Hva burde det være på et koldtbord?

Dseller

Medlem
Vi skal lage et koldtbord for 40-50 stk med et budsjett på 1500,- så det er ikke noe poeng å nevne ting som hummer og krabber.

jeg trenger tips til ting som skal være på et koldtbord.

Så hva mener du BØR være på et koldtbord?

Jeg ville rusket sammen en haug med ymse billig kjøttpålegg med masse garnityr til. Som f.eks rødbeter, sylteagurker, kokte egg, majones, remoulade, sennep, litt forskjellige oster med paprika, tomater og agurk skåret i skiver, sild er godt, en lett salat. Ja, og så selvfølgelig en del forskjellige brød. Loff, kneipp og rugbrød er fint. Kanskje noen knekkebrød også.

Og for all del, ikke glem rekekabaréten ...

Mvh Dan

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tilleggstanker til det Dan sier:
Pastasalater er billige å lage. Ta turen til Asko/Konsum og kjøp noen av pålegg-salatene de har siden de ikke finnes i vanlige dagligvarebutikker (skinke/ham, kylling/karri).
Ellers: flere typer og smaker kyllingkubber.
Ta en god ranch-dypp med gulrøtter/agurk/broccoli.
Skjær opp brødene på en litt annerledes måte, f.eks. lange strimler i stedenfor vanlige skiver.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Kommer vel an på om det er snakk om +70 i alder eller under 30 osv.

Msites Ltd

Livsnyter
1500 er nok litt snaut på 40-50 personer uansett hva som skal på koldtbordet.

Men, jeg har laget en del koldtbord til diverse selskaper og man bør ha eggehakk/eggerøre, laks, spekeskinke, morrpølse og noen andre salte påleggspølser. Roastbeef er også passende på et koldtbord. Denne kan du jo også lage selv. Hjemmelaget potetsalat kan være godt og mettende. Lag kabaré med forskjellige innhold. Kjøp billig loff eller baguetter som du steker opp rett før.

Lykke til med selskapet!

Dseller

Medlem
1500 er nok litt snaut på 40-50 personer uansett hva som skal på koldtbordet.

Men, jeg har laget en del koldtbord til diverse selskaper og man bør ha eggehakk/eggerøre, laks, spekeskinke, morrpølse og noen andre salte påleggspølser. Roastbeef er også passende på et koldtbord. Denne kan du jo også lage selv. Hjemmelaget potetsalat kan være godt og mettende. Lag kabaré med forskjellige innhold. Kjøp billig loff eller baguetter som du steker opp rett før.

Lykke til med selskapet!

Brems no litt opp der :D

4A5Lx.jpg

Det er ikke et selskap, det er en kantine vi skal drive (ikke at det har noe å si et koldtbord er et koldtbord)

men uansett vi regner med at det blir rundt 40-50 personer som kjøper.

Vi tenkte at vi skulle ta en pris som f.eks 50,- der man kunne forsyne seg så mye man ville på koldtbordet.

Hvor mye ville dere gitt for å spise så mye dere ville på koldtbordet? hva er en grei pris?

Om vi kjøper mat for 1500
Selger til 50 stk og alle betaler 50,-

50*50=2500
-1500
Overskudd på= 1000,- (for ca 2-3 timers jobb)

Litt usikker, hva tenker dere er en grei pris?

Steve Cash

Medlem
50 kroner for å spise hvor mye en vil er veldig billig, en pølse med brød og lompe på bensinstasjonen koster nesten en femtilapp. En hamburger eller kebab koster fort mer, hvis den ikke er veldig liten. Men nå kommer det jo selvfølgelig på hvor stor betalingsvilje og -evne kundene dine har.

Men mat for 40-50 personer for 1500 kroner, holder det? Da bør du i alle fall ikke fortelle meg hvor dette skal skje! :D

Dseller

Medlem
F.eks. kr 69 for å spise så my man vil er veldig rimelig. Men det må se profft og godt ut. Klarer dere det?

Nei, nei, nei, ikke kabbare... gjenta høyt etter meg: IKKE KABBARE!!! Puh, takk!

69,- blir ikke lett når alt går i kontanter letter sagt (svart)

Så 50 er for lite og 100 er for mye(?) så da er vel en grei pris 70-80,-

Men det må se profft og godt ut. Klarer dere det?!

Proff er fornavnet mitt. :cool:

Tonny Kluften

Administrator
69,- blir ikke lett når alt går i kontanter letter sagt (svart)

Vi har både tiere og kronestykker her i Noregs land... (men ingen svarte såvidt jeg vet, har jeg gått glipp av noe???)

Apropos potetsalat, som Msites nevner, denne er utrolig god: Potetsalat - oppskrift på Potetsalat
Bare bytt ut purre med vårløk, ha i bittelitt tørket og malt chili (ikke pulver, men flak). Og så kan du ha i en del mindre rømme og ha i litt melk istedenfor. Den må ikke serveres kald, må ha romtemperatur. Kjempebillig og kjempegod/mettende/populær.

Folk skjønner hva som er godt og hva som ikke er så godt så det er ikke bare bare å selge mat hvis man ikke har gjort det før.

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis det er en kantine det er snakk om så må du også ta høyde for svinn. Og, jeg tror nok kanskje det vil være snaut med NOK 1500 i innkjøp til så mange.

Dette høres uansett ut som en risikoprosjekt de luxe.

Hvis dette er en kantine og du skal ha en buffet er det jo mange andre ting du bør ha også. Som salatdisk.

Jeg ville vel kanskje forsøkt å kartlegge litt hvis det er en kantine. Da burde det vel ikke være så vanskelig å spørre brukerne hva de forventer av mat, pris etc. Lag en liten markedsundersøkelse.

NilsF

Medlem
Det er ikke et selskap, det er en kantine vi skal drive (ikke at det har noe å si et koldtbord er et koldtbord)

men uansett vi regner med at det blir rundt 40-50 personer som kjøper.

"Hva burde det være på et koldtbord?"

Mattilsynet vil si: På et koldtbord for servering av mat mot betaling, skal det være mat av kjent opprinnelse, produsert og servert under hygienisk betryggende forhold i godkjente lokaler.

Så vil det komme mange spørsmål: Har Mattilsynet godkjent lokalene, er vannet av drikkevannskvalitet, har dere skriftlige rutiner for renholdet, er de ansatte opplært i hygiene og rutiner, og har dere i det hele tatt fått på plass "Egenkontrollen" og alt det hygieniske som må være på plass, i tillegg til det som går på internkontroll og arbeidsmiljøforhold?

Og i forhold til økonomi, er dere klar over at en del typer mat som har vært frembydd i spiselokalet, men ikke konsumert, ikke tillates frembydd på nytt ved senere måltider? Så hvis det skulle bli vanskelig å beregne hvor mange som vil kjøpe hver dag, kan det bli mye mat som må kastes. Jeg husker ikke detaljene rundt dette siste, men det tryggeste er nok å forhøre dere med Mattilsynet før dere starter opp, for å unngå at hele sjappa må stenge etter et par måneder.

Ja, hvis det er til en kantine stiller det seg en del annerledes enn til f.eks en barnedåp eller et annet selskap.

For kr 50,- kan jeg ikke annet enn å si at du/dere bør ikke ha så alt for mange sånne som meg innom før det er et rent tapsprosjekt ... :D

Sist redigert:
Topp