Jeg har havnet i en litt pussig situasjon. Saken er den at et veldig stort norsk firma har sendt ut en epost til sine kunder (sikkert mange titals tusen), med en mailaddresse tilhørende mitt domene som reply-to. Dvs. at når mottaker svarer på mailen, går denne til meg og ikke til firmaet som har sendt ut mailen. Hvorfor de har gjort dette vet jeg ikke, men det er vel sikkert skjedd en feil en plass. Domenet mitt er på ingen måte noe lureri som forsøker å snylte på selskapets egentlige domene.
Selskapet sendte ut denne mailen til sine kunder fredag morgen i forrige uke, og jeg har frem til nå mottatt rundt 300 tilbakemeldinger fra kunder som ønsker mer informasjon eller bestille. Jeg har ikke lest disse nøye, bare slettet dem fortløpende.
I dag tidlig oppdaget selskapet da tydeligvis feilen og "it-ansvarlig" ringte meg. Han var direkte ufin og utrivelig og krevde at jeg vidresendte alle mailer til dem. Hans oppførsel gjorde ikke akkurat at jeg fikk mer lyst til å hjelpe og jeg sa at jeg hadde slettet alle mailene og at det var lite jeg kunne gjøre. Mailer som kommer inn i løpet av dagen tilbød jeg meg å vidresende mot timesbetaling, noe som iflg. han var helt uaktuelt. Egentlig føler jeg at jeg burde fakturere dem uansett, for all den tiden jeg må bruke til å slette alle de mailene som kommer inn pga. dette.
Spørsmålet blir da; Har selskapet noen som helst juridisk krav på at jeg vidresender mail, all den tid det er dem selv som har gjort en feil her?
Selskapet sendte ut denne mailen til sine kunder fredag morgen i forrige uke, og jeg har frem til nå mottatt rundt 300 tilbakemeldinger fra kunder som ønsker mer informasjon eller bestille. Jeg har ikke lest disse nøye, bare slettet dem fortløpende.
I dag tidlig oppdaget selskapet da tydeligvis feilen og "it-ansvarlig" ringte meg. Han var direkte ufin og utrivelig og krevde at jeg vidresendte alle mailer til dem. Hans oppførsel gjorde ikke akkurat at jeg fikk mer lyst til å hjelpe og jeg sa at jeg hadde slettet alle mailene og at det var lite jeg kunne gjøre. Mailer som kommer inn i løpet av dagen tilbød jeg meg å vidresende mot timesbetaling, noe som iflg. han var helt uaktuelt. Egentlig føler jeg at jeg burde fakturere dem uansett, for all den tiden jeg må bruke til å slette alle de mailene som kommer inn pga. dette.
Spørsmålet blir da; Har selskapet noen som helst juridisk krav på at jeg vidresender mail, all den tid det er dem selv som har gjort en feil her?