Ulovlige lån til ansatte/eiere er en veldig vanlig anmerkning, men den første anmerkningen må sies å være relativt grov. Å føre som tap i stedet for å kreditere betyr unndragelse av skatt.
Det er kun alvorlig hvis det er gjort med forsett og det formålet å unndra skatt. Hvis det går på manglende kompetanse, noe jeg antar det gjør siden det også er slurvet med skattetrekkskonto etc (noe jeg leser mellom linjene på anmerkingen) så er det høyst sannsynlig ikke gjort med det formålet å unndra skatt.
Videre er det heller ikke nevnt noe om størrelsen på summene her, noe som også er med på bestemme om det er et alvorlig overtramp.
@peterandrej: din vurdering er totalt på viddene. Selskapet har levert regnskap - derav også ført det, samt fått det godkjent av revisor. Det står ingenting om at man ikke har betalt moms, men ikke har gode nok rutiner for dette. Rapportering til myndigheter har blitt innfridd, men ikke helt etter lovboka.
Ulovlige lån kan være så lite som at man har tatt ut penger til privat bruk fra konto uten å føre bilaget. Og, her kan vi snakke om hundrelapper.
Så min konklusjon og erfaringsbetraktning er fremdeles den samme.
Det er utrolig mange bedrifter som driver både godt og legitimt med jevnlige revisoranmerkinger. Dette betyr ikke at det er kjeltringer eller en mindre bra bedrift å handle med.
Jeg vil heller si at lovkravene for SMB-bedriftene er for strenge og rigide i forhold til hverdagen til disse bedriftene.
Jeg sier ikke at det er helt greit å bryte lovkravene, men at det forekommer ofte og at i dette tilfellet ikke så ut til å være spesielt alvorlige brudd.
@Kenneth: Det har ikke slått deg at det har vært høstferie? Det kan være grunnen til at man ikke har svart. Vi er ikke uenige om at man bør svare innen en uke på en eller annen måte - manuelt eller en automatisk beskjed om at de har ferielukket.
Å bruke en referanse som grunnlag for det virkemiddelet du bruker for å sverte denne bedriften synes jeg blir tynt. Det er DET jeg reagerer på.
Å sverte bedrifter på denne måten kan man også bli holdt ansvarlig for hvis bedriften ønsker å forfølge det. Bare et lite tips!