Gått i fella

looper

Medlem
Jeg er rett & slett lei av at de bærbare PCene blir så medtatt. I perspektiv, jeg har hatt 3 PCer mens fruen har hatt en Mac. Så får vi se ;)

Men kjøpte ikke den nye modellen, kjøpte den som er på vei ut slik at prisen ikke ble så ekstremt stiv.

looper

Medlem
Ja valgte å ikke kjøpe Retina, Humac hadde et godt tilbud på modellen som er på vei ut så da sparte jeg noen tusenlapper :)

peterandrej

pensjonert moderator
Gratulerer!

Dette er et vanlig bytte. Fra PC til Mac skjer ofte. Andre veien derimot, fra Mac til PC, skjer så og si aldri. Så nå er du inne på en vei du ikke blir å kjøre ut av :)

Gratulerer!

Dette er et vanlig bytte. Fra PC til Mac skjer ofte. Andre veien derimot, fra Mac til PC, skjer så og si aldri. Så nå er du inne på en vei du ikke blir å kjøre ut av :)

Jeg er nok unntaket.. ja, noen ganger savner jeg nok macen min..

MobyDick

New Member
gikk i fella selv for et år siden ;) er veldig fornøyd med min air, selv om jeg er veldig uenig i måten apple drives på (lopper apputviklere for fantastiske 30% fortjeneste, dyrere enn sammenliknbare maskiner, saksøker i øst og vest, lager egen hdmi-inngang på pur f, lar meg ikke høre på musikken jeg eier andre steder enn ipod, osv osv osv.)

edit: glemte det viktigste: de gir totalt faen i norsk lov.

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er egentlig EN ting som bekymrer meg med de nyere bærbare macene i forhold til proft bruk: Batteriet. En ting er telefonen, der kan jeg alltids klare meg med en annen billigvariant noen dager hvis det skulle bli krise, men macen? Jeg kan ikke ha dette som hovedmaskin, og kanskje plutselig måtte klare meg uten den en uke hvis batteriet må byttes, så å gjøre dette så til de grader innebygget selv i proffmodeller tror jeg er et dumt grep. Dette gjelder jo alle, ikke bare retina-modellen. Så nå er det enda en grunn til å gå over til mac pro (altså den store stasjonære boksen) for min del.

Mulig å ta 30% er for mye, men google gjør akkurat det samme, MobyDick: Transaction Fees - Google Play for Developers Help - så jeg vet egentlig ikke om det er så helt borti natta galt allikevel. Dyrere enn sammeliknbare maskiner? Nei, faktisk ikke, sjekk sammenliknbare highend windowslaptoper, så ser du at de er både like dyre og dyrere, men apple har rett og slett ingen billig-maskiner, som de fleste andre produsentene har. Sjekk f.ex. hos Dell, se på de dyrere laptopene deres

Hvilken HDMI-inngang er det apple har som ikke er standard (nb: jeg sier ikke at det ikke stemmer, jeg har bare ikke fått det med meg)?

...og når du sier at de gir f i norsk lov, mener du da mht forbrukerkjøpsloven osv? de var ganske ille på det før, det er sant, men har du prøvd å snakke med dem i det siste? De var ikke vonde å be når jeg hadde problemer med batteriet mitt for et par år siden, f.ex. Såvidt jeg har forstått på andre også, så har de rett og slett skjerpa seg VELDIG på dette punktet. Ja, de prøver seg litt, som stort sett alle forhandlere/produsenter gjør, men generelt virker det ikke som det er noe problem lenger.

Sist redigert:

picxx

WF 09
Andre veien derimot, fra Mac til PC, skjer så og si aldri. Så nå er du inne på en vei du ikke blir å kjøre ut av :)

Jeg har benyttet både pc og mac, men ettersom jeg stort sett benyttet boot camp og windows på mac, samtidig som at mac's hardware erfaringsmessig er dårligere enn på en pc så jeg ingen hensikt med å fortsette å bruke mac. Eneste fordelen jeg satt igjen med var at maskinen generelt hadde et mindre støynivå. Det greier jeg å leve med så lenge jeg har et greit headset og uansett ikke hører maskinsus. Men for all del, mac er sikkert en fremragende jobbmaskin, ikke minst for designere.

