Det er egentlig EN ting som bekymrer meg med de nyere bærbare macene i forhold til proft bruk: Batteriet. En ting er telefonen, der kan jeg alltids klare meg med en annen billigvariant noen dager hvis det skulle bli krise, men macen? Jeg kan ikke ha dette som hovedmaskin, og kanskje plutselig måtte klare meg uten den en uke hvis batteriet må byttes, så å gjøre dette så til de grader innebygget selv i proffmodeller tror jeg er et dumt grep. Dette gjelder jo alle, ikke bare retina-modellen. Så nå er det enda en grunn til å gå over til mac pro (altså den store stasjonære boksen) for min del.
Mulig å ta 30% er for mye, men google gjør akkurat det samme, MobyDick:
Transaction Fees - Google Play for Developers Help - så jeg vet egentlig ikke om det er så helt borti natta galt allikevel. Dyrere enn sammeliknbare maskiner? Nei, faktisk ikke, sjekk sammenliknbare
highend windowslaptoper, så ser du at de er både like dyre og dyrere, men apple har rett og slett ingen billig-maskiner, som de fleste andre produsentene har.
Sjekk f.ex. hos Dell, se på de dyrere laptopene deres
Hvilken HDMI-inngang er det apple har som ikke er standard (nb: jeg sier ikke at det ikke stemmer, jeg har bare ikke fått det med meg)?
...og når du sier at de gir f i norsk lov, mener du da mht forbrukerkjøpsloven osv? de var ganske ille på det før, det er sant, men har du prøvd å snakke med dem i det siste? De var ikke vonde å be når jeg hadde problemer med batteriet mitt for et par år siden, f.ex. Såvidt jeg har forstått på andre også, så har de rett og slett skjerpa seg VELDIG på dette punktet. Ja, de prøver seg litt, som stort sett alle forhandlere/produsenter gjør, men generelt virker det ikke som det er noe problem lenger.