Kjapp og trygg hosting for Wordpress

En ekte gründer

Harlem

Medlem
En ekte gründer gjør slike ting selv! Jo mer man setter bort, mindre tjener man eller mer vill det koste... Driver man egen butikk så jobber man mest selv, og kun i nødtilfeller bruker ekstra hjelp eller hjelp uten i fra!

Det er slik man tjener penger..
Og være en gründer er på ingen måte enkelt.
Mer man gjør selv, mer penger blir det igjen på bunnlinjen.

[Disse postene er skilt ut fra tråden media total. Derfor er trådstarten litt diffus, da det opprinnelig er et svar til innleggsstarter i den tråden. -picxx-]
 
Sist redigert av en moderator:

Christian

Medlem
En ekte gründer gjør slike ting selv! Jo mer man setter bort, mindre tjener man eller mer vill det koste... Driver man egen butikk så jobber man mest selv, og kun i nødtilfeller bruker ekstra hjelp eller hjelp uten i fra!

Det er slik man tjener penger..
Og være en gründer er på ingen måte enkelt.
Mer man gjør selv, mer penger blir det igjen på bunnlinjen.

En ekte gründer kjenner sine begrensninger og vet hvor man skal sette fokus. Man skal ikke gjøre alt selv bare for å være "tøff" eller for å tjene mest mulig penger på kortest mulig tid.

Du må vite selv hva du er god på, du må bruke fokuset på visjonen i forretningsplanen og jobbe hele tiden målrettet for å nå dine mål. Det å administrere annonser er tidkrevende, både når det gjelder administrering, kundeoppfølging og salg. Skal du gjøre alt dette selv samtidig som du skal fokusere på bygge en internettside, vil det ikke gå bra. Et scenario, du bruker for mye tid på siden og for lite tid på annonsørene. Da vil annonsørene bli misfornøyd og se seg om etter nye områder annonsere. Det andre scenarioet, du bruker for mye av tiden på annonsørene og for lite tid på selve siden. Da vil du miste brukere (eller aldri få mange brukere) og annonsørene blir igjen misfornøyd og ser seg om igjen.

Her må man lage kalkyler for å se hva som sannsynligvis vil være best. Enten å sette bort alt og se hva man tjener på det. Eller å ansette/leie noen til å ta seg av salget for deg. Å gjøre alt selv ville jeg aldri sett på som et alternativ.

Og når man etter hvert får en viss oppfatning om hva man får mest igjen for må man se hva som er best å gjennomføre for at grunderen fortsatt skal ha tid til å sette fokus på målene sine.
 

Harlem

Medlem
Jeg antar at du ikke har kommet alltfor langt in din "gründer" kariere...
For den type utalelser ser flott ut på arket, men desverre er langt fra realiteten til hverdagen for en ekte gründer!

Eks.
En vennine av meg jobbet i en klesbutikk. Hun var en suveren selger.. Stod på og var flink til og skaffe kunder og selge dem dyre varer.. Men hun jobbet for et firma, og en sjef.. Etter en tid så gikk "gründer" drømmen i oppfyllelse da hun og mannen kjøpte denne butikken hun jobbet for..

Plutselig var hun sin egen sjef... Hva skjer da...
Nå var de jo selvstendige eiere av en butikk.. I stedet for og jobbe mye selv og spare utgifter på ansatte, så tok hun seg fri både her og der, i stedet for og være moderat på kles utaket så plukket hun med seg nye klær dagligen, mens mannen plukket med seg nye plagg ukentlig.. Ingen av dem betalte for disse varene.. Ikke engang innpris.. Nei hvorfor skulle de det?? De eide jo butikken...

Etter min gründer mening så gjelder noen få regler..

1.
Så lite eller få utgifter som mulig.

2.
Så høy inntjening fra dag en som mulig.

3.
Langsiktig strategi når det gjelder balansen mellom utgifter og inntekter.


Se på de 3 punktene over og se hva diss 2 gründerene kunne gjort for og spare mer og tjene mer...

Et annet eksempel er:

1 mann jeg kjenner startet sin kariere når han var 16 år.. Dette var tilbake på 60 tallet en gang! Da kjørte han lastebilen, mens faren satt utmed.. faren var syk og kunne ikke kjøre selv.. Han hadde lite eller ingen skolegang ut over vanlig grunnskole..

