Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hindre kopiering av tekst

clinton4

Medlem
Det er umulig. Du kan selvfølgelig deaktivere "høyre klikk" og alt det der, men regner ikke med det er godt nok for deg. Så lenge teksten er synlig i en nettleseren, vil det alltid være mulig å kopiere den.
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Høyreklikk er en god beskyttelse for en viss type besøkere ja :)

Jeg brukte CopyScape en gang (på 'hagebelysning.no') og fant den gangen en referanse til en nettside, og jeg sendte en epost til de. Siden clinton4 tipset om verktøyet igjen prøvde jeg igjen, og fant ut at de ikke hadde gjort noe med det.
Så jeg tenkte å ta neste steg for "hindre kopiering" og det er å sende en faktura. Hva ville vært fornuftig når det er snakk om 32 ord?
 

Knut

Medlem
WP-CopyProtect hindrer også merking av teksten. Ihvertfall gjør det jobben litt mere irriterende :)
 

clinton4

Medlem
Som dere sikkert allerede vet, vil ikke denne virke dersom den besøkende deaktiverer Javascript i nettlseren. En kombinasjon av denne og copyscape.com er å anbefale :)
 
Det finnes bare en måte å hindre kopiering av tekst på: La være å publisere teksten på nettet eller andre steder.

Om jeg virkelig har lyst på teksten din og jeg ikke er intelligent nok til å slå av javascript-støtten, klarer jeg alltids å skrive av hele teksten.

Slike diskusjoner minner meg om en fjortisblogg jeg fant en link til på Twitter for noen år siden (via en av dere, husker ikke hvem). Blogginnlegget handlet om «Jeg har fått mange spørsmål om hvordan jeg har klart å beskytte innholdet på bloggen min mot kopiering. Så værsågod, her har dere koden.»

Blogginnlegget hadde fått ganske mange kommentarer. Noen få av kommentarene var folk som meg som mener at slike script er teite og ikke egentlig stopper noe som helst fordi de som virkelig ønsker å stjele teksten din klarer det uansett. Resten av kommentarene var desperate bloggere som spurte «Hjelp, hvordan kopierer jeg koden din?»

Etter det har jeg alltid forbundet slike script med jenta som bestemmer seg for å være snill og dele antikopieringsfunksjonen hun bruker med leserne sine, for å få en kommentarstorm om at fordi hun bruker en antikopieringsfunksjon er det umulig for dem å kopiere den.
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Folk er utrolige latsabber (bare sjekk dette med Elkjøp og julepriser). Så hvis text select og høyreklikk ikke fungerer har du - tipper jeg - 70% av befolkningen.
I tillegg er folk utrolig dumme (bare sjekk dette med Elkjøp og julepriser). Så hvis text select og høyreklikk ikke fungerer har du - tipper jeg - 20% av befolkningen.

Godt nok det :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vanligvis vil man jo fraråde kunden slike tullefunksjoner med et bestemt "nei", men av og til går jo ikke det, og da holder det som oftest at man legger opp en totalt meningsløs, men for kunden veldig merkbar funksjon, som f.eks å hindre høyreklikk eller tekstmarkering. Det vil jo ikke hindre noen, sånn egentlig, men dette er helt irrelevant fordi kunden er fornøyd og det er jo tross alt det viktigste.

Personlig har jeg blitt langt flinkere med årene til å bare si "nei, det er dumt, det blir ikke aktuelt" til kunder. Antar det er visdommen som kommer, sent - men godt.
 

hohohoo

Medlem
Det der er enkelt å omgå. Ta bilde av siden med. f.eks Snagit. Lagre som PDF, kjør OCR-gjenkjenning. Gå eventuet veien om å skrive det ut og skanne det inn... for så å kjøre OCR.
 
Topp