Jeg kan sikkert slenge inn et bilde i profilen min hvis det gjør deg mer happy, men det burde vel strengt tatt ikke være nødvendig?
Det er veldig lett å skrive ordet SVINDEL på et forum som dette. Spesielt når kan gjøre det uten å vise ansikt!
1: Hva fikk jeg tilbake for å kjøpe ad-credits som ville gi meg besøk til et par websider jeg ønsket å promotere?
2: Hva er det egentlig selskapet lover meg rent økonomisk for å bruke av min egen tid å promotere/være med på dette?
På det første spørsmålet har jeg kommet frem til at jeg den første tiden får et økende antall besøkende til websidene mine for en pris som ligger laaaangt under hva jeg betaler, og over tid kan dette faktisk bli helt gratis.
På det andre spørsmålet er svaret enkelt: Det ENESTE selskapet lover er å betale aktive og lojale brukere tilbake opp til 50% av omsetningen sin. (Avhengig av hvilket produkt og tjeneste) Jeg har også klart fått forklart at den prosenten det snakkes om godt kan bli NULL hvis det det blir NULL omsetning en dag.
Med andre ord: Hva er forskjellen på om et selskap betaler 50% av sin omsetning tilbake i form av provisjoner ved salg av et produkt, sammenlignet med denne modellen? _Jeg har ikke vært i stand til å finne noen egentlig forskjell.
Det er heller ikke riktig som en påstår (selvfølgelig uten å ha satt seg inn i noe som helst) at dette baserer seg på inntekten fra et produkt. Faktum er at det allerede idag finnes TO andre produkter og over tid vil bli mange flere. Disse er bl.a. Goodlebookz.biz der det selges over 13.000 forskjellige lydbøker og GoodleToolz som var der det hele begynte for meg.
1. Hva er egentlig vitsen med å få besøk fra folk som pliktmessig klikker på 20 nettsider hver dag - som temmelig sikkert ikke ville klikket på annonsene hvis de ikke var PÅLAGT oppgaven? Det er vel ikke denne type besøk folk vil ha til nettsidene sine, selv om det riktignok er "gratis"? Folk som driver seriøst vil vel heller foretrekke å ha "ekte klikk" og "ekte besøk"?
2. Når "omsetningen" i hovedsak er det samme som "investeringer" fra medlemmer kaller vi det ikke OMSETNING, vi kaller det "omfordeling av penger". Selskapet vil hele tiden være avhengig av nye innskudd fra medlemmer, det vil si at man må verve nye medlemmer for at de gamle skal kunne få tatt ut penger. Populært kaller vi dette for Ponzi-svindel, men her på forumet forkorter vi det ofte til SVINDEL.
Konseptet jeg sjekket regnet investeringer fra medlemmene som OMSETNING, og såvidt jeg kunne bedømme var dette også hovedomsetningen i selskapet. Nesten all fokus var rettet mot investeringer og reinvesteringer i kompensasjonsplan-omtalen.
Vurderingen min er basert på da jeg først sjekket dette på Hegnar Online - hvor jeg spanderte omtrent 1 time på å sjekke inntektskildene. Det var kun 2 inntektskilder som til nød kunne regnes som "eksterne inntekter" - bøker og videopresentasjon. Da jeg sjekket var det kun 1 bok på menyen, men det gikk an å bla seg videre til flere bøker på eksterne nettsider (GoodleBookz har en affiliateavtale eller noe sånt noe). 1 times sjekk er en relativt grundig sjekk selv om jeg bare sjekket overflaten i konseptet.
Både bøkene og videopresentasjonsverktøyet ga inntrykk av at det først og fremst var rettet mot medlemmer - ikke mot eksterne kunder. Selv om man også har eksterne kunder i noen grad er dette ikke nok til å generere inntekter på det nivået det var snakk om, og langt mindre finansiere noe universitetsbygg i Panama. Freedom GLOBE var også fullstendig ukjent for universitetet, og det samme var resten av selskapene fra GoodleAdz.
Det er mulig at de har gjort noe for å pynte på sakene etter at jeg sjekket dette, men det selskapet jeg sjekket var høyst sannsynlig en svindel. Jeg gidder ikke engang sjekke om de har gjort noen tiltak for å kamuflere svindelen bedre nå - det var hoveddelen av konseptet det feilet på og ikke kamuflasjen.
Det var attpåtil kamuflert som "kristent" og "gjøre gode gjerninger". Siden NÅR ble tiltak som dette et akseptert nivå i pinsebevegelsen - de som hevder å følge bibelens ord slik det står i bibelen? Dere trenger trolig en opprydding internt i denne bevegelsen før ting sklir enda mer ut.
Skal du prøve å renvaske dette så kom med noe bedre enn det du har gjort hittil - det vil si at du må påvise at det faktisk er tilstrekkelig salg til eksterne kunder. Medlemmer blir vel heller ikke rike bare av å KJØPE produkter selv, eller vise frem sine egne nettsider til andre medlemmer? Det holder ikke med å HA en affiliateavtale på 13.000 bøker, eller HA andre ting som kan selges - det er en veldig lang avstand mellom å "ha muligheten" og å "oppnå resultater". Du bør også kunne fremvise at det faktisk
skjer noe i forhold til universitetet i Panama - eller anbefale at dere får fjernet dette tomme skrytet (sammen med resten av skrytet også)?