Hosten min har endret sin prisliste....

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
God natt alle sammen. (og kanskje god dag til noen!)

Jeg skulle akkurat til og opprette en ny epostadresse på mitt domene, Baredritt.no og fikk en ubehagelig overraskelse når jeg logget meg inn til kontrollpanelet hos hosten min for og gjøre adressen klar.

Bekreft bestilling

Handlingen vil føre til fakturering av nevnte tjenester i henhold til våre betingelser

Rett etter denne bekjed får jeg link til deres betingelser og prisliste. Samtidig får jeg valgene "Bekreft" og "Avbryt."

Når jeg her tar en titt på prisliste, finner jeg ut at min host plutselig krever en sum på 4kr eks mva per måned for en konto med 100MB lagringsplass. Det er gjerne ikke snakk om mange kronene dette, men jeg likte det ikke. Det har seg nemlig slik, at dette var GRATIS tidligere. Jeg har ikke betalt en krone for noen av epostadressene jeg har på mine domener hos denne hosten, men nå plutselig, helt ut av det blå, har aldri hosten bestemt seg for og ta betalt for epostadresser som blir opprettet.

Dette vil jo da på en måte si, at jeg på hver eneste epostadresse, må jeg betale gebyr 5kr inkludert mva x 12 = 60kr x ALLE mine epostadresser jeg har hos hosten den dagen domenene fornyes.

Selv vil jeg på en måte sammenligne dette med at dersom jeg har ett mobilabonnement der jeg betaler en fast månedspris på 129kr, at leverandør av abonnementet helt plutselig øker dette til 199kr / mnd.

Egentlig har jeg vært utrolig fornøyd med hosten hittil, men når dem utenpå en stiv domenepris på hele 179,- pr år EKS mva, syns jeg det er direkte RÅTTENT gjort mot kundene og plutselig kreve gebyr for epost. Eneste grunn til at jeg har godtatt slike priser er fordi dem er norsk, alltid godt imøtekommende på telefon og leverer gode tjenester.

Kunden aksepterer at leverandøren gjør løpende endringer på betingelsene.

Dette har jeg akseptert hos min host. Jeg har aldri akseptert noen steder, at hosten kan endre gebyrer og priser i hytt og pine..

Har egentlig hosten lov til og endre priser på denne måten? Jeg kommer riktignok til å ta kontakt med hosten om dette, men allikevel...

Deezire

Medlem
Sammenligningen din stemmer overhodet ikke. Du får muligheten til å godta de nye vilkårene eller finne deg en ny host. Hadde de sendt deg regning uten å gi deg beskjed så skulle jeg gått med på den, men dette er en helt vanlig prisøkning. I ytterste laget kunne de kanskje sendt ut et rundtskriv som også informerte om dette, det kunne kanskje også gitt de en mulighet til å "save some face".

picxx

WF 09
Hadde de sendt deg regning uten å gi deg beskjed så skulle jeg gått med på den, men dette er en helt vanlig prisøkning.

Er det vanlig at hosten skiller ut e-postadresser og tar seg betalt for hver enkelt epostadresse.
Det er ihvertfall ikke vanlig hos de hostene jeg bruker.

Deezire

Medlem
Tja - hva som er normalt og hva som blir gjort av enkelte hoster gjør det ikke noe mer ulovlig det de gjør. Og ja - de fleste seriøse webhoster tar seg betalt per epostadresse eller har de innbakt i prisen, men til gjengjeld en limit på hvor mange man får ha. Ordene "unlimited" og "free" er jo noe de fleste burde fått med seg her at er langt fra sannheten.

picxx

WF 09
Ordene "unlimited" og "free" er jo noe de fleste burde fått med seg her at er langt fra sannheten.

Gratis e-postadresser er noe som er ganske standard hos de fleste hoster.
Men, det er selvsagt opp til deg som bruker.
Jeg ville byttet host atle.

Topp