Frilansoppdrag for en som normalt ikke er frilanser?

Aurelius

New Member
Jeg er litt usikker på hvilket underforum som vil være korrekt for dette, så om jeg har valgt feil beklager jeg på forhånd.

La meg først si rett ut at dette er noe jeg vet svært lite om, så om spørsmålet fremstår som idiotisk eller åpenbart, ber jeg likevel om seriøse og lettfattelige svar. Kort fortalt: Jeg arbeider ikke normalt som skribent og er ansatt i annet yrke. Med andre ord har jeg ikke registrert enkeltmannsforetak eller lignende. Imidlertid er en større norsk nettside interessert i å få meg til å skrive en artikkel for dem om et tema jeg besitter mye kunnskap om. Det jeg lurer på er rett og slett hvordan jeg rent praktisk skal håndtere dette, med tanke på betaling, evt. skriftlig avtale/kontrakt, skatt, etc. Kan noen her hjelpe meg med en kjapp veiledning?

zapotek

Medlem
Du har kun 2 valg:

1) De ansetter deg og gir deg lønn for arbeidet.
2) Du registrer et foretak (f.eks. ENK), og fakturerer dem for arbeidet.

hansson

Langveisfarende
Her kan du be om å få pengene utbetalt som lønn, det er nok det mest korrekte i et slikt tilfelle. Hvis ikke må du lage en slags kvittering på mottatt honorar, og føre opp inntekten på selvangivelsen som næringsinntekt/annen inntekt. Du kan jo bare be arbeidsgiveren trekke deg litt ekstra i skatt en måned, så har du dekket inn ekstraskatten jobben utløser.

En kjapp kontrakt kan du jo lage, det holder sikkert med en e-post du ber dem bekrefte. Husk å sette som vilkår at de bare bruker artikkelen i det mediet dere har avtalt (altså ikke på trykk i magasin e.l. i tillegg til nettstedet). Skal de bruke artikkelen flere steder må de betale mer. Logisk, men mange publikasjoner vil ikke betale mer. Siden du er ekspert og de vil ha deg, bør du dra på i første pristilbud, så får dere heller diskutere dere fram etter det hvis de synes du er for dyr. De fleste priser seg nok for lavt i første omgang.

Aurelius

New Member
Takk for kjappe og gode svar. Virker som om dette er enklere enn jeg fryktet. Når det gjelder pris, så synes jeg det er veldig vanskelig å vurdere hva som er rimelig, ettersom jeg som sagt ikke jobber som skribent til vanlig og derfor ikke vet hva som er "going rate". Hva angår min ekspertise, så er dette en "big fish, small pond"-situasjon: jeg er neppe en stor ekspert i internasjonal sammenheng, men det er omtrent ingen i Norge som besitter mer enn vage fordommer om temaet.

NilsF

Medlem
Et utgangspunkt kan kanskje være Frilanskalkulatoren.no til Frilansjournalistene/Norsk Journalistlag, som erstatter de tidligere "Frilanssatsene". "Problemet" blir da kanskje å finne "riktig" grunnsats for timelønn.

Hvis oppdraget er å regne som et "ekspertoppdrag" der det er du som besitter kunnskapen, i motsetning til når en vanlig frilansjournalist intervjuer en annen kilde, så vil jeg tro at du kan beregne deg en noe høyere timesats enn vanlig timesats (alt etter hva oppdraget konkret går ut på).

De gamle Frilanssatsene fra 2010, før den nye ordningen, er å finne her. Og så kan du plusse på for lønnsstigning. (Jeg anbefaler deg å undersøke mer på egenhånd, da jeg ikke har inngående kunnskaper om temaet).

Sist redigert:

NilsF

Medlem
NJs omtale av Frilanskalkulatoren:

"NJs frilanskalkulator er et verktøy for NJ-frilansere som gjør det enkelt å kalkulere priser basert på lønnsnivået i mediebransjen. Med kalkulatoren kan en frilanser beregne timepriser og honorarer.

Frilanskalkulatoren er basert på NJs lønnsstatistikk og hovedprinsippet er å beregne priser ut fra medgått tid.

Med kalkulatoren som verktøy kan alle se hva en frilanser må ha betalt for å tjene det samme som ansatte kolleger. Kalkulatoren kan brukes av frilansere for å beregne egne timepriser, lage prislister, som underlag til fakturaer og regninger, og til å etterkalkulere jobber. Frilansere som velger å bruke kalkulatoren vil komme fram til differensierte priser avhengig av oppdragsgivere, egne kostnader og driftsmåte. Målet for kalkulatoren er at frilansere skal kunne ta ut samme lønn som ansatte kolleger med sammenlignbar kompetanse, erfaring, arbeidsområde og profesjonalitet.

Nettstedet Frilanskalkulatoren.no inneholder informasjon for næringsdrivende frilansere, lønnsfrilansere og oppdragsgivere og lenker til nedlasting av kalkulator og dokumentasjon."

Les mer her

Topp