Å verdette ett selskap som dette for 100 mill, når verdien er.. Ja hva er verdien ? Hva er overskuddet deres ? Webselskap går vanligvis ikek for med enn 6 til 12 x årlig overskudd
Jeg er villig til å vedde mye på at jeg eller andre her som har peiing på web og lever av web kan skape ett av norges største nettsamfunn med halvparten av slike verdier i bakhånd til å benytte på reklame. Å utvikle ett slikt konsept koster IKKE mye, og kan gjøres relativt hurtig ( 6 mnder for å ta godt i)
At du mener 30-40 dressfolk som IKKE lever av web, har så sinnsykt god peiling på å verdsette ett selskap er din sak, jeg vet ialfall at verdien av ett nettsamfunn på 300k brukere ikke er 100 millioner.
Hei Andersen,
I fjor omsatte Biip.no for over 6 mill, og satt igjen med ca 1,2 mill. (ikke 3 mill i omsetning og -200.000 kr i underskudd - det var i 2005)... I år budsjetterer vi med en omsetning på 12-14 mill (dobling fra 2006, som var dobling fra 2005) - og budsjetter med en gevinst på ca 8 mill. (forutsatt at vi får den hjelpen vi håper på, fra Nettavisen og Egmont)... Så når du sier at webselskap går 12x årlig overskudd, ja - da ble jo Biip.no verdt ca 100 mill allikevel da? Til informasjon: 8 millioner ganget med 12 = 96 mill NOK.
Når det gjelder dette med at du mener at du har så peiling på nett og "når som helst" kan skape Norges største nettsamfunn, så anbefaler jeg deg virkelig til å prøve - fordi det høres ut som en lovende plan. Som noen andre har sagt før meg, så er det rart at Nettavisen og Egmont gadd å bruke penger på Biip.no - når de bare kunne ha tatt en telefon til deg?
Når det gjelder de 30-40 dressfolka jeg snakket om, så er dette styret i TV2 Interaktiv, Nettavisen og Egmont - så joda, de lever av web; og i enda større grad enn deg selv. Så jeg regner de for å være forholdsvis oppegående folk - også i nettsammenheng. Det tror jeg faktisk de har vært, helt siden 1998/99?
Til opplysning har Biip.no brukt totalt 250-300.000 kr på reklame - siden oppstarten i juni 2005. Da inkluderer jeg ting helt ned til Google Adwords... Så det er ikke slik at vi har brukt 50 millioner på reklame - for å oppnå en potensiell gevinst på 100 mill. ved et salg; vår trafikkvekst har vært nesten utelukkende organisk, basert på interessen rundt deling av bilder, promotering av seg selv, invitering av venner og kommunikasjon mellom mennesker.
Og grunnen til at vi har brukt så lite penger på reklame? Kort fortalt: Det fungerer ikke for nettsamfunn. Nettsamfunn er drevet nærmest utelukkende av "word of mouth"; det nytter ikke å invitere 1000 fremmede inn i et rom - hvis man ikke samtidig klarer å få med alle vennene deres. Først da blir lokalet åsted for en fest - og først da kan man oppnå suksess innen nettsamfunn. Så planen til Andersen om å bruke 50 mill på annonsering - det ville ikke fungert.
Hvis dere ikke tror meg, bare sjekk Alexa Rankings for
Playahead|V2.5 - King of internet - som er eid av Modern Times Group, og som jeg vet at nylig har blåst av en reklamekampanje verdt ca 10 mill NOK (de har bl.a vært på VG.no, TV3, TV4 og radio...) Se på Alexa Rankingen deres - og når du har gjort det Andersen, så kan du poste tankene dine rundt hvordan dette matcher ditt utsagn om at det "bare er å bruke 50 mill på markedsføring" for å skape et suksessfullt nettsamfunn.
For all del, jeg syntes det er veldig bra at folk er kritisk - også til Biip-salget og hva vi driver med - men jeg blir bare oppgitt når folk uttaler seg skråsikkert uten å ha verken generell kompetanse om økonomi og internett - eller detaljekjennskap til avtalen og forholdene rundt den.