Etiske aspekter rundt epostmarkedsføring

zapotek

Medlem
Da kan du gjerne få alle 'bli slankere med piller' og 'ha bedre sex med piller'-mail jeg fremdeles får av og til. Som er jo reklame det og.

Det er vel ikke den typen reklame du snakker om? :p

For min del er e-postreklame ok som kommer i form av nyhetsbrev jeg ga samtykke til eller av bedrifter jeg er kunde fra før.
Alt annet er like mye spam som uadressert reklame i postkassa (Kunne jeg velge hva jeg ville ha i postkassa hadde jeg tatt bort 'nei takk'-klistremerke. Men heller ingenting enn alt).

Jeg synes det er ok å få gode tilbud i ny og ne fra firma jeg har et kundeforhold hos allerede på epost. De jeg IKKE er kunde hos ser jeg på som spam.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Medmindre man driver å selger bibler i bibelbeltet skader man neppe omdømmet til bedriften om det er epost, radio, tv eller andre medier man reklamerer i. Enkelte finstriglete opportunister vil sikkert påstå dette, men de har nok neppe behov for å brande sin bedrift eller sitt produkt noe særlig. Dessuten er det jo blitt veldig pop å fremstå ekstremt politisk korrekt, mens man snur seg og gjør akkurat det tvært motsatte selv. Det er langt mellom liv og lære, for ganske mange.

Beklager at jeg sier det, men dette er jo bare vås. Selvfølgelig skader utsending av det mottakerne oppfatter som spam omdømmet til en bedrift. Spørsmålet er ikke OM spam skader omdømmet, men hvordan man kan endre epost-utsendingen slik at den i mindre grad oppfattes som spam.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Som en liten "apropos" er det jo litt snodig at utsending av epost-reklame har blitt så mye mindre godtatt enn å sende ut annen reklame. Jeg mener - vi anser det vel ikke for å skade omdømmet til elkjøp selv om jeg tror vi har fått 3-5 blekker fra dem i postkassa i løpet av den siste måneden. Selv telefonsalg er vel i større grad "godtatt" enn spam/epostreklame, selv om jeg egentlig må si at det er mer irriterende.
 

zapotek

Medlem
Som en liten "apropos" er det jo litt snodig at utsending av epost-reklame har blitt så mye mindre godtatt enn å sende ut annen reklame. Jeg mener - vi anser det vel ikke for å skade omdømmet til elkjøp selv om jeg tror vi har fått 3-5 blekker fra dem i postkassa i løpet av den siste måneden. Selv telefonsalg er vel i større grad "godtatt" enn spam/epostreklame, selv om jeg egentlig må si at det er mer irriterende.

Har nok litt å gjøre med hvilke aktører som har brukt de to kanalene (epost eller vanlig post) gjennom årene. På epost er vi vant til å "gode tilbud" på viagra, scamforsøk for å få deg til å oppgi innloggingsinformasjon til nettbanken, falske lotterigevinster og NUF. Sjeldent vi får dette i postkassa.
 
Topp