Hva burde man ha på en Mac?

Dag Frogner

Supermedlem
Som flere av dere vet, har jeg lurt på å bytte til Mac en stund. Det kommer jeg nå til å gjøre i løpet av et par mnd og jeg lurer på om det er noen av dere Mac-brukere som har tips til programmer/app`er man absolutt burde ha på en Mac.

Tenker ikke på en spesiell kategori, men jeg vil tro det er flere her inne som opp igjennom tidene har oppdaget nye programmer/app`er som de i dag ikke klarer seg uten.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tja. Ganske mange egentlig, men får heller ta det litt etterhvert, må nesten ta natta nå, men skal nevne et par med en gang:

Jeg bruker Coda (Coda) (dvs den opprinnelige utgaven, ikke 2'ern), kombinert med CSSEdit. Nå har Coda 2 kommet, men det er litt varierende tilbakemeldinger på det, samtidig som det ser ut som Espresso (MacRabbit - Espresso - The Web Editor) er vel så bra, spesielt nice siden det er de samme folka som har laget CSSEdit, som de nå har integrert helt i Espresso.

Kommer nok til å bytte, har forrige versjon av espresso så jeg får jo tilogmed rabatt så det blir skitbillig, men er litt mas og kjas siden jeg har så fordømt mange sites liggende i coda.

En annen sak som er utrolig praktisk er VectorMagic, mye bedre på autotracing enn Illustrator

også sequel pro (gratis), for databaser

parallells er kjekt for å teste websider i IE

FontExplorer X Pro er kjekt for å organisere fonter, autoaktivere osv så du slipper å ha alt for mange aktivert hele tida

også selvsagt Adobe CS-pakka

Hmmm... har 226 saker liggende i programmer-mappa, hvorav noen er mapper med fler enn et program i, men de der er vel endel av de viktigste til jobb-bruk

Åja, word og sånt må man jo dessverre ha, men hvis du lager ting til eget bruk vil jeg heller anbefale iWork, mye mer elegant, penere maler som følger med, enkle pene overganger til presentasjoner, og generelt enklere å ha med å gjøre

har du mye mp3'er med litt rar/feil/manglende info kan TuneUp være kjekt, det er et tilleggsprogram til iTunes som er ganske bra til å finne riktig album/låtinfo/cover automatisk.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Coda+Transmit er for meg helt alfaomega, pluss CS-pakken.

Forøvrig kan jeg legge til at iWork er en fullgod erstatning for office-pakken. Du kan åpne alle doc, docx, doctull, docfjas-filer du får tilsendt og lagre filer i .doc-tull om du vil deg selv så vondt (hva i svarte er galt med PDF liksom??). iWork er smooth, fett, funker hver gang, enkelt å bruke og rent generelt myyyyyyye bedre enn office. Keynote banker powerpoint lett.

Utover det, på en Mac? Nei, hva skulle det vært? Spotify kanskje?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Skulle ønske det stemte 100% at man kunne skippe MS Office helt ved å ha iWork, men nei, dessverre. Det kommer jo litt an på hva du bruker det til, så lenge det bare er ting du lager for deg selv, som du kan sende som pdf eller liknende, eller relativt enkle tekstdokumenter som du skal lagre som .doc, så går det bra (og er mye (!) bedre enn word.

Men - det jeg egentlig bruker office mest til, er til å åpne ting jeg får fra kunder, som praktisk talt alltid sender tekster som .doc-filer, og powerpoint-presentasjoner, og i disse to kan det ofte bli problemer hvis du åpner dem i pages. Typisk i form av ting som mangler, eller "endringer" som dukker opp "feil".

Jo mer fancyshit det er med, jo mer problemer blir det, og lager du f.ex. maler for presentasjoner osv blir det ihvertfall problemer med å eksportere.

