Etiske aspekter rundt epostmarkedsføring

sta

Medlem
Vi diskuterer mulige markedsføringsmetoder for 2012 på jobben idag og kom inn på bruken av epostmarkedsføring til generelle adresser (salg@ , post@, etc.). Juridisk er dette ok men etisk er det kanskje noe mer tvilsomt.

Hva er den generelle oppfatningen blant medlemmene her på Webforumet rundt masseutsendelse av epost? Er det noe du driver med? Evt. hvorfor/hvorfor ikke?

peterandrej

pensjonert moderator
Det funker ikke. Hvorfor? Vel, vi gjør alt vi kan for å kvitte oss med push-markedsføring. Vi registrerer oss i registre for dem som ikke vil bli solgt ting over telefon, vi klistrer "nei, takk til uadressert reklame" på postkassene, installerer alle mulige spamfiltre i epostklientene våre, og i nettleserne våre - hva gjør vi der? Vel, inn med adblockere og pop-up-blockere og pop-under blockere og pop i midten blockere og alt mulig.

Det å bare sende denne spammen din til alle epostadresser av typen salg@ og post@ er omtrent det samme som at spammerne oppdager et lite hull i spamfilteret vårt. Vi blir ikke sinna, bare oppgitt over at vi må merke spammen som "spam".

Tony J

Alle skal få
Jeg vet ikke om en eneste person som synes det er ok å få epostreklame.

Jeg vet ikke av noen som liker tv og radioreklame heller :)
(de få morsomme reklamene som kommer for sjelden er unntaket)

Tror alle , hvis det hadde vært en universiell superknapp for dette, ville filtrert bort all reklame som hadde funtes og heller hadde søkt på det han/hun ønsker informasjon om.

Hvis bedriften i dette tilfellet har epostlister som folk selv har godkjent i en registreringsprosess e.l så vil det være helt ok å sende ut reklame og nyhetsoppdateringer.

Ironisk nok tror jeg at privatpersoner mer ser igjennom fingrene på uønsket reklame enn bedrifter. Men det er hva jeg tror.

Tony

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Enten så har man push, eller så har man pull. Enkelt sagt da.

Google Ads på søkeresultat-side anser jeg som pull - relevant for meg i den modus jeg befinner meg i - på jakt etter info eller produkter.
Facebook ads er push (muligens relevant, men fremdeles push); andre eksempler på push er oppsøkende telefonsalg, epost i min inbox, en faks med info om faktura2000 som (fremdeles) oppfyller kravene til den nye bokføringsloven, bensinhåndtaket når jeg fyller drivstoff, kinoreklame ...

Vi har ikke snakket så mye om etiske aspekter rundt epost-basert markedsføring, kanskje fordi når folk reagerer på epost-spam, så er det delvis fordi de ikke har vennet seg til å behandle det akkurat som annet spam. F.eks. før og under en film, forsiden av avisens nettside, når du venter på bussen, kjører bak en lastebil, går på gate..

peterandrej

pensjonert moderator
Enten så har man push, eller så har man pull. Enkelt sagt da.

Google Ads på søkeresultat-side anser jeg som pull - relevant for meg i den modus jeg befinner meg i - på jakt etter info eller produkter.

Tror du har misforstått begrepet "pull-marketing". Det sentrale er jo nettopp at du IKKE søker på google etter "håndverker i Tønsberg" siden du ALLEREDE kjenner til en håndverker i Tønsberg som er innmari flink. I den grad du søker etter noe søker du da etter denne håndverkerens telefonnummer.

Google Ads er en push-kanal selv om segmenteringen er bedre enn ved f.eks annonser på VGNett.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hm.. tenkte ikke så mye marketing og skal lese meg opp litt om pull-marketing. Et ukjent begrep egentlig.

Jeg tenkte mest på informasjon. Jeg har ingen annen hensikt med å besøke G enn å forsøke å lokalisere noe. Siden jeg har brukt G noen ganger vet jeg at det er to typer å komme bort i: betalte og ikke-betalte oppføringer (men det er egentlig vel en annen sak).
FB besøker/bruker jeg for en helt annen grunn.

Hvis G-ads er push, så ville vel organiske resultater også være push, og det ser jeg ikke helt. Som sagt, får lese litt.

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis G-ads er push, så ville vel organiske resultater også være push, og det ser jeg ikke helt. Som sagt, får lese litt.

Anbefaler boken "Unmarketing" som beskriver disse tingene på en enkel måte. Du behøver ingen bakgrunn fra markedsføringsfaget for å kunne følge denne boken.