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har benyttet både pc og mac, men ettersom jeg stort sett benyttet boot camp og windows på mac, samtidig som at mac's hardware erfaringsmessig er dårligere enn på en pc så jeg ingen hensikt med å fortsette å bruke mac. Eneste fordelen jeg satt igjen med var at maskinen generelt hadde et mindre støynivå. Det greier jeg å leve med så lenge jeg har et greit headset og uansett ikke hører maskinsus. Men for all del, mac er sikkert en fremragende jobbmaskin, ikke minst for designere.

Jeg er enig i at dersom du skal kjøre windows på en mac, så er jo det fullstendig bortkastet. Det er faktisk helt tullete. Da klarer du deg langt, langt bedre med en standard PC - og slipper unna med langt, langt mindre utlegg i form av penger siden Apple aldri har laget billigmaskiner. Man kjører Mac for å kjøre OSX liksom :)

Men at hardwaren skal være så mye dårligere er jeg ikke enig i.

MobyDick

New Member
Det er egentlig EN ting som bekymrer meg med de nyere bærbare macene i forhold til proft bruk: Batteriet. En ting er telefonen, der kan jeg alltids klare meg med en annen billigvariant noen dager hvis det skulle bli krise, men macen? Jeg kan ikke ha dette som hovedmaskin, og kanskje plutselig måtte klare meg uten den en uke hvis batteriet må byttes, så å gjøre dette så til de grader innebygget selv i proffmodeller tror jeg er et dumt grep. Dette gjelder jo alle, ikke bare retina-modellen. Så nå er det enda en grunn til å gå over til mac pro (altså den store stasjonære boksen) for min del.

Mulig å ta 30% er for mye, men google gjør akkurat det samme, MobyDick: Transaction Fees - Google Play for Developers Help - så jeg vet egentlig ikke om det er så helt borti natta galt allikevel. Dyrere enn sammeliknbare maskiner? Nei, faktisk ikke, sjekk sammenliknbare highend windowslaptoper, så ser du at de er både like dyre og dyrere, men apple har rett og slett ingen billig-maskiner, som de fleste andre produsentene har. Sjekk f.ex. hos Dell, se på de dyrere laptopene deres

Hvilken HDMI-inngang er det apple har som ikke er standard (nb: jeg sier ikke at det ikke stemmer, jeg har bare ikke fått det med meg)?

...og når du sier at de gir f i norsk lov, mener du da mht forbrukerkjøpsloven osv? de var ganske ille på det før, det er sant, men har du prøvd å snakke med dem i det siste? De var ikke vonde å be når jeg hadde problemer med batteriet mitt for et par år siden, f.ex. Såvidt jeg har forstått på andre også, så har de rett og slett skjerpa seg VELDIG på dette punktet. Ja, de prøver seg litt, som stort sett alle forhandlere/produsenter gjør, men generelt virker det ikke som det er noe problem lenger.

Hehe, sa det litt for å provosere apple fanboys, men desverre er det mye sant i det og. Google er kanskje like ille, men det gjør det ikke noe bedre.. og de har mindre makt over dette markedet enn apple... vil påstå man får en like bra pc til 8000 som en mac til 10000. like bra pc til 14k som mac til 17k.

Min air har sånn rar hdmi, som selvfølgelig gjør at alle vanlige hdmier trenger en extension, som gir apple 300 kr ekstra i kassa. sleipt. sier dette ikke er standard da alle tv-er, tv-bokser osv kommer med den "vanlige" utgangen.

Har de skjerpet seg mtp forbrukjerkjøpsloven er det helt fantastisk. gjenstår å se når/om jeg får problemer med maskinen :)

zapotek

Medlem
Da har jeg bestilt meg en Macbook Pro, det trodde jeg aldri skulle skje....

images

Topp