Huket av for betaling til nettbank - Bindende bestilling?

fiksedesign

Member
Bestiller har ofte angreretten å lene seg på, såfremt dette er et forbrukerkjøp da vel og merke.

Et annet sentralt spørsmål, er jo om kunden har fått kreditt, eller om varen ikke sendes/leveres før du har fått betalt. Hvis kunden har fått innvilget kreditt og akseptert vilkårene i nettbutikken så kan du kreve at avtalen oppfylles slik at transaksjonen/handelen blir komplett. Hvis det derimot er slik at kunden ikke har mottatt noe produkt så blir det vanskeligere, fordi da har heller ikke du oppfylt din del av avtalen.

Blir dette til en tvisesak vil det være opp til det aktuelle vernetinget (forliksrådet der kunden har adresse, med mindre annet er definert i vilkårene dine) å avgjøre hva de synes er rettferdig.

Så kort oppsummert må du finne ut om det er hensiktsmessig å innvilge denne kunden kreditt for så å kreve inn pengene på vanlig vis, eller om dette vil være såpass tungvindt og tidkrevende at vinninga går opp i spinninga.

En kjapp telefon til kunden og kanskje en kredittsjekk kan gjerne være nok til å avdekke dette. Man vet jo aldri 100% hvorfor de ikke betaler. Det kan være alt fra pengeproblemer til at de har fått kalde føtter. Hvis det er sånn at kunden angrer littegrann på at han/hun bestilte, er det ikke sikkert det trengs så mye overbevisning fra deg før avtalen sitter allikevel :)
 

fiksedesign

Member
Ja, det må han såklart. Men det er ikke alltid så lett å vite hva som foregår i andre folk sine hoder, og det kan godt tenkes at kunden tror at hvis han bare unnlater betalingen så slipper han å deale mer med det.

En telefon fra selger kan være såpass "flaut" at det er nok til å få ham til å gjennomføre handelen selv om han ikke hadde tenkt til det i utgangspunktet. Det er veldig fort gjort å glemme det mennesklige aspektet når man driver business.

Det som fort kan skje hvis man presser på med formelle skriv om at du har gjort en gjeldende avtale og vi forventer oppgjør snarest for å unngå tiltak for inndrivelse, vil dette i værste fall kunne forringe merkevareverdien din fordi han da kan finne på å snakke nedsette om bedriften din. Ikke fordi du nødvendigvis har gjort noe feil, men fordi han har oppfattet ting på sin måte.

Når det gjelder angrerett, så har den 14 dagers frist såfremt det følger angrerettskjema med i kvitteringen til kunden. I motsatt fall kan det være opp til seks måneder, med mindre det av naturlige årsaker er slik at varens kvalitet blir såpass forringet over tid at den ikke kan selges videre (eks. matvarer eller tjenester som allerede er utført).

Så hvis du har sendt med angrerettskjema kan det være lurt å la det gå 14 dager før du ber kunden oppfylle avtalen. Hvis ikke kan det være lurt å forsøke å hoppe bukk over det teamet slik at du ikke oppfordrer kunden til å bruke angreretten ved å i det hele tatt nevne den.

Hvis dette er noe som skal sendes i posten, kan det kanskje være en god idé med følgende telefonsamtale:

"Hei, varene dine er pakket og klare til sending - men vi ser at betalingen fortsatt ikke er gjennomført. Skal jeg notere at det blir betalt i løpet av uken?"
 

fiksedesign

Member
Hva om det står i betingelsene at betaling skal mottas før bestillingen sendes ut, kan nettbutikken da kreve inn pengene først og så sende ut varene hvis ikke betalingen kommer inn uten innkreving?

Hvis det står i vilkårene at betaling skal mottas før varene sender kan du ganske enkelt bare sende kunden en purring.
 

Rismoen

Medlem
Skriv at varene ikke blir sendt før betalingen er mottatt.

Betaler ikke kunden, så sender du ikke varene. Det ikke noe poeng å pushe kunden til å betale, det blir det ikke mange fornøyde kunder av.
 
Topp