Rent skattemessig syns jeg ikke det er noen grunn til å være "kreativ" og finne ut hvordan man skal kamuflere inntekter og fortjeneste som noe annet enn det er. Å betale skatt til norske myndigheter på selskapsoverskudd og på lønnsinntekter fra arbeid i Norge er etter min oppfatning helt uproblematisk.
Men hva med inntekter jeg har fra andre land? Slik det nå ligger an vil inntektene mine fra internasjonale aktiviteter overstige inntektene fra norske aktiviteter i løpet av noen svært få måneder. Og hvorfor skal jeg i såfall velge å ha selskapet registrert i Norge når erfaringen fra 10 års drift er at det meste som norsk skattebyråkrati er i stand til å tilby meg som småbedriftseier er vrangvillighet, hyppige bokettersyn, paragrafrytteri uten rot i virkeligheten, vesentlige merkostnader og uhemmet krav til dokumentasjon i alle mulige former?
Jeg kan nevne at jeg bare i løpet av neste uke skal møte fylkesskattekontoret på mandag, skattekontoret i kommunen på onsdag og i tillegg skal ha bokettersyn fra et eller annet organ som driver med kontroll av skattetrekk og arbeidsgiveravgift. I tillegg ønsker ligningskontoret tillegsopplysninger som alerede er meddelt TO andre offentlige etater.
Og det altså i et AS som omsetter for en snau million i året.
Slikt er jeg lei av, jeg gidder ikke lenger kaste bort livet mitt på meningsløsheter iverksatt av skattebyråkrater uten et fnugg av føling med virkeligheten for oss som jobber i småbedrifter.
Når jeg i tillegg må ut med 30.000 - 70.000 i året i påtvunget revisjon (selv om hvert bidige bilag også kontrolleres av bokettersynsmennesker fra det offentlige flere ganger i året), er jeg usikker på om man skal le eller gråte.
Så da er det at jeg vurderer utflagging som et alternativ - for å slippe unna i allefall _noe_ av dette.
Min oppfatning er at den utflaggingsbølgen vi har sett de siste årene er et utslag av _praktiseringen_ av regelverket som skattebyråkratiet selv har sørget for. Og jeg tror neppe vi ser noen endring i utflaggingsveksten før noen pålegger byråkratiet å etterkeve regelverket på en mer hensiktsmessig måte.
Det er ikke skattetrykket som er hovedproblemet i Norge, etter mitt skjønn kunne jeg fint betalt mye mer i skatt. Men den kaldkvelingen som byråkratiet bedriver, der man må bruke altfor mye tid på å tilfredsstille kontrollfriker og overivrighet i tjenesteutøvelsen, er en trussel mot både gründerånd og nytenking blant nåværende og fremtidige småbedriftseiere.
Mvh
Bjørn Jarle