Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkle spørsmål om SEO

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg jobber ikke med SEO, kan ingenting om SEO, men jobber med et prosjekt der SEO spiller en stor rolle, så jeg lurer på om noen av dere som kan mye om SEO kan svare på noen enkle spørsmål?

Jeg tror at SEO i dag handler om noe annet enn det gjorde før. Da jeg drev en av verdens klart største blogger (målt sånn SEO-messig) for mange år siden var det innlenker som var det store. Jeg tror imidlertid at SEO i dag hovedsaklig handler om:

- få så lav bounce-rate som mulig gjennom å gi brukerne det innholdet de vil ha
- naturlig spredning av innholdet i f.eks sos.medier
- innlenker fra autoritære kilder (som f.eks VGNett, osv)
- osv

Jeg tror ikke SEO handler om:
- lengden på tekstene (f.eks at de må være over 300 ord)
- å stappe flest mulig søkeord inn i teksten, gjentatte ganger
- osv

Spørsmålet er om mine generelle tanker om dette i bunn og grunn er riktige, eller om jeg er litt på bærtur? Jeg skal ikke gjøre noen SEO-jobb, men jeg er litt nysgjerrig siden temaet kom opp i prosjektet.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Alt du nevner er fremdeles viktig for SEO, men vektleggingen er nok litt annerledes enn tidligere.

Det er fremdeles viktig å ha god lengde på innholdet, og ikke minst at søkeordet eller varianter av det opptrer i teksten - samt gjerne overskrift.

Innlenker er selvfølgelig fremdeles viktig, men som du selv sier er det da viktig at noen av de sosiale mediene og autoritære nettsteder er blant dem.

Det er fremdeles en god miks av mange ting som påvirker om det er god SEO.
 

Tony J

Alle skal få
Når jeg tenker SEO tenker jeg hovedsaklig 1. Hvor lenge personer blir på siden din i gangen (jo lengre jo mer kvalitet). 2. Lenker (ikke lenkebytte). Hvor mange som linker til din side uten at du linker tilbake, for Google forstår dette. 3. Sosiale Medier. Facebook er den største, men for SEO er det nok Google som er viktigst om man må velge. (Dersom du tenker Google SEO iallfall :)). 4. Oppbygningen av nettsiden bør være SEO-Vennlig (lett leselig for søkemotorer)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg vet ikke om jeg klassifiseres som en av de som kan mye om SEO, men jeg tror definitvt at du er inne på noe. Tidligere var det innlenker, i stor grad antallet, samt nøkkelordsfrekvens som var viktig. For en tid tilbake kom man jo høyt opp bare man pushet inn massevis av nøkkelord, nok ganger.

I dag tror jeg det er mer viktig at siden inneholder nøkkelordene (Google må jo nødvendigvis ha dette for å skjønne hva siden handler om), men da i overskrift, på bildetekst og selvfølgelig også i teksten, men uten at det blir unaturlig. Det beste er i grunn å sørge for at nøkkelordet finnes på de nevnte steder og så skrive for mennesker. Når jeg skriver på egne nettsider skriver jeg slik jeg ville lest det selv, uten å tenke på hvor ofte jeg skriver nøkkelordene. De vil det naturlig bli en del av uansett.

Jeg prøver også å legge inn internlenker der det er naturlig, igjen for leseren sin del, fordi jeg selv syntes det er en fordel å kunne klikke meg videre på denne måten.

Ang lengden på artikler så får man ikke gode, informative tekster på 150 ord. Det blir rett og slett for kort til å skulle kunne forklare noe godt.

Jeg skrev en artikkel om lysmåleren i digitale speilreflekskameraer på en av sidene mine for ikke så lenge siden og jeg skrev da det jeg følte jeg måtte for å få forklart dette på en god måte. Den artikkelen kom opp i nesten 850 ord før jeg ble ferdig uten at jeg tenkte på lengden i det hele tatt.

Personlig tror jeg Google verdsetter en slik artikkel fremfor 3 stk på 200 ord hver fordi en lengre artikkel gir mer verdi for brukeren, noe som jo er hele poenget hos Google, å gi folk det beste alternativet når de søker etter noe.

Sosiale medier blir nok også mer og mer viktig, men da naturlig lenking og kanskje enda viktigere, interaksjon. At folk klikker "liker", at de kommenterer, deler, etc etc.
 

picxx

Well-Known Member
All den tid søkemotorene etterstreber å kunne lage algoritmer som ligger så tett som mulig opp til en ordinær bruker skal man lage sider som fenger folk, ikke matematiske formler, noe som også vil gjenspeiles av at siden blir nevnt (ofte) andre plasser enn i SERP's.
God SEO er i bunn og grunn ikke vanskeligere.
 
Topp