Jeg antar at du ikke har kommet alltfor langt in din "gründer" kariere...
For den type utalelser ser flott ut på arket, men desverre er langt fra realiteten til hverdagen for en ekte gründer!
Eks.
En vennine av meg jobbet i en klesbutikk. Hun var en suveren selger.. Stod på og var flink til og skaffe kunder og selge dem dyre varer.. Men hun jobbet for et firma, og en sjef.. Etter en tid så gikk "gründer" drømmen i oppfyllelse da hun og mannen kjøpte denne butikken hun jobbet for..
Plutselig var hun sin egen sjef... Hva skjer da...
Nå var de jo selvstendige eiere av en butikk.. I stedet for og jobbe mye selv og spare utgifter på ansatte, så tok hun seg fri både her og der, i stedet for og være moderat på kles utaket så plukket hun med seg nye klær dagligen, mens mannen plukket med seg nye plagg ukentlig.. Ingen av dem betalte for disse varene.. Ikke engang innpris.. Nei hvorfor skulle de det?? De eide jo butikken...
Etter min gründer mening så gjelder noen få regler..
1.
Så lite eller få utgifter som mulig.
2.
Så høy inntjening fra dag en som mulig.
3.
Langsiktig strategi når det gjelder balansen mellom utgifter og inntekter.
Se på de 3 punktene over og se hva diss 2 gründerene kunne gjort for og spare mer og tjene mer...
Et annet eksempel er:
1 mann jeg kjenner startet sin kariere når han var 16 år.. Dette var tilbake på 60 tallet en gang! Da kjørte han lastebilen, mens faren satt utmed.. faren var syk og kunne ikke kjøre selv.. Han hadde lite eller ingen skolegang ut over vanlig grunnskole..
Når han var 21 døde faren og han tok over lastebil bedriften. Han hadde da 1 lastebil.. han kjørte dag og natt og etter kort tid var han så flink at flere ville bruke han, men han hadde ikke råd til og kjøpe 1 lastebil til.. Så han han fant ut at hvis han kan være enda mer effektiv, så klarer han 2 lass i stedet for 1 lass hver dag... Og når søndagen kom å andre tok seg fri, så kjørte han en ekstra runde... Det gjorde at han etter kort tid kunne kjøpe 1 lastebil til, og dermed begynte det... I 1983 solgte han sitt lastebil firma som da var på ca 30 lastebiler. Han fikk den gang 15 millioner kr! (Noe som tilsvarer 50 mill i dag)
Hva hadde han her gjort? Jo målbevisst med stor pågangs mot jobbet han MEST selv, leide ikke inn folk slik at han kunne ta seg fri på helgene.. Eller slappe av på kvelden... Det ga resultat...
I 1985 satt han med en bunke penger i lomma og ikke visste hva han skulle finne på.. Av en merklig grunn ble han tilbudt og kjøpe en lokal klesbutikk der han bodde.. Igjen kom gründer tankene inn... Ikke kunne han klær, ikke hadde han drevet butikk før heller, men sans for og tjene penger hadde han.. Så han slo til... Kjøpte og re-åpnet butikken... Samtidig som han startet denne butikken så drev han fortsatt med litt lastebil... Så ukedagene jobbet han på kontoret med lastebiler... Og hver lørdag tok han på seg dressen og jobbet i butikken...
For ta seg fri på lørdagen ville han ikke! for han syntes det var så moro og drive sitt eget... Dette ga resultat og etter tre kvart år, åpnet han en ny butikk i en annen by! Og slik raset det på... For 2 år siden solgte han sine butikker som da telte 31 butikker for ca 90 mill kr.
I dag har ca 130 lastebiler og omsatte i fjor får ca 230 mill med en fortjeneste på ca 25 mill kr!
Mannen er i dag 63 år og jobber 6 dager i uka...
Etter 3 uker i syden kommer han hjem med mobil regning på 15 tusen kr!
Så, hvordan har han kommet seg hit?
På flotte ord som:
du må bruke fokuset på visjonen i forretningsplanen og jobbe hele tiden målrettet for å nå dine mål.
??
Med en tanke som dette:
Skal du gjøre alt dette selv samtidig som du skal fokusere på bygge en internettside, vil det ikke gå bra
??
NEPPE! han har enkelt og greit fokusert på 2 ting!
Tjene penger Og Spare penger!
Så hva jeg sa i tidligere post passer veldig godt ut fra hva du leser om de 2 eksemplene jeg viser til her.
Og jobbe mest mulig selv, er grunnlaget for og spare mest mulig penger.
Spesiellt når man er i oppstarts fasen... Og sette bort ting man egentlig burde kunne klare selv, er det samme som og si at jeg er lat og jeg synes jeg gjør det for godt!
Ingen av oss driver med ting vi ikke kan eller vil.. Enten det er en webside, eller en håntverker jobb! Vi har valgt den fordi vi liker den type jobb!
At en håntverker kjøper ferdig tre, fordi han ikke kan eller vil hogge buska selv er fullt forstålig! Noe annet er om han setter bort snekker jobben til en annen kun fordi han synes han driver for godt... Da kan han ikke kalle seg gründer! Men en lat arbeidsgiver som tydeligvis har det for godt!
En lang post, det kommer sikkert kommentarer med ulik syn..
Jeg snakker kun ut fra hva jeg erfarer og ser i det virkelige liv! Og ikke minst har lært fra dem som virkelig kan kalles GRÜNDERE!