Det er ikke ok.
Det er ikke Netflix og YouTube som bruker båndbredde, det er brukere som deg og meg. Og vi brukerne betaler allerede alt for dyrt for båndbredden. Telenor går med kjempeoverskudd hele tiden fordi vi betaler for mye.
Jo ja nja.. Litt enig.. Men da det er fryktelig vanskelig å måle hver bruker sin totale datamengde på de forskjellige tjenestene vil det letteste bli å fakturere den aktuelle tjenesten. Så får de se på hvordan de skal betale for seg og kreve inn penger. De fleste store selskap på nett tjener fryktelig mye penger. Men det er sikkert ikke den beste løsningen.
Men om alternativet er å la alle lide under kapasitetsproblemer eller å la de største betale for seg så blir jo den beste løsningen å fakturere innholdsleverandørene.
Ang struping av fart til feks netflix så høres det verre ut enn det det er.
Det saken handler om er ikke hastighet i gb/S men hvor i nettverket netflix får tilgang.
Netflix har en egen løsning for cache og peering, problemet med netflix er at de suger til seg båndbredde både ned og oppstrøms. Netflix skaper ubalanse i systemene og står faktisk for 30% av peaktrafikken i USA i 2013. Netflix ønsker direkte peering i nettene til isp-ene for å få raskest fart, men dette koster en del for isp-ene.
Det eneste ISP-ene har gjort er å ikke favorisere netflix og dermed puttet dem i kurven med alle de andre. Da får du høyere ping, lavere hastighet og rett og slett en dårligere tilkobling.
Grunnen til at hastigheten til netflix synker er at trafikken øker samtidig som isp-ene ikke gidder å optimalisere nettene sine for netflix uten noen form for kompensasjon. Ingen slutter å bruker internett selv om netflix må betale ekstra for å streame ut 4k filmer.
Som det står flere plasser: "Netflix har rett og slett vokst seg ut av de tidligere peering avtalene"
Når man kan se utslag i ett helt lands internetttrafikk når en enkelt tjeneste går fra 720p til 1080p på streamingen så betyr det at de bruker mye båndbredde.
Jeg har kun skumlest en del artikler, men om dere ønsker å lese mer er stikkordene symetrisk og asymetrisk peering og direkte peering. Jeg forstår godt ISP-ene.