Forliksråd - dekning av reiseutgifter?

Chris M

Medlem
Har to kunder som ikke vil gjøre opp for seg. Har ventet 7-8 måneder og det fører ikke frem med forhandling eller inkasso. Betalingsvilje eller evne er fraværende. Må derfor klage sakene inn for forliksrådet. Problemet er at disse kundene holder til i en helt annen del av landet og jeg må reise 8-10 timer hver vei om jeg skal kjøre og 3-4 timer hver vei med fly og påfølgende togtur. Uansett hva jeg velger vil dette medføre ekstra utgifter. På krav på 7-8000 kr pr kunde vil reiseutgiftene komme på cirka 3000 kr. Spørsmålet mitt er om jeg har rett til å inkludere reiseutgifter som en del av kravet? Det vil jo utgjøre en stor prosentvis del av kravet. I tillegg har jo forliksrådene det med av avkorte erstatningene, og dermed kan jeg sitte igjen med lite for jobben med å reise Norge rundt.

Men spørsmålet er:
Har jeg rett på dekning av reiseutgifter i forbindelse med en forlikssak?

neXon

Medlem
Kan du ikke bare sende inn faktura med et ekstra sitat til forliksrådet?
Begge parter vil få innkalling, men dere må ikke møte opp. Om ingen av dere møter opp er det forliksrådet som må komme frem til en løsning. Personen som taper må betale utgiftene.

Mitt inkassobyrå sendte en sak til forliksrådet. Ingen av partene møtte opp, og jeg vant hele saken. De bestemte at "kunden" skulle få trekk fra lønningen.
Et beløp på 1500 ble totalt 7-8000 kr :D

peterandrej

pensjonert moderator
Til neste gang kan du jo huske å sette "verneting" til en domstol nær deg i avtalen du skriver med kunder. Da skal saken føres i den domstolen som er nevnt. Da hadde det blitt sånn at kundene måtte ha møtt opp i DIN domstol i steden.

Sjansen for en uteblivelsesdom hadde jo vært voldsom.

Selv har jeg verneting i tromsø, hvilket vil si at mine kunder både må saksøke og bli søksagt av nord-troms tingrett. Det er jo veldig greit for meg.

Chris M

Medlem
Har en mistanke om at en av disse kommer til å møte. Men det er jo slik at viss en av disse sender tilsvar til forliksrådet om at de ikke aksepterer kravet, så må jeg møte. Dette selv om de sannsynligvis ikke møter selv. Og dette medfører som sagt en kinareise. Har nå kredittsjekket disse to firmaene. Et av de har to betalingsanmerkninger og en utleggsbegjæring på 18 000 kr. Så jeg kan risikere å vinne saken på uteblivelsesdom og deretter ikke få betalt.

Har forresten et spørsmål til:
Hvor lang tid kan det gå før kravet er foreldet? Begynner å nærme seg et år siden på disse to nå. Har hørt at dette er fristen. Men har også hørt at foreldelsesfristen er tre år. Noen vet dette 100% sikkert?

sta

Medlem
Ja, definitivt, du har rett til å kreve reiseutgifter samt alle andre utgifter du måtte ha. Det gjelder også arbeidstid du har brukt på å papirarbeide i forb. med forliksrådsaken. F.eks 5 timer X 750 kroner. + at du kan kreve gebyret det koster å klage en sak inn for forliksrådet.

Det burde absolutt vært slikt, men i praksis er det nok ikke helt slikt. Har du inkassogebyrer med i kravet ditt kan du kreve inntil ett rettsgebyr, dvs. 860kr. for å skrive forliksklagen. Har du ikke inkassosalærer med i ditt krav kan du kreve inntill 4 x rettsgebyr for å skrive forliksklage og forberede saken.

Når det gjelder reiseutgifter er det min erfaring at praksisen her varierer noe fra forliksråd til forliksråd. Noen godkjenner reisekostnader etter statens satser mens andre er veldig restriktive med å akseptere reisekostnader i kravet. Her tror jeg det beste er å ta en telefon til det aktuelle forliksrådet å høre.

Hvis du planlegger å ikke møte opp til forliksbehandlingen må du for all del huske å få sendt en stedfortreder. Møter du ikke opp og uten gyldig fraværsgrunn skal saken avvises av forliksrådet, uansett om motparten møter opp eller ikke. Skjer dette vil du kunne få store problemer med å drive kravet inn i fremtiden.

sta

Medlem
Jeg skal ikke være veldig bastant på dette og jeg har selv varierende erfaring med hvor mye av regelværket de enkelte forliksråd faktisk benytter, men sakset fra Hva er forliksrådet? - regjeringen.no

Hva koster forliksrådsbehandlingen?

Den som ønsker å få en sak behandlet for forliksrådet, må betale et rettsgebyr. I 2008 utgjør gebyret 860 kroner. Den som taper saken blir som regel dømt til å betale sakens kostnader. Dette kan i tillegg til gebyret være blant annet reiseutgifter for parter med personlig møteplikt, et beløp inntil halvt rettsgebyr for utgifter til møte for parter uten personlig møteplikt. Videre et beløp inntil fire ganger rettsgebyret for rettshjelp ved forliksklage eller tilsvar og saksforberedelse ellers, men inntil rettsgebyret dersom klageren i tillegg krever erstatning for kostnader ved utenrettslig inndriving.

Chris M

Medlem
Peterandrej:
Er det lov å sette opp verneting i nærheten av der man holder til? Kunden/skyldner har vel rett til å kreve at saken kommer opp i hans hjemkommune? For ellers hadde vel alle gjort dette?

Det er lov, men kan noen forklare meg hva som menes med siste setning i tvistelovens § 4-6?

(1) Søksmål kan anlegges ved den domstol som partene har avtalt. En slik avtale kan enten avskjære eller komme i tillegg til de verneting som følger av §§ 4-3 til 4-5.

(2) En avtale som utvider eller begrenser norske domstolers internasjonale kompetanse, må være skriftlig.

(3) En avtale mellom en forbruker og en næringsdrivende som begrenser søksmålsadgangen utover det som følger av §§ 4-4 og 4-5, må inngås skriftlig. En avtale inngått før tvisten oppstod, er ikke bindende for forbrukeren.

De fleste kontrakter skrives vel lenge før tvisten oppstår, så... Hva betyr dette? At man kan spesifisere et verneting i kontrakten, men at kunden kan velge at dette vernetinget ikke gjelder likevel?

Chris M

Medlem
Jeg tolker det slik at man kan sette opp verneting der man vil. Men dersom motparten krever det så må du i forliksrådet i den kommunen uansett.

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Verneting er vel først når en sak skal opp i en domstol.
Et forliksråd er ingen domstol, og kunden kan kreve å møte i lokalt forliksråd.
Eller tar jeg helt feil?

--
Håvard Wilhelmsen
nordkappnett.no

Topp