Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gullkjøpere

Gulladam reklamerer flittig i lokalaviser landet rundt. Og i lokalavisen her var det intervju med et par av kjøperene.

Der sier de at de ikke har peiling på noe annet enn smelteverdien på gullet.
De sier altså at ingen sjekker om gullet har noe mer verdi pga alder på smykker eller hvem som har laget det. Det syns jeg virker litt suspekt. I og med at enkelte smykkedesignere omsettes for ganske bra summer på auksjoner og slike ting. Så enten er disse oppkjøperene dumme som et brød... Eller så "lurer" de folk..
 

picxx

Well-Known Member
Du får selge arvegodset ditt på auksjon da.
 
Nei skal jeg selge mitt er det en antikvitetshandler som får det..
Men jeg syns det virker litt suspekt. Om de bare handler inn gull uten og sjekke verdien på det, før de smelter det. Er de rett og slett dumme i hodet.
 

picxx

Well-Known Member
Sjelden du får noe ekstra når du selger en bruktbil du fikk med "ekstrautstyr for 75.000" til også. Er det også svindel?
Enkelte må da være ekstremt paranoide når det gjelder det å definere svindel.
Håper jeg aldri får dere som kunder.....ever.
 
Hehe nett som forventet av picxx..

Det som skjer når noen leverer inn gull er en av to ting.
Du kommer med gullmynter og får verdien basert på smelteverdien på dem. Denne har ingentng med den reelle verdien som kan være høyere.
Så går denne rett i smeltedigelen og blir smeltet ned uten at noen sjekker mer om hva dette faktisk er.. Det betyr at om denne mynten er verdt 100000 kroner fordi det er en sjelden mynt. Så går gullkjøperene glipp av store penger.

Eller dette skjer. De har noen som sjekker tingene de får inn og finner den reelle verdien. De finner ut at den mynten er verdt 100000 kroner...
Og da er jo spørsmålet ville du skrevet under på en kontrakt der du fraskriver deg all verdi over smelteverdien?
 

LekeFly

Medlem
Ja, det er jo ikke akkurat sjeldent med gull smykker som er vært flere hundre tusen blir smeltet om.

Hvorfor spør du og lurer? Jeg har en kompis som jobber med akkurat dette og det er 99.999999% ræl og dritt de får inn.

Hva ønsker du og få ut av tråden?
 

Bjrl

Medlem
Hvorfor spør du og lurer? Jeg har en kompis som jobber med akkurat dette og det er 99.999999% ræl og dritt de får inn.

Jøss... Hvis det er så mye ræl og dritt, er det merkelig at de finner lønnsomhet i dette.

Forøvrig betaler alle slike gullkjøperfirmaer dårligere for gull til smelting enn det KA Rasmussen på Hamar gjør. K.A.Rasmussen
 
Hvorfor skulle det ikke være lønnsomt? De betaler 50% eller så av skrapgullprisen på det de får inn som faktisk er gull. Ræl og dritt betaler de ikke annet enn porto og forsikring på så bør være greit med marginer igjen av de ekte sakene til å dekke det de taper på at folk innimellom sender inn dritt..
 

looper

Medlem
Hvis du skal selge gamle smykker med verdi,osv så må du gå et annet sted som f.eks auksjonshus,etc. Når det kommer til gamle smykker så kan du enkelt ta de med deg til en gullsmed med en verifisert takstmann.

Dersom man har designeringer,osv så er disse ofte ikke verdt noe. Faktisk så synker de som regel i verdi kontra å stige.
 

appelsin

Medlem
Denne trenden med gull som i disse dager smeltes om til standardiserte gullbarrer, mener jeg er noe stort tull.

Bortsett fra smykker, er gull et ubrukelig grunnstoff stort sett. Mesteparten av verdens gull ligger som gullbarrer i et hvelv i Fort Knox i USA. Det krever mye ressurser og håndarbeid til for å lage smykker, og nå bruker man altså ressurser på å smelte det tilbake igjen til et standardprodukt.

Storstilt sløsing som gir negativ realøkonomisk vekst.
 

kongen

kongemedlem
Men gull blir et betalingsmiddel når vestens papirpenger inflasjoneres til nullverdi. Som skjer innen 2 år. Dollar og Euro vil ikke bli godtatt som betalingsmiddel for olje, mat og råvarer.
 

picxx

Well-Known Member
Denne trenden med gull som i disse dager smeltes om til standardiserte gullbarrer, mener jeg er noe stort tull.

Bortsett fra smykker, er gull et ubrukelig grunnstoff stort sett. Mesteparten av verdens gull ligger som gullbarrer i et hvelv i Fort Knox i USA. Det krever mye ressurser og håndarbeid til for å lage smykker, og nå bruker man altså ressurser på å smelte det tilbake igjen til et standardprodukt.

Storstilt sløsing som gir negativ realøkonomisk vekst.

Du ser på det feil.
Dette skaper verdiskapning, da det vil kreve mer ressurser og håndarbeid igjen for å gjøre det om til et salgbart produkt. Vinn-vinn-vinn for alle parter.
Det beste hadde kanskje vært å forby all salg og kjøp av brukte verdigjenstander?
Tenk så deilig hvis alle kun hadde fått lov til å kjøpe nytt.
Skal man skifte ut noe hadde det gamle måtte gått rett på dynga.
Det er jo en drømmesituasjon for handelsstanden.
 
Topp