Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gjøre bilde raskere å laste ned

TorsteinO

Art Director & grunder
en mulighet når du skal ha både fotorealistisk innhold og "tegnet" grafikk på samme område (f.ex. tomatene og salaten/grønnkålen, og stripene + logoen) på en nettside, og sliter med at det enten blir uskarpe detaljer på det tegnede, eller alt for tung fil, er å bruke to bilder oppå hverandre. Legg en jpg med det fotorealistiske i bakgrunnen, også legger du en delvis gjennomsiktig png med det "tegnede" innholdet oppå. Vips, så har du ja takk begge deler :)
 
Sist redigert:

allegretto

Medlem
Enig med Atomet, ville ikke ha lagt logo(png) og bakgrunn(fotorealistisk bilde) sammen. Bedre å splitt de opp i to grafikkfiler.
 

hansson

Langveisfarende
En gjennomsiktig 24-bits png av logoen blir sikkert ca. 50 k i seg selv, vil jeg tippe, så det er lite å spare. Jpg-en din er litt uskarp i utgangspunktet, så jeg ville tatt en unsharp mask/sharpen, redusert det filteret med f.eks. 50% (ctrl + shift + f) og deretter eksportert som jpg for web igjen. Ingen problemer å få den ned i 25-30k uten noe synlig lavere kvalitet. Når du skarper den opp først oppveier det kompresjonen.
 

enotodden

Medlem
Tror du burde kjøre audits i inspector (webkit.. Jeg brukte Chrome)..
Jeg kjørte det på rotdomenet og fikk opp mange optimaliseringsmuligheter.
Kommer nok noen tips der du kan benytte deg av i forhold til lastetid.

Utenom det er jo denne artikkel ofte et mini-oppslagsverk for meg. Som en liten handleliste.
Minimize payload size
 

selbekk

Medlem
Et tips for å få siden din til å laste raskere generelt er å legge noen elementer (gjerne de "tyngre") på en egen server / annet (sub)domene. Såvidt jeg husker kan en gitt server bare svare på et visst antall http request av gangen, så det lages en slags kø. Om du har en egen server den kan hente bannerbildet ditt fra, går det fortere =)

Dessuten, med litt triksing i Photoshop, var det enkelt nok å få ned størrelsen. Her har du tre forskjellige alternativer:

Quality 30 - 25kb:
mineoppskrifter30.jpg


Quality 40 - 29kb:
mineoppskrifter30.jpg


Quality 50 - 37kb:
mineoppskrifter30.jpg


Original (Quality 60):
header-oppskrifter.jpg
 
Topp