Kenneth Dreyer
Well-Known Member
Hei,
Tenkte jeg skulle dele noen resultater fra en meget enkelt A/B testing jeg har kjørt over en liten periode nå.
Nettstedet jeg testet på var en simpel landingsside som solgte et produkt. Prisen på produktet var da jeg startet 390,- per måned og salgene lå på rundt 60 salg i måneden fra et bestemt medium (En PPC kampanje). For testes skyld kjørte vi samme kampanje og kjørte inn like mye trafikk, for å kunne mer nøyaktig måle resultatet.
390,- kroner ganger 60 salg er 23 400,- kroner i omsetning.
Jeg kjørte så en A/B test med to priser, 390,- og 450,-.
Denne gangen fikk 390,- prisen 58 salg med samme mengde trafikk, med andre ord ganske så likt. 450,- prisen fikk også 58 salg (totalt 26100. Det var en økning på 3600 kroner bare ved å øke prisen, da etterspørsel ikke gikk ned. På 490 var antall salg 61 (29890). Konverteringsraten er mer eller mindre lik, så da ser vi at vi kan øke prisen med 100 kroner uten at etterspørselen gikk ned.
Slik testet jeg meg videre oppover til vi fant prisen hvor etterspørselen gikk såpass langt ned at vi ikke var på vårt maksimale omsetningspunkt. Disse små testene økte omsetningen med mange tusen i måneden, uten at man behøver å bruke mer på trafikk. Om du vil illustrere dette enda lettere kan det være lurt å sette opp et diagram som viser totale omsetning.
Tenkte jeg skulle dele noen resultater fra en meget enkelt A/B testing jeg har kjørt over en liten periode nå.
Nettstedet jeg testet på var en simpel landingsside som solgte et produkt. Prisen på produktet var da jeg startet 390,- per måned og salgene lå på rundt 60 salg i måneden fra et bestemt medium (En PPC kampanje). For testes skyld kjørte vi samme kampanje og kjørte inn like mye trafikk, for å kunne mer nøyaktig måle resultatet.
390,- kroner ganger 60 salg er 23 400,- kroner i omsetning.
Jeg kjørte så en A/B test med to priser, 390,- og 450,-.
Denne gangen fikk 390,- prisen 58 salg med samme mengde trafikk, med andre ord ganske så likt. 450,- prisen fikk også 58 salg (totalt 26100. Det var en økning på 3600 kroner bare ved å øke prisen, da etterspørsel ikke gikk ned. På 490 var antall salg 61 (29890). Konverteringsraten er mer eller mindre lik, så da ser vi at vi kan øke prisen med 100 kroner uten at etterspørselen gikk ned.
Slik testet jeg meg videre oppover til vi fant prisen hvor etterspørselen gikk såpass langt ned at vi ikke var på vårt maksimale omsetningspunkt. Disse små testene økte omsetningen med mange tusen i måneden, uten at man behøver å bruke mer på trafikk. Om du vil illustrere dette enda lettere kan det være lurt å sette opp et diagram som viser totale omsetning.