Her om dagen lagde jeg f.ex. noe greier for en av de faste kundene mine, der de også hadde lagt inn endel grafer osv, ved å bruke noe innebygde wordgreier (muligens importert fra excel). Men faktisk var det deler av det som forsvant bare jeg åpnet det i nyeste versjon av word i stedet for forrige, og når jeg testa det i pages nå nettopp forsvant de helt.

Så dessverre er det mange situasjoner der man fremdeles må ha ms-skvipet på macen. Det er jo en slags trøst at Office 2011 ihvertfall funker veldig mye bedre på macen enn det Office 2008 gjorde, men det blir jo en mager trøst når det tydeligvis allikevel er problemer som de jeg nevnte over...

Transmit er bra hvis du trenger en dedikert ftp-klient, men... jeg har egentlig knapt brukt den etter at jeg begynte å bruke Coda.
 

zapotek

Medlem
Skulle ønske det stemte 100% at man kunne skippe MS Office helt ved å ha iWork, men nei, dessverre. Det kommer jo litt an på hva du bruker det til, så lenge det bare er ting du lager for deg selv, som du kan sende som pdf eller liknende, eller relativt enkle tekstdokumenter som du skal lagre som .doc, så går det bra (og er mye (!) bedre enn word.

Men - det jeg egentlig bruker office mest til, er til å åpne ting jeg får fra kunder, som praktisk talt alltid sender tekster som .doc-filer, og powerpoint-presentasjoner, og i disse to kan det ofte bli problemer hvis du åpner dem i pages. Typisk i form av ting som mangler, eller "endringer" som dukker opp "feil".

Jo mer fancyshit det er med, jo mer problemer blir det, og lager du f.ex. maler for presentasjoner osv blir det ihvertfall problemer med å eksportere.

Her om dagen lagde jeg f.ex. noe greier for en av de faste kundene mine, der de også hadde lagt inn endel grafer osv, ved å bruke noe innebygde wordgreier (muligens importert fra excel). Men faktisk var det deler av det som forsvant bare jeg åpnet det i nyeste versjon av word i stedet for forrige, og når jeg testa det i pages nå nettopp forsvant de helt.

Så dessverre er det mange situasjoner der man fremdeles må ha ms-skvipet på macen. Det er jo en slags trøst at Office 2011 ihvertfall funker veldig mye bedre på macen enn det Office 2008 gjorde, men det blir jo en mager trøst når det tydeligvis allikevel er problemer som de jeg nevnte over...

Transmit er bra hvis du trenger en dedikert ftp-klient, men... jeg har egentlig knapt brukt den etter at jeg begynte å bruke Coda.

Forsøkt å bruke Open Office?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men - det jeg egentlig bruker office mest til, er til å åpne ting jeg får fra kunder, som praktisk talt alltid sender tekster som .doc-filer, og powerpoint-presentasjoner, og i disse to kan det ofte bli problemer hvis du åpner dem i pages. Typisk i form av ting som mangler, eller "endringer" som dukker opp "feil".

Når jeg tenker meg om har du selvfølgelig rett. Jeg får utelukkende word-filer med ren tekst fra kunder, så det er ikke så mye som kan gå galt egentlig - men jeg ser problemet.

Det er faktisk dritannoying at kundene tror at alle har MS Word. For det har vi ikke. Fordi MS Word er noe drit. Og hvorfor i svarte helv*** går det ikke an å sende en tekst som ren tekst i en epost? Er det for mye å be om liksom? Neida, vi MÅÅÅÅÅÅ ha det inn i den hersens Word.
 

zapotek

Medlem
Når jeg tenker meg om har du selvfølgelig rett. Jeg får utelukkende word-filer med ren tekst fra kunder, så det er ikke så mye som kan gå galt egentlig - men jeg ser problemet.

Det er faktisk dritannoying at kundene tror at alle har MS Word. For det har vi ikke. Fordi MS Word er noe drit. Og hvorfor i svarte helv*** går det ikke an å sende en tekst som ren tekst i en epost? Er det for mye å be om liksom? Neida, vi MÅÅÅÅÅÅ ha det inn i den hersens Word.

