Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gigantisk skifte i hvordan annonsepenger brukes i tv-industrien

kongen

kongemedlem
Ser vi døden av tradisjonelle tv-kanaler snart?

Tv-kanaler lever av å vise reklame. Men alle som ser på tv hater reklamepauser. Alle spoler derfor over tv-reklame når de kan. De tar opp filmer og serier med sin dvr-boks og ser på de når det passer seg selv. Og spoler over reklamepausene.

Vanlig tv-reklame mister derfor mye av effekten og annonsører ser etter andre måter å kjøpe annonsevisninger på fordi færre og færre legger merke til tradisjonell tv-reklame.

Produktplasseringer inne i selve programmet er noe som kommer mer og mer, fordi reklamen kan ikke spoles over.

Det er 2 typer produktplasseringer. En hvor produktet skrives inn i handlingen av programmet:

Bing
Windows
Subway
Netflix
Honda

Og en annen type hvor man legger inn produktplasseringer etter at programmet er ferdig laget.

Annonsepenger flyttes fra tradisjonell tv-reklame til produktplasseringer. Det betyr at de som produserer disse crappy tv-seriene vil bli vinnerne og tv-kanalene taperne.

Tv-kanalene må derfor senke prisene på reklamevisninger for at annonsører skal gidde å kjøpe tradisjonell tv-reklame, og for å opprettholde inntektene så må tv-kanalene ha enda lengre reklamepauser, noe som jager folk bort til "kanaler" som ikke avbryter program med reklamepauser, type Netflix og HBO.

Reklameinntekter flyttes fra tv-kanaler (innholdskringkastere) til produksjonsselskap (innholdseiere), og tv-titterne flyttes fra tv-kanaler til Netflix/HBO.

Kommer TV2, TVNorge og TV3 til å overleve 10 år til?

Tar tv-kanalene livet av seg selv med de lange reklamepausene?
 

metallian

Medlem
Man skal ikke se lenger enn til YT så ser man at reklame kan bli et problem med nettavspilling også, evt betaltjenester.

Forøvrig tror jeg det er et poeng ja, kan bare se på meg selv-ser mindre og mindre "liveTV", det meste ses i opptak med mulighet for pause/spoling. Kanaler som f.eks Nat.Geo og Discovery er etter min mening ikke lenger et alternativ utenom i opptak, da det er 12-15min mellom hver reklamepause omtrent.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvor har du alle påstandene fra Kongen? Produktplassering har vært stort i årevis, så det er ikke noe nytt.

TV lever av å selge sitt produkt til kabelselskaper og brukere, ikke kun reklame. Mindre reklame, betyr dyrere produkt til deg og meg. Men, nå er både distribusjon etc forandret og man vil derfor se både flere og endrede inntektskilder for tv-kanaler etc.
 

Santo

Active Member

Msites Ltd

Livsnyter
Nå tror jeg du er litt sjøsyk Msites. Kom deg på land :p

Den der var da verken morsom eller givende til diskusjonen. Til din info har jeg begge benene godt plantet på landjorda og bor ikke i båt lenger.

Det ville vært fint om du utdypet din siste kommentar litt da jeg ikke ser helt hva du mener med ditt utspill.

At medieverdenen er i utvikling er jo ikke noe nytt. Det har den vært lenge. Det ser vi jo blant annet under håndball-vm i Serbia hvor jeg er nå hvor til og med VG-TV sender direkte fra mixed zone etter kamp og har studiosendinger fra Oslo med gjester og ekspertkommentatorer. Dette er jo de nye tv-kanalene hvor reklamen nå blir plassert.
Nå sitter jeg ikke med noe tallmateriale her, men jeg vil vel heller tro at tv-reklame har økt i volum de siste årene i motsetning til det du forsøker å presentere i ditt innlegg. Hvis du har tallmateriale som motbeviser det jeg sier nå, så ville det vært topp å få frem i diskusjonen nå :)

TV2 har hatt nye rekorder under VM, og hadde forrige uke sin beste uke noensinne totalt. Noe som også gir godt med reklamekroner i kassa vil jeg tro. Så igjen vil jeg jo bare si at dette motbeviser det du sier.
 

kongen

kongemedlem
Ha litt humor da mann. Ta deg en sjøsyketablett :p

Jeg sier ikke at reklame på skjermen i stua forsvinner, jeg sier at reklamepenger flyttes mer og mer fra tradisjonell tv-reklame (som folk spoler over) til reklame i form av produktplassering (som ikke kan spoles over).

Det betyr at de som sitter på konseptet og rettighetene til en tv-serie blir vinnerne, og tv-kanalene taperne.

Audi har f.eks flyttet millioner av reklamebudsjettet fra tradisjonell tv-reklame til produktplassering. En hel tv-serie handler faktisk bare om en fyr som skal kjøre rundt med Audi'n sin.

Transporter - the series - Official Trailer - VO - YouTube

Hver episode i serien er egentlig en 45 minutters lang reklamefilm for Audi. En reklame forkledd som en action-serie.

Serien ble sendt på TV2, men tror du TV2 fikk se mye av reklamebudsjettet til Audi? Kanskje TV2 til og med måtte betale for å få rettigheter til å vise serien?

