller flere forfattere publiserer innhold. Innleggene presenteres som oftest i omvendt kronologisk rekkefølge, slik at det siste innlegget automatisk legges øverst på bloggens forside. Forsiden inneholder et bestemt antall innlegg, og de overskytende innleggene legges automatisk i et arkiv.

Jeg ble ikke særlig klok av akkurat dette, da ethvert dynamisk nettsted i dag operer med de samme prinsippene. Det samme kan sies om et magasin, ett forum, en videoside, ja.. omtrent alle nettsteder som faktisk bygges i dag.

Hvilke kriterier mener du skal være tilstede før et nettsted skal betegnes som en "blogg"?
 

Tonny Kluften

Administrator

picxx

Well-Known Member
Mener at en blogg er en nettside hvor forfattere poster innlegg om noe samt at hovedoppgaven til nettsiden er å presentere slike innlegg.

Det bør vel også inkluderes at denne publikasjonen er noe som kun presenteres elektronisk på internett, ellers ville det jo innbefatett en drøss med magasiner og dagsaviser?

Jeg stiller spørsmålet rett og slett fordi jeg er ganske så i villrede for hvor jeg skal trekke grensene når det gjelder dette med å definere en blogg, så alle innspill hjelper meg faktisk en hel del. :)
 

Marita

ordleker
Jeg tenker som så at de aller fleste forbinder en "blogg" med en personlig blogg..

Selv forbinder jeg blogg med et nettsted som oppdateres ofte, og som har typisk "bloggstruktur". Det fins jo flere blogger som er typisk infoblogger, som gir tips innenfor sin nisje, være seg aksjer eller hvordan tjene penger på nett - uten at de er personlige, men som iallfall jeg fremdeles tenker på som en blogg.

Min side, smartetips.no, kaller jeg ikke en blogg, mere et.. "bloggmagasin", fordi den ikke er personlig, og heller ikke har en spesiell nisje.
 

picxx

Well-Known Member
Alle blogger kan jo ikke være "personlig".
Da ville det blitt en snever kategoristruktur.
 

Marita

ordleker
Alle blogger kan jo ikke være "personlig".
Da ville det blitt en snever kategoristruktur.

Såklart ikke - men som jeg sa, tror jeg de aller fleste, typisk Ola og Kari Nettleser, tenker på en blogg som et personlig nettsted.

Det er ikke dermed sagt at personlig=vrenge sjela, mere at ting man skriver om er utifra et personlig synspunkt (!), at man har en personlig vri på hele bloggen sin, sitt eget konsept.

Jeg mener ikke at en blogg må være personlig for å havne i kategorien "blogg", men jeg tror de fleste tenker sånn.
 

picxx

Well-Known Member
Det er ikke dermed sagt at personlig=vrenge sjela, mere at ting man skriver om er utifra et personlig synspunkt (!), at man har en personlig vri på hele bloggen sin, sitt eget konsept.

Jeg mener ikke at en blogg må være personlig for å havne i kategorien "blogg", men jeg tror de fleste tenker sånn.

Det er et godt poeng!

En blogg er vel av typen "jeg mener" og ikke av typen "hentet fra NTB".
Men en informasjonsblogg blir jo heller ikke alltid av typen "jeg mener", selv om det ofte skinner gjennom hva eier mener og synes.

Synes det er pokker så vanskelig dette med å definere en blogg jeg gitt...
 

Gaasehud

Medlem
Jeg synes å spesifisere det noe mer enn definisjonen du har hentet fra Wikipedia fort blir feil. Det er riktig at mange blogger har et personlig preg, oppdateres hyppig, bruker WordPress, etc. Men det er ikke det i alle tilfeller – dermed holder jeg meg til at det er at den er bygd opp i omvendt kronologisk rekkefølge, bestemt antall innlegg på forsiden og arkivering av eldre innlegg.
 

picxx

Well-Known Member
dermed holder jeg meg til at det er at den er bygd opp i omvendt kronologisk rekkefølge, bestemt antall innlegg på forsiden og arkivering av eldre innlegg.

Så dagbla og vg er en blogg?
 

Gaasehud

Medlem
Tja, det går vel litt på skjønn. Nettaviser går vel litt parallelt med blogg – men de har jo kanskje ikke helt den samme oppbygningen. Nå blir jo blogger også lignende nettaviser/magasin, så det hele smeltes vel nesten sammen...(?)

Ikke lett, dette. :)
 

picxx

Well-Known Member
Tja, det går vel litt på skjønn. Nettaviser går vel litt parallelt med blogg – men de har jo kanskje ikke helt den samme oppbygningen. Nå blir jo blogger også lignende nettaviser/magasin, så det hele smeltes vel nesten sammen...(?)

Ikke lett, dette. :)

Forskjellen er vel gjerne at magasiner/dagsaviser har en offline publisering, mens en blogg kun eksisterer elektronisk? :confused:
 

Bjørnar

Gründer
slik jeg tolker det:

en blogg er skrevet med tanke på meninger, om privatliv eller et (eller flere) fagfelt.

herunder går da ikke nettaviser, leksikon, ordbøker, aviser (digi.no har vel ikke offline versjon, men kan vel kke kalles en blogg), og forskjellige typer nettbutikker.

ofte er det vel lettere å i hva som ikke er en blogg i hvert enkelt tilfelle.
 

picxx

Well-Known Member
ofte er det vel lettere å i hva som ikke er en blogg i hvert enkelt tilfelle.

Det kan nok være ganske så rett :)

Personlig har jeg vurdert det dithen at de fleste sider i dag kan få en inklusjon i katalogen på Norske Blogger, mens kun de beste innen sin kategori blir inkludert i sin feed. Og da er det IKKE snakk om "beste" i forstand "vg er bra", men at _din blogg_ er bra innen din kategori, for jo, jeg sjekker faktisk bloggene manuelt :)

Skal annonsere etter flere moderatorer om ikke så lenge, men med mindre enn 50 oppføringer er vel neppe dette noe problem :)
 

Knut

Medlem
For en tid siden ble vel dette diskutert såvidt jeg husker. Blog er hovedkategorien og under finner man vlog, alog, travelog, splog + sikkert flere.
 

picxx

Well-Known Member
For en tid siden ble vel dette diskutert såvidt jeg husker. Blog er hovedkategorien og under finner man vlog, alog, travelog, splog + sikkert flere.

"For en tid siden" ble det sagt at "I think there is a world market for maybe five computers.", og det blei heilt feil (dessuten var det ikke Gates som sa det!).
Skal man da legge seg til rette og si at , "ok", du har fasiten?
 
Topp