@Truls Lurås
Har du egentlig hatt noe nytte av rotatoren? Altså ikke "bra treff", men i form av salg?
Uttrykket "bra treff" sier meg nemlig ingenting. Folk som driver firma satser vanligvis ikke på "klikk", "bra treff", "visninger" eller andre slike ting. De satser vanligvis på salg som de kan tjene penger på.
"Klikk", "bra treff" og "visninger" er greit nok det også som del av statistikk, eller f.eks. hvis du skal teste en annonsemetode. Hvis de "bra treffene" ikke konverterer til salg har du svært lite nytte av dem. Mange "klikk" fører vanligvis til at kostnadene øker, så jeg rister litt på hodet hvis folk ønsker flere klikk istedenfor flere salg.
Definisjoner på suksess?
Jeg lurer også oppriktig på hvilken definisjon du har på suksess, altså hva du regner som "vellykket" eller "lite vellykket" i diverse situasjoner. Jeg regner f.eks. GoodleAdz som lite vellykket hvis størstedelen av medlemmene taper penger på deltakelsen. Det betyr at jeg ser på hele bildet, ikke bare på om eieren og noen få medlemmer klarer å tjene på dette. Jeg regner selvfølgelig også de ekte pengene når jeg snakker om tap/fortjeneste, altså ikke de virtuelle pengene som brukes internt i selskapet ("Ad-Credits" eller hva de heter).
Jeg regner også en person som verver venner/familie inn i et tapsprosjekt som lite vellykket, fullstendig uavhengig av om personen selv har tjent på dette. Svært ofte regner jeg også personer som har latt seg lure inn i slike konsepter som temmelig lite vellykkede, uavhengig av om de tjener på det eller ikke.
Den vanligste definisjonen på sukesess er at folk oppnår de målene de har satt seg. Noen definisjoner inkluderer litt om fremgangsmåte og langsiktige konsekvenser også - f.eks. at et bankran ikke er vellykket hvis man blir tatt for det. Da har planene vært for dårlige selv om selve kuppet ble vellykket gjennomført. NOKAS-ranet var altså egentlig ikke særlig vellykket, men mange folk mener at man kun skal vurdere selve kuppet - "de kom seg jo tross alt unna med pengene, det egentlige målet".
"Stempel i panna"
Ulempen med nettverk/pyramider er at det er fordømt vanskelig å bli kvitt det stemplet man får i panna straks man melder seg inn - altså der hvor de stempler ordet "DUM" eller lignende ord direkte i panna di. Dette stemplet er omtrent håpløst å få vasket av seg eller bli kvitt på andre måter, så prisen du betaler er altså å gå rundt resten av livet med et stempel i panna.
Målet ditt er altså ikke vellykket hvis det bare gir økonomisk fortjeneste. Det er mer vellykket hvis du hadde et sterkt og inderlig ønske om å få et slik stempel i panna - "jeg ønsker å tilbringe resten av livet med ordet "DUM" stemplet direkte i panna". Ordet "DUM" var bare et eksempel, det finnes haugevis av andre uttrykk tilpasset hvert enkelt konsept.
Jeg betrakter ikke folk som går rundt med stempel i panna som særlig vellykkede. Svært ofte er de ikke klar over dette stemplet selv engang. En av ulempene er at man etterhvert blir omgitt av en haug av andre som også har lignende stempler i panna.