Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har disse en sak

To stk jeg kjenner har registrert aksjeselskap. Før de fikk papirene og fikk mulighet til og regge domenet på selskapsnavnet. Har en annen tatt domenet. Han vil ha 20000 for dette.

Han leste om dette selskapet på nett.

Om de klager til norid har de en sjans?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Så han innrømte at han leste om de på nettet og snappet opp domenet for å selge det til de? Og det er heller ikke noe ordentlig innhold på domenets nettside?

Uten at jeg kan regelverket til punkt og prikke, så tror jeg da faktisk de har en sak.
 

Fredrik

Medlem
Her kan "ond tro" brukes. Forsøk å få til en dialog som er skriftlig (over mail) der dere får ham til å skrive noe som styrker deres sak i forhold til ond tro. Gå gjennom regelverket og relevant rettspraksis / tidligere saker så skjønner dere hvordan nemnden virker.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jupp, samle skriftelig bevis før dere gjør noe som helst. Ikke gå direkte på sak heller ved å si noe slikt som "Så du innrømmer at du hadde en ond hensikt?".
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg tror egentlig ikke det er noen sak for dine 2 bekjente dersom dere ikke får skriftlig at domenet er registrert i ond tro, eller noe skriftlig i det hele tatt som kan indikere at det faktisk er det.

Jeg ser ingen steder at man i denne saken kan henvise til at domenet er registrert i ond tro heller, ettersom selskapet tydeligvis ikke eksisterte når domenet ble registrert. Hadde selskapet derimot eksistert når domenet ble registrert hadde saken snudd seg litt, og bruk av "ond tro" kunne vært tatt i bruk. Det er vel faktisk et krav at bedriften eksisterte når domenenavnet ble registrert for at man skal kunne bruke "ond tro" i domeneklagenemda?

Fyren er muligens en drittsekk, han har kanskje registrert domenet fordi han vil tjene litt kroner, men slik jeg ser det hele så har han overhodet ikke gjort noe ulovlig. Ikke tro jeg tar parti med noen som driver på slik, det gjør jeg nemlig ikke, og jeg sier bare saken slik jeg ser den etter og ha lest tråden.
 

picxx

Well-Known Member
Det er vel faktisk et krav at bedriften eksisterte når domenenavnet ble registrert for at man skal kunne bruke "ond tro" i domeneklagenemda?

Det holder lenge med at han har snappet det opp på nett, lest det i en e-mail eller fått vite det via en IM.
Hvis du hadde fortalt meg at du kommer til å opprette Mr Vest A/S og jeg sporenstreks hadde registrert domenet MrVest.no ville dette vært i ond tro, selv om det ikke enda hadde vært noe firma som hette Mr Vest a/s.
 

Santo

Active Member
Tingen er at selskapet ble opprettet før domenet ble registrert. Men pga offentliggjøringen fra Brreg fikk fyren som registrerte domenet vite det før disse to.

Dersom dette er et .no domene, og de registrerte selskapet før domenet ble registrert skulle saken være veldig grei... Send en klage til Domeneklagenemda, så får de nok domenet.

Er det derimot et veldig generelt ord, slik som f.eks. fotball.no, er ikke saken like opplagt.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
At dette ikke er i ond tro er det dummeste jeg har hørt. Han sier jo selv følgenende i artikkelen:

Vi har søkemotorer som finner domenenavn det kan være hensiktsmessig å registrere, fordi andre kan benytte dem senere

Hensiktsmessig i forhold til hva? Så man kan tyne en stakars grunder for penger?

Ifølge ham selv eier selskapet rundt 50 «.no»-domener

Har han 50 virksomheter eller forretningsplaner gående?

Ifølge ham ble registreringen av domenenavnene gjort med tanke på videre forretningsvirksomhet.

Jeg kunne gjerne tenke meg å høre hva slags videre forretningsvirksomhet han tenker på, med unntak av salg!

Dette synes jeg er totalt ufyskelig og de skulle hatt ballene avklipt!
 

kongen

kongemedlem
Ser det er flere domener enn i BT artikkelen han har registrert rett etter bedrifter registrerer seg i Brønnøysundsregistret. Blant annet Polotec ble registrert i februar og domenet polotec.no ble registrert 3 dager etter. Domenet peker nå til BuyDomains.com. Det er så åpenlyst at domenet er registrert i "ond tro" og han taper med 100% sikkerhet hvis Polotec klager til Norid.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ta screenshots før han rekker å endre på noe (selv hos de andre domene som f.eks det kongen nettopp nevnte), så kan dere bevise at han med andre gjør det i ond tro.

Kan fort hende han klarer å ro seg unna med å smekke opp en wordpress-blogg og skrive noe tull som høres noenlunde ut som om det skal matche domenet.

Bortsett fra det, så har jeg ingen tvil om at dette kategoriseres som "domenehai".
 

sta

Medlem
Men dette må nystartede bedrifter altså finne seg i fordi Brønnøysund offentliggjør navn tidlig.

Helt enig. Jeg har registrert 4 selskaper i foretaksregisteret de siste par år og alle gangene har jeg funnet ut når registreringen er fullført ved at en telefonselger ringer meg.

Det er tydeligvis en del parasitter som tråler kunngjøringene fra Brønnøysund hver morgen og baserer sine tvilsomme forretningsmodeller på dette. Problemet hadde enkelt vært unngått hvis Brønnøysund ventet med offentliggjøringen til f.eks. 14 dager etter at registreringspapirene var sendt ut.
 
Topp