Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Eksempel på hvordan A/B testing økte omsetning

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Tenkte jeg skulle dele noen resultater fra en meget enkelt A/B testing jeg har kjørt over en liten periode nå.

Nettstedet jeg testet på var en simpel landingsside som solgte et produkt. Prisen på produktet var da jeg startet 390,- per måned og salgene lå på rundt 60 salg i måneden fra et bestemt medium (En PPC kampanje). For testes skyld kjørte vi samme kampanje og kjørte inn like mye trafikk, for å kunne mer nøyaktig måle resultatet.

390,- kroner ganger 60 salg er 23 400,- kroner i omsetning.

Jeg kjørte så en A/B test med to priser, 390,- og 450,-.

Denne gangen fikk 390,- prisen 58 salg med samme mengde trafikk, med andre ord ganske så likt. 450,- prisen fikk også 58 salg (totalt 26100. Det var en økning på 3600 kroner bare ved å øke prisen, da etterspørsel ikke gikk ned. På 490 var antall salg 61 (29890). Konverteringsraten er mer eller mindre lik, så da ser vi at vi kan øke prisen med 100 kroner uten at etterspørselen gikk ned.

Slik testet jeg meg videre oppover til vi fant prisen hvor etterspørselen gikk såpass langt ned at vi ikke var på vårt maksimale omsetningspunkt. Disse små testene økte omsetningen med mange tusen i måneden, uten at man behøver å bruke mer på trafikk. Om du vil illustrere dette enda lettere kan det være lurt å sette opp et diagram som viser totale omsetning.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Se for deg om prisene var det samme, men antall bestiller var 10x dobbelt - da ville jo en slik simpel test hatt en enorm effekt.
Jeg gjorde en annen endring på en nettside hos en annen kunde hos meg, en endring som tok meg ca 30 sekunder å utføre. Trafikken gikk opp ca 46% prosent på enkelte områder jeg ikke vil snakke for mye om her akkurat nå, siden det er konkurrenter av kunden min her inne.
 

Daniel

q(O_o)p
Letteste er vel å sammenlikne det med virkeligheten.

Butikken din kan ligge så sentralt du bare vil, men om du ikke gjør det som trengs for å selge til kundene dine er det akkurat det samme.

Farger på knapper feks. er jo noe som er diskutert her inne tidligere, veldig bra post på kuttisme for de som ikke fikk med seg den. (Du la den vel ut du Kenneth?)
Hvilken farge skal Call to action-knappene ha? - Kuttisme.no - En blogg om internettmarkedsføring, webutvikling og webanalyse

Anbefaler forøvrig en bok som heter "Why does popcorn cost so much at the movies" for de som er mer interessert i temaet.
 
Topp