Amazon.com: UnMarketing: Stop Marketing. Start Engaging. (9780470617878): Scott Stratten: Books

Det viktigste her er at du ikke ser deg blind på teknologi og begreper hvermansen bruker. Pull handler egentlig bare om langsiktig relasjonsbygging, dvs at du snakker med folk slik at når de engang får bruk for deg så vet de om deg og ringer deg. Verre er det ikke. Om de så søker etter deg på Google for å finne telefonnummeret er ikke viktig, siden det viktige er at dere har en eller annen relasjon på forhånd.

Push-marketing handler om å finne opp et produkt, trykke opp store bannere og så klistre disse opp på alle lyktestolper du finner. All reklame er i praksis push-marketing. Denne modellen har på mange måter spilt ut sin rolle siden vi forbrukere har blitt immune mot denne typen påvirkning, men det er selvsagt ingen tvil om at reklame fortsatt kan fungere godt i et planlagt samspill med ulike relasjonsbyggende tiltak.

En annen ting som er viktig å huske på er at det ikke vanntette skott mellom pull- og push-marketing. Du driver ikke pull-marketing bare du har en twitterkonto liksom. Det er hva du faktisk GJØR med teknologien som spiller en rolle. Mange bedrifter kjører merkelige kombo-modeller på dette. F.eks fremhever stadig flere større bedrifter sine ansatte i annonser, spesielt på nett. Type "snakk med Nina i Nordea om lån". Det er IKKE et relasjonsbyggende tiltak (pull-marketing), men dersom Nina hadde opprettet en twitterkonto og så begynt å hjelpe alle mulige folk (enten de var nordea-kunder eller ikke) med lånene sine og andre ting, så hadde det vært et relasjonsbyggende tiltak.

Grunnen til at store bedrifter driver ganske lite med dette skyldes at det i store bedrifter ofte er en ganske sterk kultur for å fremheve bedriften og ikke folkene som jobber der. Samtidig er det ikke å komme bort fra at relasjonsbygging tar tid, gir sjelden umiddelbare resultater og blir derfor oppfattet som sløsing av tid.

Type "hvorfor skal vi snakke med folk som ikke er kunder av oss? Da får vi jo ikke gjort noe som helst."

Sist redigert:

picxx

WF 09
Ikke analyser noe i hjel. Bare prøv det. Virker det ikke, så ikke forfølg akkurat den metoden.

sta

Medlem
Takker for mange nyttige innspill.

Jeg kan nevne at vi forsøkte oss med et par epostkampanjer i 2011 og oppnådde bra resultat på disse, både kortsiktig der og da, og i etterkant med kunder som tok kontakt med oss fordi de husket oss fra epostkampanjen flere måneder tidligere. Grunnen til at vi ikke bare kjører på med nye kampanjer er at jeg er skeptisk til denne markedsføringsmetoden. Som alle andre hater også jeg spam og jeg er bekymret for at det kan skade selskapets omdømme på lengre sikt.

peterandrej

pensjonert moderator
Grunnen til at vi ikke bare kjører på med nye kampanjer er at jeg er skeptisk til denne markedsføringsmetoden. Som alle andre hater også jeg spam og jeg er bekymret for at det kan skade selskapets omdømme på lengre sikt.

Ja, det kan skade omdømmet til bedriften. Omdømme = det andre sier om din bedrift. Så hvis du sender spam til meg så blir jeg sur siden jeg må slette det, og så går jeg inn til min kollega Ørjan og sier at den bedriften der er noen skikkelige forbainna hestkuka æ fan sku trøkka ner i et helvætes rævhoill og tatt rennafart å sparka inn i hælvete.

Hvis du skjønner :)

Britta

stoffdronning
Jeg vet ikke om en eneste person som synes det er ok å få epostreklame.

Da kan du gjerne få alle 'bli slankere med piller' og 'ha bedre sex med piller'-mail jeg fremdeles får av og til. Som er jo reklame det og.

Det er vel ikke den typen reklame du snakker om? :p

For min del er e-postreklame ok som kommer i form av nyhetsbrev jeg ga samtykke til eller av bedrifter jeg er kunde fra før.
Alt annet er like mye spam som uadressert reklame i postkassa (Kunne jeg velge hva jeg ville ha i postkassa hadde jeg tatt bort 'nei takk'-klistremerke. Men heller ingenting enn alt).

picxx

WF 09
Medmindre man driver å selger bibler i bibelbeltet skader man neppe omdømmet til bedriften om det er epost, radio, tv eller andre medier man reklamerer i. Enkelte finstriglete opportunister vil sikkert påstå dette, men de har nok neppe behov for å brande sin bedrift eller sitt produkt noe særlig. Dessuten er det jo blitt veldig pop å fremstå ekstremt politisk korrekt, mens man snur seg og gjør akkurat det tvært motsatte selv. Det er langt mellom liv og lære, for ganske mange.

Topp