Når han var 21 døde faren og han tok over lastebil bedriften. Han hadde da 1 lastebil.. han kjørte dag og natt og etter kort tid var han så flink at flere ville bruke han, men han hadde ikke råd til og kjøpe 1 lastebil til.. Så han han fant ut at hvis han kan være enda mer effektiv, så klarer han 2 lass i stedet for 1 lass hver dag... Og når søndagen kom å andre tok seg fri, så kjørte han en ekstra runde... Det gjorde at han etter kort tid kunne kjøpe 1 lastebil til, og dermed begynte det... I 1983 solgte han sitt lastebil firma som da var på ca 30 lastebiler. Han fikk den gang 15 millioner kr! (Noe som tilsvarer 50 mill i dag)

Hva hadde han her gjort? Jo målbevisst med stor pågangs mot jobbet han MEST selv, leide ikke inn folk slik at han kunne ta seg fri på helgene.. Eller slappe av på kvelden... Det ga resultat...

I 1985 satt han med en bunke penger i lomma og ikke visste hva han skulle finne på.. Av en merklig grunn ble han tilbudt og kjøpe en lokal klesbutikk der han bodde.. Igjen kom gründer tankene inn... Ikke kunne han klær, ikke hadde han drevet butikk før heller, men sans for og tjene penger hadde han.. Så han slo til... Kjøpte og re-åpnet butikken... Samtidig som han startet denne butikken så drev han fortsatt med litt lastebil... Så ukedagene jobbet han på kontoret med lastebiler... Og hver lørdag tok han på seg dressen og jobbet i butikken...

For ta seg fri på lørdagen ville han ikke! for han syntes det var så moro og drive sitt eget... Dette ga resultat og etter tre kvart år, åpnet han en ny butikk i en annen by! Og slik raset det på... For 2 år siden solgte han sine butikker som da telte 31 butikker for ca 90 mill kr.

I dag har ca 130 lastebiler og omsatte i fjor får ca 230 mill med en fortjeneste på ca 25 mill kr!

Mannen er i dag 63 år og jobber 6 dager i uka...
Etter 3 uker i syden kommer han hjem med mobil regning på 15 tusen kr!

Så, hvordan har han kommet seg hit?


På flotte ord som:
du må bruke fokuset på visjonen i forretningsplanen og jobbe hele tiden målrettet for å nå dine mål.
??

Med en tanke som dette:
Skal du gjøre alt dette selv samtidig som du skal fokusere på bygge en internettside, vil det ikke gå bra
??

NEPPE! han har enkelt og greit fokusert på 2 ting!

Tjene penger Og Spare penger!

Så hva jeg sa i tidligere post passer veldig godt ut fra hva du leser om de 2 eksemplene jeg viser til her.

Og jobbe mest mulig selv, er grunnlaget for og spare mest mulig penger.
Spesiellt når man er i oppstarts fasen... Og sette bort ting man egentlig burde kunne klare selv, er det samme som og si at jeg er lat og jeg synes jeg gjør det for godt!

Ingen av oss driver med ting vi ikke kan eller vil.. Enten det er en webside, eller en håntverker jobb! Vi har valgt den fordi vi liker den type jobb!

At en håntverker kjøper ferdig tre, fordi han ikke kan eller vil hogge buska selv er fullt forstålig! Noe annet er om han setter bort snekker jobben til en annen kun fordi han synes han driver for godt... Da kan han ikke kalle seg gründer! Men en lat arbeidsgiver som tydeligvis har det for godt!


En lang post, det kommer sikkert kommentarer med ulik syn..
Jeg snakker kun ut fra hva jeg erfarer og ser i det virkelige liv! Og ikke minst har lært fra dem som virkelig kan kalles GRÜNDERE!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Flott innlegg MrLeone. Noe sier meg at denne lastebil grunderen heter Harlem til etternavn? ;]

Saken for min del er at jeg har endel andre ting gående, og uansett hvor hardt jeg prøver, så har jeg rett og slett ikke tid til å ta meg av noe annonsesalg før etter august en gang. Da står valget mitt mellom og ikke ha tid til å gjøre den biten selv (noe som vil føre til veldig lite annonsesalg), eller sette bort til et firma som gjør det for meg, og etter hva jeg forstår oppnår høyere resultater enn hva jeg kan klare for øyeblikket.