Produktplassering blir det bare mer og mer av fordi "reklamen" ikke kan spoles over. Annonsørens produkt integreres som en del av innholdet.

dvr-boksen gjør det umulig for merkevarer å bruke like mye penger i fremtiden på tradisjonell tv-reklame. Tv-kanalene blir de store taperne.

Ship o'hoi :p
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ha litt humor da mann. Ta deg en sjøsyketablett :p

Jeg sier ikke at reklame på skjermen i stua forsvinner, jeg sier at reklamepenger flyttes mer og mer fra tradisjonell tv-reklame (som folk spoler over) til reklame i form av produktplassering (som ikke kan spoles over).

Det betyr at de som sitter på konseptet og rettighetene til en tv-serie blir vinnerne, og tv-kanalene taperne.

Audi har f.eks flyttet millioner av reklamebudsjettet fra tradisjonell tv-reklame til produktplassering. En hel tv-serie handler faktisk bare om en fyr som skal kjøre rundt med Audi'n sin.

Transporter - the series - Official Trailer - VO - YouTube

Hver episode i serien er egentlig en 45 minutters lang reklamefilm for Audi. En reklame forkledd som en action-serie.

Serien ble sendt på TV2, men tror du TV2 fikk se mye av reklamebudsjettet til Audi? Kanskje TV2 til og med måtte betale for å få rettigheter til å vise serien?

Produktplassering blir det bare mer og mer av fordi "reklamen" ikke kan spoles over. Annonsørens produkt integreres som en del av innholdet.

dvr-boksen gjør det umulig for merkevarer å bruke like mye penger i fremtiden på tradisjonell tv-reklame. Tv-kanalene blir de store taperne.

Ship o'hoi :p

Jeg har masse humor, men når det ble stående alene uten noe mer forklaring så ble den ikke så morsom som den kunne vært ;-)

Spørsmålet er om vi egentlig er så uenige, sett bort fra at jeg ikke tror dette er TVs død. Tror du også overvurderer dette med at folk skulle spole over reklamen. Skulle likt å se tall på det.

At medieverdenen forandrer og utvikler seg er ikke underlig i det hele tatt, og slik sett synes jeg ikke det er så mye å rope varsko for. Som sagt tidligere, har du noe tallmateriale på ting, så kom med det.... Det er først da diskusjonen blir virkelig interessant ;-)
 

kongen

kongemedlem
Spørsmålet er om vi egentlig er så uenige, sett bort fra at jeg ikke tror dette er TVs død.

Jeg tror heller ikke det blir slutt på å ha en stor skjerm i stuen for underholdning, men jeg tror tv-kanalene må begynne å produsere mer innhold fremfor å sende gamle amerikanske serier på repeat.

En liten gjettelek: Hvem sitter på huk, skjuler seg bak en ihf-banner, med brun t-skjorte, grønn vest, blant masse andre menn, som nummer tre i rekken, og spionerer på 14 damer?
 

basicus

SEO Eggspert
Jeg tror du har helt rett kongen.

Jeg er jo så velsignet at jeg kan sitte og glo på arabisk TV så mye jeg vil, siden jeg bor her. Det gjør jeg jo selvfølgelig aldri, på lik linje med min Egyptiske kone og hennes datter.

Jeg sjekka lengden på programmer kontra reklamepauser, og kom til at et 30 minutters langt program kan vare i opp til 1,5 time på grunn av all reklamen. Det sier seg jo selv at folk vil ikke fortsette å bli bombardert med mer reklame enn innhold på litt lengre sikt.

Disse kanalene kjører også rå og brutal product placement i programmene. Det er helt vanlig at det står en TV bak panelet i en studiodebatt som viser Coca-Cola reklame - mens de sitter og snakker.

Nå tror ikke jeg dette nødvendigvis blir virkelighet i Norge, men det sier noe om tendens.

Jeg tror personlig TV som media er dødt og de melker bare ut det siste de kan før det er kroken på døra.

Folk vil ha valgmuligheter.

Betal TV i den arabiske verden betyr at vi trykker fremdeles reklame på deg, men ikke fullt så mye som de reklamefinansierte.

Enden på visa her i Egypt er at folk trekker til nettet, og YouTube i særdeleshet.

Har jeg tall på dette? Nei.

Det vil ikke komme noen tall på dette heller, for det er direkte å motsi reklameselgerne til TV kanalene. De trenger å opprettholde illusjonen om seertallene sine, slik at ikke annonsørene skjønner at de viser reklame til langt færre folk enn de tror de gjør.

Alt handler om målbarhet og sporbarhet. TV mediet mangler dette helt, og baserer seg på vage data.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Kongen: jeg var tross alt en akkreditert spion ;), og jeg hørte noen rykter om at jeg ble pushet i nærbilde til de millioner hjem som så sendingene også.

Basicus: TV har da både målbarhet og sporbarhet, så dette kan vi sikkert diskutere til en av oss blir grønne i toppen. Tror det også er viktig at vi definerer hva som er TV her, for er det TV når det er på web, eller er det ikke TV? Eller definerer dere TV som den kassen som henger på veggen hjemme hos folk.....??

En god del av det som ligger på youtube er jo også TV - eller vil dere definere det som noe annet?

At et program på 30 minutter tok 90 minutter hørtes ekstremt ut. Men, jeh noterer også at det kan være lange reklamepauser. Men, det mer normale er vel 35-40 minutter program og 20-25 minutter reklame.
 
Topp