Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Finansiering nettbutikk

Tussete

Medlem
Siden jeg har begrensede midler, vurderer jeg å involvere et familiemedlem økonomisk i oppstarten av en nettbutikk. Jeg har kikket litt på ulike tråder her, med mange gode tips og erfaringer, men jeg har nesten ikke funnet noe om hvordan dere som har nettbutikker med eget lager har valgt å finansiere nettbutikken deres?

Har dere satset høyt og tatt opp lån, har dere fått hjelp av innovasjon Norge, har dere hatt litt midler og økt varebeholdning i takt med inntjeningen?

Er her noen som har hatt NAV involvert i prosessen på en eller annen måte?
(vet de kan bistå i en oppstartsperiode)

Føler den økonomiske biten er flaskehalsen og er redd for at jeg ikke kan lykkes om jeg har et for lite vareutvalg og lager. Så jeg setter virkelig stor pris på innspill som kan gi meg et bedre innblikk i hvordan andre gjør eller innser at de burde ha gjort det. :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Mitt råd: ikke involver familie. Bedre med noen som stiller harde krav for tilbakebetaling.
Jeg har bygget opp litt og litt; det er ikke alt for vanskelig å vokse fort, men å vokse er ikke noe mål. Vokse kan ellers bli fort dyrt.
F.eks. så må du betale leverandøren FØR du får varene, og du må sende kundene FØR du får betalt. Du leker bank, på en måte, uten å få betalt rente.
 

griulf

Medlem
Bygg deg opp sakte og sikkert. Veldig vanskelig å få rask suksess. Sørg for å ha få og små faste utgifter, og vær flink på å få inn pengene folk skylder deg.
 

Tussete

Medlem
Mitt råd: ikke involver familie. Bedre med noen som stiller harde krav for tilbakebetaling.
Jeg har bygget opp litt og litt; det er ikke alt for vanskelig å vokse fort, men å vokse er ikke noe mål. Vokse kan ellers bli fort dyrt.
F.eks. så må du betale leverandøren FØR du får varene, og du må sende kundene FØR du får betalt. Du leker bank, på en måte, uten å få betalt rente.

Det er det jeg også tenker, at jeg ikke har råd til en rask vekst. mtp faste utgifter og helsemessige utfordinger målet mitt er lite og greit, inennen seks mnd skal jeg ha en hobby jeg kan leve av, i første omgang. Om og når jeg er klar for mer, skal jeg kunne ekspandere ut ifra det grunnlaget jeg bygger nå.

Jeg tror nok en forskudd på arv vil være det beste alternativet for å anskaffe kapital. Da jeg ønsker å stå som eneeier.
 

Tussete

Medlem
Bygg deg opp sakte og sikkert. Veldig vanskelig å få rask suksess. Sørg for å ha få og små faste utgifter, og vær flink på å få inn pengene folk skylder deg.

Jeg ser ofte selv når jeg handler på nett, at i møte med nye og ukjente nettbutikker velger jeg ofte betalingsløsningene som betyr at jeg får varene først. Klarnakonto eller faktura.
Har du (eller andre) erfaring med å sende med faktura innhente betaling selv?
 

wellendorf

Medlem
Startet stille og rolig uten noe form for reklame. Dette gjorde at jeg hadde "tid" til å bygge opp varelageret. Hver mnd når lønningen fra min A4 jobb kom på konto bestilte jeg varer. Når jeg følte varelageret var stort nok med en del forskjellig startet jeg å reklamere.
Har tydligvis truffet spikeren på hodet veldig bra, omsetningen øker for hver mnd som går. (Akkurat dette stresser meg litt da jeg ikke har planer om å slutte min A4 jobb som er som hånd i hanske med høgskoleutdannelsen jeg tar)

Kunne fint sluttet jobben og tatt ut mer i lønn enn jeg får derfra, men som sagt; ingen planer om det ennå =)
 

Tussete

Medlem
Høres flott ut, jeg vurderer å benytte meg av finn og qxl i starten, for å få igang salg.

(Om det er siden din som er linket til, så kan jeg tipse deg om at jeg har googlet og lett etter pinata for tredje gang de siste to årene, og din side har ikke kommet opp, men hadde den det hadde jeg handlet derfra siden de er lik de jeg har sett, men rimligere og siden ser mye finere, mer seriøs og ryddigere enn de 10-15 andre jeg var innom og endte opp med å ikke handle hos. ;))
 
Sist redigert:

wellendorf

Medlem
Takker for flotte ord :) Og ja, min side:)
Jeg startet opp høsten 2013, og fikk nylig pinataer inn i nettbutikken. Har ikke jobbet med plassering/SEO når det gjelder dette ennå. Akkurat nå er jeg midt i eksamenstid som gjør at nettbutikken blir mindre prioritert:) (Sender igrunn kun ut ordre, svarer på henvendelser og bestiller varer)
Har lang vei igjen før jeg er fornøyd der :)
 

webfyr

Medlem
Bare for å støtte opp om det som ble sagt over: Aldri, jeg gjentar, aldri bland inn familie eller venner i business-planen. Det kan være fristende, fra begges ståsted, men den dagen noe skjærer seg, så sliter man. Man vet aldri hvordan det vil gå.

Vær forsiktig med å være for optimistisk i starten. Jeg startet selv opp en nettbutikk innenfor et smalt området og kjøpte 5-6 produkter av hver type. For å klare være konkurransedyktig var jeg avhengig av lave transportkostnader og lave marginer - du må være veldig bevist på logistikken fra A til Å før du starter, butikken din må være unik og du må ha budsjett til markedsføring.

Tenk også på at du må ha marginer til å takle tap, f.eks. returvarer som leverandør ikke vil ta tilbake pga skade eller konkurs.

Transaksjonsavgifter må du også ta høyde for hvis du tar kredittkort.
 
Topp