Ha priser på nettsiden eller ikke?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg skal omsider snart lansere en ny versjon av frognermedia.no, men jeg får ikke helt bestemt meg om jeg burde ha prisene mine på nettsiden eller ikke. Det er jo ikke alltid lett å sette en fast pris på en komplett nettside eller en SEO-jobb f.eks, fordi dette jo i stor grad avhenger av hvor mye jobb det er og dette vil variere veldig fra kunde til kunde. Jeg har hatt kunder med èn enkelt side og kunder med kalkulatorer som krever en del programering.

Derfor kan en pris som står på nettsiden virke mot sin hensikt tenker jeg, spesielt om prisen skulle vise seg å bli en del høyere enn oppgitt på nettsiden, selvom man skriver "fra xxx".

På en annen side tenker jeg at dersom det kun står "ta kontakt for et tilbud" så vil mange klikke seg videre, fordi de gjerne vil vite litt om kostnader før de rett og slett gidder å løfte opp røret.

Jeg ser at ingen av de store (og de litt mindre) firmaene som driver med f.eks SEO, design og annonsering har priser på nettsiden og oppfordrer heller kundene til å ta kontakt. Men jeg har vel også en teori om at kundene deres er ganske store, og dermed ikke nødvendigvis syntes pris er like viktig som Hansen Elektro som er min potensielle kunde, og som ikke har all verdens å bruke på dette. Derfor syntes han det er fint å vite litt om kostnader før han tar kontakt.

De store kundene som har budsjett på en jobb på f.eks 100.000 - 200.000 er vel heller mer opptatt av kvaliteten og ikke nødvendigvis pris og bruker derfor litt tid på å ta kontakt med forskjellige firmaer, mens Hansen bare vil få jobben gjort til en best mulig pris.

Hva tenker dere om dette? Hva er fordelen / bakdelen med å ha synlige priser eller ikke?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det kommer helt klart an på prisskiktet man sikter mot. Jo lavere, jo viktigere er det å oppgi pris. Derimot kan det være greit å gi et grovt prisanslag ganske tidlig, så man ikke kaster bort masse tid på folk som tror de skal få laget facebook for en tusenlapp.

Et poeng er også at det å lage en mer eller mindre helt lik nettside kan være veldig mye mer jobb hvis det f.ex. er for et stort firma der det er mange som skal ha et ord med i laget osv, og man dermed må gjennom en milliard møter og revisjoner, mens snekker Hansen hadde minimert antall møter fordi han helst vil ut og få gjort nyttig jobb, og det dessuten bare er han som skal bli enig med seg selv om hvilket forslag han liker best.

Derfor bør man prise "samme" jobben forskjellig avhengig av firmaet jobben gjøres for, men å få det rett er jo naturligvis en egen kunst...

Jeg priser også ut fra hvor mye jeg har å gjøre for tiden - hvis jeg har veldig mye å gjøre, så har jeg råd til å gå glipp av en jobb, og hvis jeg da får den, så er den bra nok betalt til at det er verdt å jobbe vanvittig mye for å få alt i havn. Rett og slett gode gamle pris og etterspørsel: Er det mange som vil ha tida mi, så er den dyrere, og er det færre, så blir den billigere ;)
 

domeneguru

Medlem
Hei Dag,

Bra spørsmål du kommer med.
Selv har jeg best erfaring med at det kan lønne seg å ha noen "standardpriser" som forteller sånn ca hva de ulike tjenestene ligger på. Som du selv sier, dine potensielle kunder er opptatt av pris og da tror jeg det er lurt at man tidlig vet hva man snakker om i pris pånn røflig.
 

Tetto

Medlem
Personlig ville jeg nok ikke tatt kontakt med en leverandør som ikke har oppgitt pris. Jeg tror det er en grunnleggende tankegang at dersom det ikke er oppgitt pris på et produkt, er det beregnet på kunder som ikke bryr seg om pris, altså er det DYRT. Det gjelder både klær, klokker, biler og nettsider.

Driver du mest med oppsøkende salg spiller det mindre rolle.
 
Topp