Jeg har hørt fra en kollega som allerede samarbeider med dem at dem ikke selger annonser for spesifikke sider, dem selger totalpakker. Dem selger også etter antall visning (iallefall hos han), noe som passer meg fint siden noen av sidene mine har utrolig høye visningstall i forhold til antall brukere. Folk klikker mye på disse sidene.
 

Christian

Medlem
Eks.
En vennine av meg jobbet i en klesbutikk. Hun var en suveren selger.. Stod på og var flink til og skaffe kunder og selge dem dyre varer.. Men hun jobbet for et firma, og en sjef.. Etter en tid så gikk "gründer" drømmen i oppfyllelse da hun og mannen kjøpte denne butikken hun jobbet for..

Plutselig var hun sin egen sjef... Hva skjer da...
Nå var de jo selvstendige eiere av en butikk.. I stedet for og jobbe mye selv og spare utgifter på ansatte, så tok hun seg fri både her og der, i stedet for og være moderat på kles utaket så plukket hun med seg nye klær dagligen, mens mannen plukket med seg nye plagg ukentlig.. Ingen av dem betalte for disse varene.. Ikke engang innpris.. Nei hvorfor skulle de det?? De eide jo butikken...

Ja, og det har mange gjort før henne og mange kommmer nok til å gjøre det fremover også. Men det har jo ikke noe med hva jeg sa å gjøre. Jeg pratet om fokusering på ting (80/20 prinsippet prøver jeg selv å jobbe etter), ikke om å ta seg fri ved en hver anledning og sløse med varebeholdningen.

At alt handler om fortjeneste er jo selvfølgelig. Det første salgsargumentet man lærer når man skal selge til bedrifter er hvordan kunden enten kan øke fortjenesten eller kutte kostnadene ved å bruke ditt produkt.

At faren din har gjort det bra og har stått skikkelig hardt på er det ingen tvil om. Jeg har selv et par generasjoner kremmere bak meg og har nok hørt akkurat de samme historiene om og om igjen som du har :D Hadde faren din kjørt like mye i dag, og blitt stoppet i en hviletid-kontroll hadde han nok blitt skutt på stedet :) Nå har næringslivet forandret seg mye siden den gangen faren din startet opp, og det er mye enklere å skaffe seg kapital i dag enn for bare få år siden. Hadde faren din startet opp i dag hadde det nok vært mye mer lønnsomt å låne penger/lease bil og få en bil nr. 2 med gang, så lenge han hadde hatt oppdrag nok i stedet for å spare opp penger i tre år. Men som sagt, den gangen var det nok mye mye tøffere. Og han lærte sikkert et og annet om arbeidsmoral på den måten også :)

Og det med klesbutikken hans er jo et eksempel på at han har vært smartere enn de andre. Han var nede i butikken hver lørdag og på den måten fikk han masse innsikt hvordan en klesbutikk fungerer "på grasrota", samt at han brukte erfaring fra da han "klatret den bratte stige" til å utvide og ekspandere til en kjede. Mange av de som starter små klesbutikker (kjenner et par) bruker all tiden sin på selve driften av butikken, de står og selger og holder varelageret osv osv. De bruker så og si ingenting av tiden til å legge planer for hvordan de kan ekspandere, skaffe penger til å ekspandere, øke fortjenesten, selge mer osv fordi de er alt for opptatt med selve driften.

Jeg jobber selv med en forretningsplan nå og var senest i går i møte med en investorfirma som har analysert tusenvis av forretningsplaner, vært involvert i over 100 bedriftsetableringer og har skutt inn over 100 millioner i kapital til disse bedriftsetableringen. Det er to ting de pusher meg på i forretningsplanen. Det ene er at jeg har valgt å sette bort for lite ting i etableringsfasen, blant annet annonsesalg konkret. Det andre de kritiserte meg for var å budsjettere for lite lønn til meg selv i etablerinsfasen. Tydligvis var nok ikke seriøse investorer særlig interessert i å gå inn i bedrifter der gründeren ikke fikk lønn til seg selv av den grunn at da måtte han bruke mye tid på å skaffe seg penger (kveldsjobb etc) og fokuset ville falle bort fra det å utvikle bedriften.

