Hei gutta,
fant akkurat tråden og tenkte jeg skulle gi mine innspill
Først av alt, takk for alle gratulasjoner! Det er veldig hyggelig...
Ser at mange mener at dette er letttjente penger, men la meg bare begynne med å si at: Det er det ikke. Som Msites Ltd sier, så er det først nå shitten begynner: Hittil har vi kunnet drive Biip som vi ville, ta litt utbytte her og der, komme på kontoret kl 11:00 (og riktignok jobbe til kl 02:00) og generellt sett være "sjef". I dag mottok jeg den første eposten fra økonomidirektøren i Nettavisen, med beskjed om at vi heretter skulle levere månedlige regnskapsrapporter - slik at Nettavisen til enhver tid hadde oversikt over inntekts- og utgiftsbildet i firmaet. For en som allerede hater papirarbeid - da det kun stjeler utviklingstid - så er dette virkelig dritt.
Videre er det også slik at vi nå møter en hel masse andre krav, om alt fra standarisering av arbeidsrutiner - til nye plikter i forhold til samarbeid på tvers av eierselskapenes nettsider. Mye av dette er veldig positivt - og noe av dette tar fokus vekk fra det viktigste vi gjør; nemlig utviklingen av selve nettsamfunnet.
Vi har heller ikke "fått" 100 mill nå; vi har fått en sum av en viss størrelse - og retten til å tjene inntil 100 mill, om ting går som de skal de neste 3 årene. Dette kommer til å forutsette at vi jobber ekstremt bra, og nærmest ikke gjør noen feil - men det er absolutt mulig.
Samtidig skal det sies, som atomet nevner, at vi i perioden 2004-2006 jobbet uten lønn, hadde dritt-dårlige sidejobber og sleit rumpa av oss - uten at noen stod og viftet med en sjekk som det stod "100 mill" på. Vi kunne ha gjort alt dette arbeidet, bare for å ha gått skikkelig på trynet.
Når det gjelder dette som "Andersen" sier, om at det er "helt latterlig å verdsette et slikt nettsamfunn til 100 millioner", så vil jeg heller si at dét i seg selv er en latterlig uttalelse - som viser at "Andersen" ikke er den skarpeste kniven i skuffen.
For det første, så er det slik at en nettside er verdt nøyaktig det noen er villig til å betale. Videre så er det også slik at Biip-prisingen er blitt gjennomgått av totalt 3 bedriftsstyrer - TV2 Interaktiv, Mediehuset Nettavisen og Egmont - i tillegg til KPMG og advokatfirmaer; og jeg anser disse 30-40 folkene som litt mer kompetente til å vurdere verdien i Biip.no enn anonyme nicks på nettet.
Når man i tillegg ser at vi hadde 6 millioner i omsetning i 3. driftsår, og dobler (!) dette i 4. driftsår, så er en multippel på knappe 12x P/E i 2008 veldig beskjedent. Dette er jo forøvrig det samme de sa om Myspace.com da det ble solgt til Ruport Murdoch; som tjente inn hele kjøpssummen i løpet av 4-5 måneder...
Nå skal det sies at jeg ikke er i noen posisjon til å garantere at dette kommer til å bli tidens deal, verden for meg selv eller kjøperne - til det er det for mange ukjente variabler - men vi skal i hvert fall gjøre det beste vi kan, og jeg er veldig positiv med tanke på fremtiden.