Det er to ting som er viktige for en erfaren og god selger.
Lønn - han vil gjerne vite at han tjener gode kroner, ikke at han kan tjene gode kroner
Budsjett - budsjettet må være realistisk og oppnåelig. Det betyr ikke at det skal settes lavt, men at dette er noe man kan forholde seg til og har en realitet i forhold til virkeligheten.
Når disse to er på plass gir det nok trygghet til at man kan være i et yrke der inntekter/lønn kan variere stort etter markedets påvirkning.
Når dette er sagt, så finnes det vel like mange forskjellige personligheter blant selgere som det er representert i befolkningen. Alt fra alkoholikere til de dresskledde moteriktige gutta som liker å vise seg frem.
Alle disse forskjellige menneskene har forskjellige ting som trigger dem ut ifra alder, bosted, interesser etc.
Så kommer det an på om man jobber i team, eller alene - eventuelt en kombinasjon av dette.
Ting som trigger meg - trenger ikke trigge en annen.
Men, noen ting tror jeg man kan finne som fellesnevnere allikevel.
Lønn - har man mulighet til å være en lønnsvinner i markedet du er i, er dette selvfølgelig noe som kan trigge noen til å skifte jobb. Men, jeg ville ikke hatt dette som det eneste og viktigste da det sannsynligvis kun lokker de som har pengene som eneste motivasjon. Disse vil også kunne skifte beite mens de er under deg - på et hvilket som helst tidspunkt.
Faglig oppdatering - muligheten til å få faglig påfyll med lønn er noe som også kan lokke. Om det er innen din bransje, eller om det er innen salg må du nesten finne ut av selv. Men, å være konkret på hva man får være med på kan være lurt.
Ellers er det nok mange som lar seg trigge av utstyr man får i jobben. Firmabil, telefon, it-utstyr (pc/mac, ipad etc.)