Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forståsegpå

Liandrian

Medlem
Tenker at en rekke av dere har opplevd dette en og annen gang. Hvor personer i din sosiale krets (familie, venner eller tilfeldige på fest eller faktisk også kunder) forsøker å "forstå" hvorfor du valgte å starte med nettbutikk. Jeg merker at jeg blir irritert og har lyst til å være så barnslig å si :" Jeg vil ikke bli forstått! Jeg startet nettbutikk og sånn er det. Bruk et speil og analyser deg selv. Du vil bli overrasket.".
Jeg forstår at man skal gjøre PR og promotere butikken og forklarer litt nærmere "hvorfor akkurat brettspill?". Men hvorfor er dette interessant?

Jeg driver nettbutikk med et så "retro" produkt som brettspill. Og til og med det som har allerede en etablert kjøperbase og hvor det finnes aktører som gjør det bra, så blir jeg allikevel spurt om hvorfor jeg startet med dette.

Er det greit å svare tilbake? " Hvorfor ikke?!?"
Er det kun jeg som føler at jeg må da forsvare min idè og hvorfor jeg har valgt å gå mine egne veier?
Noen som har noen tanker om dette halvt-filosofiske temaet?


#akaleiavfolksomskalforståalt
 

Liandrian

Medlem
Og her har vi enda en "typisk" stilling man må ta som nettbutikk-eier.
Alle valgene underveis:

Hvilke valg man gjør i forhold til E-commerce siden,priser på varene, markedsføring, hvilke webløsning, hvilke tilbyder av servertjenester, visittkort, klistremerker etc etc... Jeg ser jevnlig på dette forumet hvor det virker som at de ønsker å dyppe tærne sine i vannet, men tør ikke fordi de er redde for å kjenne om det er for varmt eller kaldt.

Ja, jeg var en sånn en før. Men jeg var redd for å ta feil, og da blir resultatet fraværende.
Jeg lyttet til et råd når jeg var på en grunderkonferanse :" Ta nå et valg...ikke sitt å vent på at noen andre gir deg svaret. Enten så vet du at dette er rett/galt eller så får du erfaringen som tilsier at du kan si hva som funker og ikke. Ingen får kun gode erfaringer gjennom livet." Og med det i bakhodet, så satte jeg meg ned og tok en rekke med valg som fortsatt står i nettbutikken.
 
Nå er vel også nettbutikk en økende trend og kommer til å ta over mer og mer for vanlige butikker, så hvorfor skal ikke man ville satse på det?
Om du er interessert i brettspill og føler at det er noe du kan leve av så er jo det bare flott. Det at du er veldig interessert i det du selger gjør nok at butikken og innholdet blir bedre i tillegg.

Enkelt og greit, kan du leve av det du har lyst å jobbe med er det vel det som er den beste grunnen å gi?
 

Liandrian

Medlem
Er det noen statistikk som viser at nettbutikk triumfer varehandel over disk?

Jeg har en samboer som jobber i et konsern hvor det er tall der som viser det motsatte. H&M f.eks viser jo til stadig årsbeste over disk kontra nettbutikk. (Det er ikke der hun jobber btw!)
 

Britta

stoffdronning
H&M f.eks viser jo til stadig årsbeste over disk kontra nettbutikk.

Men så har jo H&M også minst en butikk i hver mellomstor by?
For min del kommer vår omsetning halvparten fra butikk og halvparten fra nettbutikk - og det i en bransje hvor det var den store butikkdøden etter at kjøpeklær fra øst ble billigere enn å lage selv (skjønte etterhvert at det var vanlig i Norge å sy til ungene sine i gamle dager fordi det var billigere enn å kjøpe - før oljen liksom , der Norge var fattigmann i Europa).

Jeg kan nok tenke meg at det er bransjer som selger bedre på nett og andre som selger bedre i fysisk butikk. Litt avhengig av hvor lett varen er tilgjengelig ellers. Altså, hvorfor kjøper blomster på nett om hver Rema har - da er nok ikke sannsynligheten stor at blomsterhandelen blir større på nett enn fysisk.

Nå vet jeg jo ikke hva du holder på med ellers - altså om du lever av nettbutikken din - men da jeg startet nettbutikk syntes jeg deet var en passelig måte å begynne å selge noe uten å risikere hus og hjem. Jeg hadde aldri startet fysisk butikk med sine forpliktelser - husleie, strøm, forikringer, lønninger osv. - om jeg ikke hadde er faringer fra nettet først.
 
Topp