Bestiller har ofte angreretten å lene seg på, såfremt dette er et forbrukerkjøp da vel og merke.
Et annet sentralt spørsmål, er jo om kunden har fått kreditt, eller om varen ikke sendes/leveres før du har fått betalt. Hvis kunden har fått innvilget kreditt og akseptert vilkårene i nettbutikken så kan du kreve at avtalen oppfylles slik at transaksjonen/handelen blir komplett. Hvis det derimot er slik at kunden ikke har mottatt noe produkt så blir det vanskeligere, fordi da har heller ikke du oppfylt din del av avtalen.
Blir dette til en tvisesak vil det være opp til det aktuelle vernetinget (forliksrådet der kunden har adresse, med mindre annet er definert i vilkårene dine) å avgjøre hva de synes er rettferdig.
Så kort oppsummert må du finne ut om det er hensiktsmessig å innvilge denne kunden kreditt for så å kreve inn pengene på vanlig vis, eller om dette vil være såpass tungvindt og tidkrevende at vinninga går opp i spinninga.
En kjapp telefon til kunden og kanskje en kredittsjekk kan gjerne være nok til å avdekke dette. Man vet jo aldri 100% hvorfor de ikke betaler. Det kan være alt fra pengeproblemer til at de har fått kalde føtter. Hvis det er sånn at kunden angrer littegrann på at han/hun bestilte, er det ikke sikkert det trengs så mye overbevisning fra deg før avtalen sitter allikevel