Greia med OL i Kina

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg føler meg litt flau for å spørre, men hva er egentlig den greia med Kina, OL og Tibet? Jeg er ekstremt lite interessert i OL&Sport og har aldri vært noe spesielt interessert i asiatisk politikk eller whatever.. Så kan noen fortelle meg hva folk er så sure på kineserne for? Fått med meg at det er noe med Tibet.

Personlig er jeg bare i mot at kineserne skal få ha OL pga av måten dem behandler dyr.

clinton4

Medlem
Er heller ikke den store sports entusiasten, men det har vel noe med menneskerettighetene i kina å gjøre.

peterandrej

pensjonert moderator
Kineserne driver å underkuer og dreper og lemlester tibetanerne. De fengsler dem uten lov og dom, dreper de som måtte mene noe, osv. Tibetanere kan bli henrettet for så lite som å sagt at "Kina er vanskelig å stave på engelsk".

Og i det siste har tibetanerne begynt å protestere litt, og da har kinesiske myndigheter slaktet noen munker og slikt.

Sånne ting.

picxx

WF 09
Ok, så la oss si at demonstrantene hadde fått det som de ville og kina hadde avlyst OL. Hadde verden blitt et bedre sted å leve da.

Når det gjelder dyremishandlingen er det vel generelt ikke mere mishandling av dyr i kina enn det f.eks. er i norge. At det er av andre arter er jo en annen diskusjon.

webpiken

Medlem
Denne saken handler om mye mer enn kinesernes behandling av tibetanere.

Kina er et land med nesten fraværende menneskerettigheter.

De har en omfattende bruk av dødsstraff (det henrettes flere mennesker der hvert år, enn i resten av verden tilsammen) og tortur.

Folk fengsles uten tiltale og dom, og det er et svært høyt antall samvittighetsfanger.

De driver også utstrakt mediesensur og har nada ytringsfriheten.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Når det gjelder dyremishandlingen er det vel generelt ikke mere mishandling av dyr i kina enn det f.eks. er i norge. At det er av andre arter er jo en annen diskusjon.

Det er faktisk noe av det mest trangsynte jeg har hørt så langt i 2008. Kina ligger jo milevis foran Norge når det gjelder dyremishandling. At kuer og sauer slaktes kan nesten ikke anses som dyremishandling, spesielt når avlivingen går ganske så fort. Derimot i Kina sitter jo nesten alle dyr i så små bur at dem ikke klarer å røre på seg, får 1/10 av maten dem trenger og får daglig juling.

picxx

WF 09
Derimot i Kina sitter jo nesten alle dyr i så små bur at dem ikke klarer å røre på seg, får 1/10 av maten dem trenger og får daglig juling.

Høres nesten ut som en norsk kyllingfarm dette jo :)

Og dette gjelder nok ikke 'alle' dyr, men mye av dyrene som blir avlet til menneskeføde vokser nok opp under trange kår, mye slik det er i store deler av resten av verden.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det kan ikke sammenlignes mot hvordan dyr blir behandlet i Kina. Jeg har datet hele 3 gårdsjenter (ingen kommentarer på det takk) siden jeg var 15 og har vel 5 års erfaring med å date bondejenter totalt. For å si det slik, jeg har vært i fjøset mange ganger!

Siden du drar fram kyllinger som eksempel, så er det mer enn nok god plass i de fleste kyllinghus. Allikevel så trekker de dumme dyrene seg sammen i et hjørne. Derimot hunder, katter og andre vanlige husdyr er ikke laget for å ha så liten plass, og dem blir satt på enda mindre plass og får enda dårligere vilkår! Ikke engang kom å si at Kina ikke er verre enn Norge! Jeg tar gladelig opp en 100 siders tråd for å diskutere akkurat dette!

picxx

WF 09
Derimot hunder, katter og andre vanlige husdyr er ikke laget for å ha så liten plass, og dem blir satt på enda mindre plass og får enda dårligere vilkår!

Som jeg tidligere skrev, forholdene til dyr som blir avlet som menneskeføde i kina er sikkert ikke av de beste, men det samme gjelder også store deler av resten av verden. Grunnen til at kina er kommet spesielt i søkelyset når det gjelder dette er vel for det første all publisiteten rundt OL og for det andre at de bruker det man i norge kaller kjeledyr som menneskeføde.

Om det hadde vært kyllinger, høns eller griser de hadde behandlet på samme måte hadde nok neppe noen brydd seg nevneverdig.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kina har da vært i søkelyset i MANGE år før OL fikk dem inn i søkelyset for dyremishandling. Hvordan kan du i det heletatt forsvare den grusomme dyremishandlingen dem driver? Det er ikke bare dyr som er avlet som menneskeføde jeg tenker på, det er absolutt alle dyr. Dem mishandler jo til og med mennesker der borte.

I Norge har vi i det minste lover mot dyremishandling, men det har dem ikke i Kina.

Boycott China for Animal Cruelty
Boycott China for Animal Cruelty! Petition
Animal cruelty in China | Salon

Å si at Kina ikke er større enn alle andre land på mishandling av dyr blir som å si at Hitler var litt slem.

picxx

WF 09
picxx, verden kan bli bedre ved hjelp av boikott, se på hva som skjedde i Sør-afrika.

Joda, har ikke nektet på det jeg, og jeg har da heller ikke forsvaret det kina gjør. Det eneste jeg sier er at kina har en helt annen holdning til livsverdier enn f.eks. norge. Norge har hatt en eksplosiv økning i infrastruktur og livskvalitet de siste hundre år, og derfor blir det ekstremt lett for nordmenn å rette pekefingeren hardt mot andre land, hvor holdningene er, etter et vestlig synspunkt, brutale og urettferdige. Den generelle kineser gjør stort sett sine daglige gjøremål i dag på samme måte som han gjorde for 100 år siden.

Boikott er et fint virkemiddel, men om det ikke finnes ressurser for å forandre noe hjelper heller ikke boikott og massive demonstrasjoner stort. Hva om man brukte de samme midlene man bruker i dag til å demonstrere til noe konstruktivt, hvor man kunne gått inn og aktivt vært med på å forandre istedet for å kreve at andre skal forandre.

picxx

WF 09
Ok, dette her er snart 20 år siden, men ting er fremdeles mye av det samme, og det er grunn nok syns jeg:

For 30 år siden var det en gjeng nordmenn som lå fastlenket i Alta, som også brutalt ble fjernet med makt. Poenget er at mens man i norge har hatt en eksplosiv utvikling innen infrastruktur og livskvalitet har man i andre land omtrent stått stille flere tiår (om ikke hundreår).
En kan ikke forvente at land som f.eks. yemen og kina skal forandre seg over natta bare fordi vesten sitter på barrikadene med demonstrasjoner og boikotter. En bør være villig til å finne andre løsninger, slik at flokene har en mulighet til å løse seg over tid.

Topp