Dette er et særlig utbredt fenomen blant ansatte i stat og kommune. De har enda ikke oppdaget at det går an å skrive tekst i epostklienten sin.

Klassikeren er når du ber om et svar som krever omtrent 2-3 ord, og du får i retur en tom mail med 1 stk vedlegg. Vedlegget er selvsagt siste helvettes .docx versjon - så fersk fra Microsoft at det enda ikke finnes et konverteringsprogram på denne klode som klarer å åpne det. Etter en time vill snøfting og googling, klarer du endelig å finne noe som klarer å åpne dokumentet på et vis. Teksen åpenbarer seg for deg i sin fulle prakt: EN HEL SETNING MED TEKST!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hva med mailklient? Fungerer den greit den som følger med, eller anbefaler dere noe annet?

Eller er det kanskje bare meg som er gammeldags og fortsatt laster ned mail til maskinen? :p

Mail i OSX funker utmerket, faktisk. Har brukt det i årevis, parret med google apps. Du får ikke bedre løsning :) Er du på reise kan du gå inn på hvilkensomhelst maskin å sjekke webmailen og hjemme får du mailen rett på skrivebordet.

Funker som bare det, det :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du kan velge å bruke både imap og pop3 (og exchange-kontoer mener jeg å huske) i Mail, det eneste som er dårlig i det programmet er egentlig navnet, som er så enkelt at det kan bli litt forvirrende (kanskje de heller burde ha kalt det "iMail"...?).

Og "enkelt" er egentlig en veldig gjennomgående greie der - Mail.app er ENKELT. Det er ikke masse annet dilldall, og det prøver ikke å gjøre tusen forskjellige ting, som f.ex. outlook gjør. Det er noe integrasjon med andre programmer, så som f.ex. iCal, og adresseboken selvsagt, men det er jo egentlig et mailprogram, og det er DET det gjør. Til gjengjeld gjør det det desto bedre.

Akkurat det er jo en ting som sikkert kan være litt uvant når man kommer fra windows, hvis man er vant til å bruke den funksjonaliteten, at f.ex. kalender osv ikke er en del av mailprogrammet, som det er i outlook, men egne programmer.

Til gjengjeld er det ikke noe problem å ha en hel drøss av programmer oppe samtidig, pga mye smartere minnehåndtering. For øyeblikket har jeg f.ex. mail, firefox (med 10++ faner oppe), coda, cssedit, textedit (med ...9 filer oppe), MAMP Pro, Illustrator+Photoshop+InDesign CS6 + InDesign CS4, og Linotype Font ExplorerX Pro, og det eneste som egentlig går litt treigt er firefox, når jeg har for mange faner oppe der. Og det er da på min gamle skaberakk som sikkert har halvparten av futten til selv de billigste nye iMac'ene.

Åja, MAMP Pro er nyttig forresten, i bunn og grunn det samme som WAMP, setter opp hele pakka med apache+php+mysql på maskinen din automatisk, så det er enkelt å sette opp lokale testinstallasjoner av f.ex. wp. Husker det virkelig var gull forrige høst når vi akkurat hadde flytta og jeg ikke hadde fått noe ordentlig nett her hjemme enda, så slapp jeg å bruke ALT over telefonen.
 

eplebiten

Medlem
Angående Mail vil jeg trekke frem den glimrende oppsamlingen/visningen av e-poster med samme emne. Noe av det mest arbeidssparende jeg har på maskinen. (Nå skal det også nevnes at en normalt dag for meg innebærer gjerne at jeg mottar 7-800 e-poster om dagen.)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Har satt opp Gmail med imap nå og merker at det er veeeldig behagelig å ha det slik på Mac, iPhone og iPad istedet for å måtte slette spam på alle tre enhetene slik jeg har gjort det før.

Imap har jo vært mulig selvom jeg ikke hadde Mac, men når jeg nå byttet, fant jeg ut at det var på tide.

Har dere noen gode alternativ til Notepad++?
 
Topp