Hasta la vista, Nettkatalogen!

testdriver

Ha det bra..
Cheers! :)

Virker som at de krampeselger på gammel statistikk nå. Fått to telefoner denne uka. To herlige samtaler fylt med morbid og kynisk humor. :)

I tillegg veldig glad for hvordan Caffeine har virket på mine egne sider! :)

peterandrej

pensjonert moderator
Tittelen på tråden er ønsketenkning fordi du mistenker at Nettkatalogenes "suksess" skyldes kvaliteten på tjenesten de tilbyr. Sånn er det selvsagt ikke. Nettkatalogene kunne ha blitt utelukket fra Google uten at det hadde særlig å si, siden kundene stort sett ikke vet forskjell på søkemotoren Google og sjokoladen Melkedrøm fra Freia.

Tipper katalogene vil bruke utestengningen til sin fordel i framtidige salgssamtaler. Type:

*ring, ring*

- Hei, det er fra Nettkatalogen Gul.no. Vi har nå fått til en spesialavtale med Google. Det går ut på at vi dukker opp i resultatene til hemmelige søk.

- hva er hemmelige søk?

- Hemmelige søk er alle søkene som blir foretatt av andre enn deg. Så hvis kundene dine søker på Google, så regnes det som hemmelige søk siden du selv ikke kan se dem gjøre det.

- Ååå, så bra! Men hvor mange hemmelige søk finnes det?

- Ca 54 billioner. Men du kan kjøpe 20 millioner hemmelige søk for kun kr 900 i måneden. Er det OK?

- Selvfølgelig!!!

*klapper i hendene*

Fredrik

Medlem
Jeg ble oppringt i dag av nettkatalogen. Han lovte at det var ca 200 søk hver måned som var relatert til overvåkning.

Denne herligheten kostet da 990.-

Det endte med at etter mye påtrykk for meg så fikk jeg selger til å google nettkatalogen. Etter hvert fikk jeg ham til å skjønne at dette var tull hvorpå jeg ønsket ham lykke til med fortsatt lureri.

picxx

WF 09
Hvorfor er det ingen kvalitetssikring på selgere innenfor slike yrker?

Hadde en gubbe skulle solgt deg et aggregat, lovet at det skulle gitt 12kw mens det i virkeligheten bare hadde gitt 2kw hadde han jo blitt tiltalt for svindel.
Det er jo akkurat på samme viset disse nettkatalogene driver, men fordelen er (kanskje?) at de driver B2B.....men hadde det ikke fremdeles vært svindel om aggregatet ikke ga mere enn 2kw, selv om det var B2B???

TorsteinO

Art Director & grunder
Hehe, bra poeng PA, men nei, jeg tror ikke NKs suksess henger sammen med "kvaliteten" på "tjenesten" deres (i anførselstegn siden jeg syns begge begrepene blir ganske søkt å bruke i forbindelse med NK...), derimot, så tror jeg nok de kommer til å få en del mindre inntekter når trafikken deres veldig snart begynner å synke fordi de ikke vil være like synlige i søkeresultatene hos google. Og det tror jeg nok kan komme til å ha en del å si på litt sikt.

Men, først og fremst - selv om vi som næringsdrivende ikke kommer til å bli kvitt maset på telefonen helt enda, så er det en ting som er MYE viktigere:
Nemlig det at vi langt på vei er kvitt dem i søkeresultatene hos Google! Før mener jeg f.ex. det kom opp ihvertfall et par forskjellige katalogvariant-resultater hvis jeg søkte på meg selv, nå kommer det ikke opp NOEN. Søkte du på "snekker" før, så kom det opp flere katalogtreff enn "ordentlige" treff, nå var det ETT katalogtreff (riktignok NK på en tredjeplass, men jeg antar at google jobber med saken)

zapotek

Medlem
Jeg tror Google har blitt flinkere til å plukke ut innhold som ikke er unikt etter caffeine. De fleste katalogoppføringer er jo klipp og lim info som står 1000 andre steder på Internett. Derfor synker katalogene i SERPs.

i-net

WF 09
Wikipedia sin forklaring:
Google Caffeine

In August 2009, Google announced the rollout of a new search architecture, codenamed "Caffeine".[26] The new architecture was designed to return results faster and to better deal with rapidly updated information from services including Facebook and Twitter.[26] Google developers noted that most users would notice little immediate change, but invited developers to test the new search in its sandbox.[27] One change that was noticeable was the search return time. In numerous tests it returned results in nearly half the time.[28] Other differences noted for their impact upon Search Engine Optimization included heavier keyword weighting and the importance of the domain's age.[29][30] The move was interpreted in some quarters as a response to Microsoft's recent release of an upgraded version of its own search service, renamed Bing.

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Det triste er jo at det i følge TNS gallup sine statistikker, så lå nettkatalogen på rundt 30.000 unike besøkende per uke. De har nå omtrent like mange unike brukere, til tross for varslet og (faktisk?) fjerning fra google.

På de testene jeg har gjort ligger fremdeles nettkatalogen høyt oppe i søkeresultater, noe som kan være forklaringen på at de ikke har falt dramatisk i anntall besøkende.

TorsteinO

Art Director & grunder
ja, nettkatalogen ligger fremdeles inne på en del ting, og det er vel også gjennomsnittlige unike pr dag det tallet faktisk er såvidt jeg forstår. Men - de er helt klart borte (eller mye lenger ned) på mye, og jeg regner med at google kommer til å fortsette opprydningen, og da tror jeg vi kan si med 100% sikkerhet at besøkstallene deres etterhvert kommer til å synke ganske kraftig.

testdriver

Ha det bra..
Alexa.com er ikke alltid så veldig bra, men her er ihvertfall deres graf:
graph

(hotlink - bildet oppdateres)

Topp