Det er ikke skattetrykket som er hovedproblemet i Norge, etter mitt skjønn kunne jeg fint betalt mye mer i skatt. Men den kaldkvelingen som byråkratiet bedriver, der man må bruke altfor mye tid på å tilfredsstille kontrollfriker og overivrighet i tjenesteutøvelsen, er en trussel mot både gründerånd og nytenking blant nåværende og fremtidige småbedriftseiere.
Mvh
Bjørn Jarle
Dette er jeg enig med deg i, men jeg lurer på om du bare er uheldig med fylket ditt? I Troms er de faktisk ganske hjelpsomme i forhold til mitt firma. Nå har jeg bare et ENK, og er jo ganske dårlig på alt som har med regnskap, regler, osv - som er ganske naturlig all den tid jeg gjør alt slikt selv og ikke har bygget meg opp særlig erfaring over tid.
Men, de er faktisk ganske hjelpsomme. Ikke er de særlig sure heller. Og hjelper meg med å føre næringsoppgaven og sånt når jeg kommer.
Men hadde de behandlet meg som de behandler deg hadde jeg sagt "takk og adjøss" til arbeidslivet og rett og slett uføretrygdet meg selv (ja. jeg får lett uføretrygd hvis jeg bare søker om det) - men inntil videre skal jeg prøve å se hvordan det går å jobbe og slikt sånn at jeg bidrar med litt til samfunnet.
Og her er det morsomme: DETTE vil egentlig ikke NAV at jeg skal gjøre. De gjør ingenting for å hjelpe meg med å lage en arbeidsplass jeg kan fungere i. Jeg tror jeg har ringt saksbehandleren 20 ganger etter jul for å be om et møte, men ringer han tilbake? Nope. De har også sagt rett ut at uføretrygd muligens er det enkleste. Og det skjønner jeg jo er det enkleste for dem, men når jeg vil jobbe og slikt så skulle man jo tro at de var glade? Nope.
Så, det finnes raringer i alle leire. De følger sikkert reglene, men herregud da. Ring rundt til litt bedrifter i nærområdet ditt og spør om de blir behandlet på samme måten. Hvis ikke kan du jo prøve deg på å anmelde dem for forfølgelse eller noe? For sånn skal det jo ikke være. Betale skatt? Ja. Men å bli forfulgt og plaget? Nei.
Forøvrig, da jeg sa til skattevesenet at jeg hadde en del inntekter som jeg fikk fra paypal og derfor så litt rare ut i regnskapet (jeg samler opp og utbetaler til meg selv når beløpet er på et visst nivå) - så svarte dama som jobba med penger og skatt og sånn på ligningskontoret:
- Hva er paypal?