Jeg er selvfølgelig helt 110 prosent enig med deg i alt om at for å lykkes må man jobbe hardt! Men i det tempoet næringslivet raser av gårde nå er det like viktig å jobbe målrettet.

Så ja, jeg mener at mange arbeidsoppgaver, som regnskap og i dette tilfellet annonsesalg, kan man sette bort i etableringsfasen, og heller fokusere mer på de strategiske målsetningene, sånn at man greier å produsere det produktet man skal leve av også i fremtiden. Selv om dette betyr at man kanskje ikke oppnår den samme fortjenesten som man kunne gjort i startfasen.

Kenneth sitt innlegg over her er forøvrig et stjerneeksempel på hva jeg prøver å si.

God natt :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Eks.
En vennine av meg jobbet i en klesbutikk. Hun var en suveren selger.. Stod på og var flink til og skaffe kunder og selge dem dyre varer.. Men hun jobbet for et firma, og en sjef.. Etter en tid så gikk "gründer" drømmen i oppfyllelse da hun og mannen kjøpte denne butikken hun jobbet for..

Plutselig var hun sin egen sjef... Hva skjer da...
Nå var de jo selvstendige eiere av en butikk.. I stedet for og jobbe mye selv og spare utgifter på ansatte, så tok hun seg fri både her og der, i stedet for og være moderat på kles utaket så plukket hun med seg nye klær dagligen, mens mannen plukket med seg nye plagg ukentlig.. Ingen av dem betalte for disse varene.. Ikke engang innpris.. Nei hvorfor skulle de det?? De eide jo butikken...

Er dette en kritikk av kvinnen ? Så lenge butikken går bra høres det ut som en drømmesituasjon å kunne ta ut det man vil til eget forbruk. Ikke noe galt i det. Kanskje hun hadde en mill. i overskudd også ?
 

Harlem

Medlem
Greia er den at, når allting går bra og firmaet flommer over med penger så blir vi som eiere slappe og senker forsvaret!

Det er da problemene oppstår, fordi da ser vi ikke de små feilene som fort kan bli større og oppturen kan fort bli nedtur..

Husk at det kan ta år og bygge en bra bedrift... Men det tar kun uker eller måneder og rive den ned...

Så forskjellen på en ekte gründer og en "wannabe" er at den ekte aldri stopper opp og nyter suksessen mer enn nødvendig... Mens "wannabe`n" vil være mer opptatt og leve i overkant av sine evner og ressuser til en hver tid!
Og glemme essensen i hva en gründer egentlig er..
 

Harlem

Medlem
Foreløpig så går det bra fordi dem etter mytt syn lever på gamle rykter..
Men jeg har gjentatte ganger bedt hun/dem om og forandre jobbe stil før det er forsent....
 
En grunder som reklamerer for noe jalla greier som er værre en de vanlige MLM systemene tar jeg ikke alvorlig.



Crimson Mask
 

Harlem

Medlem
En grunder som reklamerer for noe jalla greier som er værre en de vanlige MLM systemene tar jeg ikke alvorlig.



Crimson Mask

Haha.. Du er bare latterlig! Vet du hva MLM er?
Fortell meg gjerne hvor programmet du refferer til jeg selger er MLM!
Og du er velkommen til og komme på besøk til meg så skal jeg vise deg hvordan jeg jobber...

Men du er jo ikke annet en nok en nordmann som gjemmer seg bak en nick og bruker janteloven for det den er..

Latterlig og ynklig! Ja du ja! :rolleyes:
 

Harlem

Medlem
Du kjenner meg såppas godt Kenneth og vet hva jeg står for..
At "drittunger" bak tåplige nick slenger sånn med leppa gidder jeg på ingen måte og la gå forbi meg uten at jeg kommenterer det!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Tro meg MrLeone, han hadde blitt sparket ut leeenge før deg. Jeg har gitt han en infraction. Veldig dårlig førstetråd å komme med av han.

men igjen, teamet handler om Media Total. Om ingen flere har noe å bidra med om dette firmaet, så vennligst opprett en egen tråd for det du har på hjertet.
 
Topp